ریشه‌ یابی و علل بروز انواع سردردها را از دیدگاه طب‌ سنتی بررسی کرده‌ایم

سردردها خبر می‌دهند از سرّ درون

وقتی سنگینی و درد در پس‌ سر خود احساس می‌کنید شاید اولین نگرانی شما وجود ضایعه‌ای در مغز باشد اما همیشه این طور نیست و معمولا این دردها منشأ گردنی دارند. چهار جفت ماهیچه‌ای که حرکت جمجمه روی گردن را ایجاد و کنترل می‌کنند، تحت تأثیر عواملی همچون استفاده از عینک جدید و نگه داشتن سر در وضعیت جدید برای دید بهتر بروز یابد.
کد خبر: ۱۳۵۵۱۱۷

این نوع سردردها با دندان قروچه هم ممکن است همراه باشند. زیادبودن قوس پشتی و قوز کردن هم باعث می‌شود که فرد برای حفظ دید مستقیم خود هنگام نشستن یا ایستادن سر را به سمت عقب نگه دارد و همین موضوع باعث افزایش فشار روی عضلات این ناحیه شده و ضمن بروز کوتاهی، اختلال در عملکرد آنها را به‌دنبال خواهد داشت.

کار کردن با گوشی‌های تلفن و رایانه به صورت طولانی‌مدت هم ناخودآگاه وضعیت آسیب‌زننده سر به جلو را برای افراد ایجاد کرده و باز هم با افزایش بار روی ماهیچه‌های پس‌سری سردرد و انتشار آن تا ناحیه پیشانی را رقم می‌زند.

استرس و نگرانی مداوم و واردشدن ضربه یا تکان‌های شدید به سر و گردن هم از دیگر عوامل مهم بروز دردهای پس‌سر است.

مثلا یکی از شایع‌ترین نوع این آسیب‌ها تصادف خودرو از پشت است. وقتی خودروی دیگری از پشت به خودروی شما ضربه می‌زند، سر به‌طور ناگهانی به عقب پرتاب می‌شود و این حرکت ناگهانی اسپاسم عضلات پس‌سر را ایجاد می‌کند.

در فیزیوتراپی با آزادسازی این عضلات در پس‌سر و با کشش آنها می‌توان طی چند جلسه سردرد بیمار را از بین برد. البته این به شرطی اتفاق می‌افتد که تمرین‌های درمانی لازم هم به او آموزش داده شود و این تمرین‌ها به‌صورت منظم تا رفع کامل همه علائم ادامه یابد.

علاوه بر درمان این عضلات با دست توسط فیزیوتراپیست و آموزش و انجام تمرین‌های درمانی، اصلاح وضعیت‌های نشستن و ایستادن و خوابیدن، به‌خصوص وضعیت‌های هنگام کار نقش تعیین‌کننده‌ای در دوام و پایداری درمان دارد.

حفظ وضعیت غبغب گردن هنگام کار با رایانه و گوشی تلفن به‌ویژه در حالتی که این وسایل روبه‌روی صورت قرار بگیرند و هنگام کار با آنها گردن خمیده باقی نماند، نکته‌ای کلیدی در پیشگیری و درمان وضعیت ناهنجار سر به جلو و دردهای پس‌سری است.

پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها