واكنش‌ رسانه‌های خارجی به راهپیمایی ۲۲ بهمن

كرونا هم مانع مردم نشد

در چهل و سومین سالروز جشن انقلاب، خبرنگاران رسانه‌های خارجی راهپیمایی مردم را منعكس كردند و با پخش زنده، گزارش تصویری و... به بازتاب حضور ایرانیان در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران پرداختند و از شعارهای آنان در این روز گفتند.
کد خبر: ۱۳۵۴۱۸۹

به گزارش جام‌جم، یكی از نكاتی كه امسال توجه خبرگزاری‌ها و شبكه‌های خارجی را به خود جلب كرد، حضور پرشور مردم با وجود مشكلات معشیتی و كرونا بود. غالب آنان از حضور پرشور مردم در این راهپیمایی با وجود برف و بوران در برخی شهرهای كشور در این مراسم خبر دادند. در ادامه بازتاب این رخداد در برخی رسانه‌ها و شبكه‌های اجتماعی مجازی را آورده‌ایم.

حضور مردم با موتورسیكلت
شبكه لبنانی المیادین به حضور مردم ایران در سالروز پیروزی انقلاب با وجود شرایط دشوار كرونا واكنش نشان داد. خبرنگار شبكه لبنانی «المیادین» با حضور در خیابان‌های تهران گزارش داد كه به‌رغم شیوع ویروس كرونا، مردم ایران با موتورسیكلت‌ها و خودروهای‌شان در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور پیدا كرده‌اند. همچنین این رسانه نوشت: «هر لحظه بر جمعیتی كه برای گرامیداشت مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به خیابان‌ها آمده‌اند، افزوده می‌شود.»

طنین آهنگ‌ها و سرودهای انقلابی
خبرگزاری «آناتولی» تركیه در گزارشی نوشت، مردم تهران در روز سالگرد انقلاب اسلامی این كشور از اوایل صبح جمعه در حالی كه پرچم‌های سه رنگ كشورشان را از پنجره خودروهای خود بیرون آورده بودند به سمت میدان آزادی حركت كردند. این خبرگزاری نوشت، تمام مسیرهای منتهی به میدان آزادی مملو از خودروها و موتور سیكلت بوده و آهنگ‌ها و سرودهای انقلابی در خیابان‌ها طنین انداز شده‌اند. آناتولی افزود: «راهپیمایی‌های مشابهی نیز در شهرهای كوچك و بزرگ ایران از جمله اصفهان، همدان، تبریز، مشهد و قم برگزار شد. به نوشته این خبرگزاری، پنجشنبه شب و در شب پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مشابه سال‌های گذشته آسمان شهرهای مختلف نورافشانی شد.»

رژه موتوری
رسانه‌های مختلف انگلیسی زبان روز جمعه به پوشش مراسم شكوهمند چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداختند. خبرگزاری «آسوشیتد پرس» در گزارش خود نوشت: «با توجه به شیوع ویروس كرونا، برای دومین سال هزاران خودرو و موتورسیكلت، روز جمعه در مراسم جشن چهل و سومین سالگرد انقلاب ۱۹۷۹ ایران رژه موتوری برگزار كردند». این خبرگزاری نوشت: «در تهران، پایتخت ایران صفوف مردم از چند نقطه شهر راهپیمایی خود را به مقصد میدان آزادی، محل سخنرانی رئیس‌جمهور ایران شروع كردند. انبوه مردم با در دست داشتن پرچم ایران، شعارهای مرگ بر آمریكا و مرگ بر اسرائیل سر داده و خیزش و بیرون راندن شاه تحت حمایت غربی‌ها و به قدرت رساندن رهبران اسلامی را جشن گرفتند». آسوشیتد پرس افزود، برگزاری مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حالی انجام می‌گیرد كه به‌طور همزمان، مذاكرات میان تهران و قدرت‌های جهانی به‌منظور احیای برجام در وین ادامه دارد.

خودروهایی به رنگ سبز، سفید و قرمز
«خبرگزاری فرانسه» نیز در گزارشی نوشت مردم ایران راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی را «پشت فرمان خودروها» برگزار كردند. در این گزارش نیز نوشته، بخشی از شركت‌كنند‌گان در این جشن نیز مانند سال‌های گذشته به‌صورت پیاده در خیابان‌ها حاضر شدند.» این خبرگزاری فرانسوی نوشت، با وجود سرمای هوا، مردم سوار بر خودرو، موتورسیكلت و دوچرخه خود را به میدان نمادین آزادی رساندند. برخی روی خودروهای خود رنگ‌های سبز و سفید و قرمز كشیده بودند و شعارهای «مرگ بر آمریكا»، «تا آخر ایستاده‌ایم» و «تسلیم نمی‌شویم» از پنجره خودروها در فضای خیابان‌ها می‌پیچید. در اقصی‌نقاط خیابان‌ها نیز پرچم‌های آمریكا به آتش كشیده شدند. در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است، شركت‌كنندگان در این راهپیمایی كه در شهرهای مختلف ایران برگزار شد، عكس‌های آیت‌ا... سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و آیت‌ا... سید روح‌ا... خمینی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران و همچنین سردار شهید قاسم سلیمانی را در دست گرفته بودند.

شعارهای انقلابی
پایگاه خبری روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به برگزاری این مراسم با شركت هزاران دستگاه خودرو و موتورسیكلت اعلام كرد با وجود برگزاری خودرویی این مراسم برای دومین سال متوالی به‌علت شیوع كرونا، مردم حاضر در خیابان‌ها با حمل پرچم ایران و دستنوشته‌های «مرگ بر آمریكا و مرگ بر اسرائیل» شعار‌های انقلابی سر می‌دادند. واشنگتن‌پست در ادامه افزود: «گروه‌هایی در تهران و جا‌های دیگر پرچم‌های آمریكا و اسرائیل را به آتش كشیدند كه یك رسم معمول در این تجمع‌ها در ایران است.»

شهروندان با پای پیاده
یكی دیگر از رسانه‌هایی كه راهپیمایی ۲۲ بهمن را پوشش داد، شبكه تلویزیونی المنار بود. در بخشی از گزارش تلویزیون المنار آمده است: «شمار زیادی از شهروندان با پای پیاده یا خودرو و موتورسیكلت در این راهپیمایی شركت داشتند.» در بخشی دیگر از این گزارش عنوان شد: «همه‌گیری كرونا مانع از برگزاری جشن‌های ایرانیان نشد. میدان آزادی تهران همزمان با آغاز جشن‌ها شاهد پخش سرود ملی، پرتاب بادكنك‌های رنگارنگ و جلوه‌های ویژه، نمایش هوایی و چتربازی بود و بالگردها برای شركت‌كنندگان گل پرتاب كردند.»

كرونا غالب نشد
پایگاه اینترنتی شبكه‌ ای‌بی‌سی‌نیوز در گزارشی نوشت: «ایرانیان چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در میان نگرانی‌ها درباره همه‌گیری كرونا جشن می‌گیرند.» در گزارش‌ ای بی‌سی‌‌نیوز از ایران آمده است: «به مناسبت چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ ایران، امروز هزاران دستگاه خودرو و موتورسیكلت در خیابان‌ها به حركت درآمده‌اند و جمعیت مردمی با در دست داشتن پرچم ایران در حال شعار دادن هستند و پلاكارد‌هایی را به همراه دارند كه بر روی آنها «مرگ بر آمریكا» و
«مرگ بر اسرائیل» نوشته شده است، گرچه به‌خاطر نگرانی‌های مرتبط با همه‌گیری كرونا، برای دومین سال متوالی شمار كمتری از مردم، پیاده در این مراسم شركت می‌كنند.»

جشن در خیابان‌ها
شبكه قطری الجزیره از دیگر رسانه‌هایی بود كه مراسم راهپیمایی را پوشش داد و از حضور پرشور مردم ایران در راهپیمایی گفت. شبكه قطری «الجزیره» با پوشش مستقیم راهپیمایی خودرویی در تهران نوشت: «جشن در خیابان‌های تهران در چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی».همچنین خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» به نقل از خبرنگار خود در تهران گزارش داد كه هزاران نقطه از ایران شاهد راهپیمایی مردمی بوده است. سانا اضافه كرد كه در خیابان‌های اصلی پایتخت ایران ۱۲ راهپیمایی عظیم برگزار شده است. طبق این گزارش، ۲۰۰ خبرنگار و عكاس خارجی و ۶۳۰۰ خبرنگار و عكاس داخلی امروز به پوشش راهپیمایی ۲۲ بهمن پرداخته‌اند.

ویدئوهایی از راهپیمایی
بخش عربی خبرگزاری روسی «اسپوتنیك» همزمان با آغاز راهپیمایی در تهران با انتشار یك ویدئو از راهپیمایی موتوری و چند تصویر از حضور مردم در این جشن، نوشت: «آغاز فعالیت مردم در تهران، پایتخت ایران، به مناسبت بزرگداشت چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران».
پیام‌های قوی به آمریكا
خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به برگزاری مراسم سالگرد انقلاب شكوهمند ایران به پوشش سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن پرداخت و به نقل از وی نوشت:‌ «امید ما به شرق، غرب، شمال و جنوب كشورمان است و هرگز به وین و نیویورك امید نمی‌بندیم».
گرامیداشت سالروز
یكی دیگر از رسانه‌هایی كه این رویداد را پوشش داد، شبكه یورونیوز بود كه این‌گونه به انعکاس آن پرداخت: «ایران روز جمعه، چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشت و به این مناسبت راهپیمــــایی‌هــایی در تهــران و سراسر این كشور در حال برگزاری است.» این شبكه نیز گزارشی تصویری از راهپیمایی باشكوه مردم ایران در این روز را بر روی وبسایت عربی خود قرار داد.

فاطمه  عودباشی - دبیر رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها