این مسابقه به تهیه‌كنندگی رویا ولی‌زاده از رادیو فرهنگ پخش می‌شود

«قند و فرزند» تمرین زندگی

«قند و فرزند» نخستین مسابقه در رسانه ملی با محوریت فرزندآوری، ویژه زوج‌های جوان است كه به صورت رقابت بین زوجین روی آنتن می‌رود و شامل بخش‌های شناخت همسران نسبت به یكدیگر، نامگذاری و تربیت فرزند است.
کد خبر: ۱۳۵۶۶۸۴

به گزارش جام جم، در بخش تربیت فرزند یكی از زوجین نقش فرزند را بازی می‌كند، طرف مقابل نقش پدر یا مادر را دارد و باید مسائل تربیتی را به فرزند خود تفهیم كند. در این مسابقه دو گروه خانواده به مدت ۳۰ دقیقه رقابت می‌كنند. مسابقه با پرسش‌هایی در بخش‌های همسرشناسی و فرزندپروری طراحی شده و در فضایی گرم و صمیمی دو گروه را به رقابت می‌خواند. طی رقابت گروه‌های شركت‌كننده، خانواده‌های جوان به اهمیت داشتن فرزندان بیشتر و پرهیز از تك‌فرزندی توجه داده می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سامانه پیامكی شبكه فرهنگ كه به هنگام پخش برنامه عنوان می‌شود، با ارسال عبارت قند و فرزند به سامانه پیامكی رادیو فرهنگ‌ یا از طریق فضای مجازی در این برنامه ثبت‌نام كنند. این برنامه پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه الی ۱۵ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. با مدیر رادیو فرهنگ، مدیر گروه و تهیه‌كننده برنامه به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

مسیر فرهنگ‌سازی

علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ در گفت‌و‌گو با جام‌جم قند و فرزند را نه‌تنها یك مسابقه رادیویی، بلكه تمرینی برای زندگی می‌داند و می‌گوید: در فرآیند توسعه فرهنگی ابزارهای ارتباطی مختلفی ایفای نقش می‌كنند كه به ابزارهای فرهنگی شهرت دارند. از مهم‌ترین وظایف این ابزارهای فرهنگی، پیام‌رسانی در راستای فرهنگ‌سازی است كه در این مسابقه رادیویی به این مساله توجه ویژه شده و با انتخاب مناسب‌ترین قالب برای ارسال یا انتقال پیام، اثر‌گذاری آن تقویت شده است.

حبیبی با اشاره به این‌كه رادیو به‌عنوان یكی از مهم‌ترین ابزار توسعه فرهنگی، نقش عمده‌ای در مسیر فرهنگسازی جامعه برعهده دارد، عنوان می‌كند: اگر رادیو موضوع مشخص را به شیوه جذاب و مورد پسند شنوندگان تهیه و ارائه كند، ارتباط بین پیام‌دهنده و پیام‌گیرنده برقرار شده ‌‌‌و با توجه به نوع این رسانه گرم و اثرگذاری ویژه‌ای كه دارد، پیام به‌درستی منتقل و موضوع فرهنگ در جامعه تبیین می‌شود. از سوی دیگر مسائلی مانند مدت و زمان پخش برنامه‌های حاوی مسائل فرهنگی، محل و نحوه اجرای برنامه، نوع موسیقی مورد استفاده در برنامه و ... از عوامل تعیین‌كننده‌ای هستند كه در موفقیت یا شكست انتقال صحیح فرهنگی نقش بسزایی دارند و در قند و فرزند به آنها توجه شده است.

تبلیغ ازدواج و فرزندپروری

حسین نعمتی، مدیر گروه جامعه رادیو فرهنگ كه این برنامه در گروه وی تولید می‌شود، تأكید می‌كند این برنامه به خاطر محتوایی كه دارد، برای تبلیغ ازدواج و فرزندپروری بهترین سبك را در دستور كارش قرار داده است.

وی طراحی این برنامه را توجه به تحقق یكی از دغدغه‌های جامعه می‌داند و می‌گوید: «باتوجه به منویات رهبر معظم انقلاب و دستور ایشان مبنی بر نقش رسانه‌ها بر مساله فرزندآوری و تشویق زوجین جوان به این امر، به عنوان نخستین مسابقه در رسانه ملی با محوریت فرزندآوری ویژه زوج‌های جوان رادیو فرهنگ طراحی شد.
نعمتی هدف از برنامه را تشویق و ترغیب زوج‌های جوان به بچه‌دار شدن و پرهیز از تك‌فرزندی و فرزندآوری بیشتر عنوان می‌كند و ادامه می‌دهد: ضرورت طرح بر مبنای رهنمودهای رهبری و توصیه ایشان درباره فرزندآوری و داشتن فرزندان بیشتر در خانواده است. داشتن خواهر و برادر برای فرزندان، می‌تواند آنها را به زندگی امیدوارتر كند و روابط خویشاوندی داشته باشند.

یك مسابقه شاد

رویا ولی‌زاده، تهیه‌كننده این برنامه درخصوص بخش‌ها و محورهای مختلف این برنامه نیز می‌گوید: برنامه به صورت مسابقه بین زوجین است كه شامل بخش‌های شناخت همسران نسبت به یكدیگر، نامگذاری و تربیت فرزند است. در بخش تربیت فرزند یكی از زوجین نقش فرزند را بازی می‌كند و طرف مقابل نقش پدر یا مادر را دارد و باید مسائل تربیتی از جمله مسواك زدن، مرتب كردن لباس و احترام به دیگران، چگونگی برخورد در روابط اجتماعی و مسائلی از این قبیل را برای فرزند تشریح كند.

وی تاكید می‌كند: سعی می‌کنیم تا در برنامه قند و فرزند در قالب یك مسابقه شاد به صورت غیرمستقیم پیام‌های اخلاقی و راهگشا را به زوج‌های جوان و خانواده‌ها ارائه دهیم. حرف‌هایی كه شاید ابراز آنها به صورت مستقیم اثرگذاری نداشته باشد اما وقتی به صورت یك برنامه رادیویی در قالب سرگرمی گفته شود، می‌تواند تاثیرگذاری حداكثری در جامعه داشته باشد. سعی داریم از این طریق به زوج‌های جوان كمك كنیم تا بتوانند برای فرزندآوری و تربیت آنها، بهترین تصمیم را بگیرند.

این تهیه‌كننده یكی از مزیت‌‌های این برنامه را ضبط تولیدی و شركت زوج‌ها به صورت تلفنی می‌داند و عنوان می‌كند: برنامه به صورت مسابقه ضبط می‌شود و پیش از شیوع كرونا، مهمان‌ها با حضور در استودیوهای رادیو در برنامه شركت می‌كردند و به این علت، بیشتر شركت‌كنندگان ساكن تهران بودند اما در حال حاضر به صورت تلفنی حضور زوجین از سراسر كشور میسر شده و این امكان به وجود آمده كه صدای هموطنان‌مان را از زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف در برنامه بشنویم.

ولی‌زاده درباره بازخوردهایی كه از مخاطبان در فضای مجازی دریافت كرده‌اند، توضیح می‌دهد: «در فضای مجازی بازخوردهای خوبی نسبت به برنامه داشتیم و بیشتر مخاطبان از برنامه رضایت كامل داشته و برنامه را دوست داشتند.

وی درباره چگونگی شركت در این مسابقه توضیح می‌دهد: شركت در مسابقه قند و فرزند شرایط ویژه‌ای ندارد، جز این‌كه زوجین بایستی در سنین فرزندآوری باشند و لااقل فرزند یا توراهی داشته باشند كه در هنگام پخش برنامه و با اعلام گوینده، هموطنان می‌توانند به شماره پیامكی كه در برنامه اعلام می‌شود، پیامك بزنند تا ترتیب حضور تلفنی آنها فراهم شود. ما هم از این طریق افراد و خانواده‌ها را برای برنامه انتخاب می‌كنیم.

ولی‌زاده می‌افزاید: یكی از علل ساخت این برنامه نگرانی از آینده كشور و جمعیت جوان است؛ این‌كه در دهه‌های بعدی با این شرایط ازدواج و فرزندآوری به مشكل بر خواهیم خورد. شبكه رادیویی فرهنگ جزو شبكه‌هایی است كه درباره این موضوع دغدغه‌مند است، با پژوهش روی این موضوع كار می‌كند و تلاش دارد تا پیام فرهنگ فرزندآوری و فرزندپروری را در یك برنامه فرهنگی و سرگرم‌كننده به شنوندگان خود برساند. قند و فرزند به گویندگی وجیهه حسینیان و علیرضا تابان، از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

راحله آجودانی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها