با اختصاص 7 پروژه از 48 پروژه بزرگ صنعتی و معدنی

سهم 35هزار میلیارد تومانی شرکت مس از ابرسرمایه گذاری داخلی

مدیرعامل «فملی» از دلایل افزایش سرمایه گفت:

مطمئن‌ترین صنعت برای سرمایه‌گذاری هستیم

دستیابی به درآمد 5/5 میلیارد دلاری تا 4 سال آینده
کد خبر: ۱۳۵۰۷۲۹
دکتر اردشیر سعدمحمدی در مجمع عمومی فوق‌العاده با تشریح دلایل بنیادی برای افزایش سرمایه گفت: این صنعت بزرگ با توجه به طرح‌های توسعه در دست اجرا و رشد ذخایر معدنی دستیابی به درآمد 5/5 میلیارد دلاری را تا 4 سال آینده هدف‌گذاری کرده است.

 در همین زمینه 2 آذرماه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف دستور کار افزایش سرمایه از 20 هزار به 40 هزار میلیارد تومان و تامین مالی بخش بزرگی از طرح‌های توسعه معدنی مس در کشور برگزار شد. در این مراسم دکتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به تشریح عوامل و دلایل بنیادی برای افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری روی طرح‌های توسعه برای سهامداران پرداخت. در نهایت و با رأی سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران افزایش 100 درصدی سرمایه «فملی» به عنوان بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس از محل سود انباشته به تصویب رسید تا نماد فملی صاحب سرمایه  40 هزار میلیارد تومانی‌ شود.
 

مطمئن‌ترین صنعت برای سرمایه‌گذاری هستیم


کاهش عیار معادن و افزایش میزان تقاضا


مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ابتدای مجمع با اشاره به شرایط جهانی تولید در حوزه صنعت مس گفت: با توجه به قیمت‌ها و کاهش میزان عیار معادن و افزایش میزان تقاضا، روند تولید مثبت است و به همین دلیل هم قیمت‌های مس فزونی پیدا کرده و افزایش مناسبی را شاهد آن هستیم.

مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه یکی از نکاتی که توسط سهامداران سؤال می‌شود که «اگر قرار است افزایش سرمایه دهید آینده قیمتی مس چه روندی را دنبال می‌کند؟» افزود: موسسات بزرگ دنیا برای سال 2022 به دلیل اینکه 138 هزار تن تقاضا بیشتر از تولید خواهد بود؛ قیمت افزایش پیدا خواهد کرد و به 9913 دلار خواهد رسید و برای سال 2023 به 10405 دلار می‌رسد و در سال 2024 به دلیل اینکه یکسری از پروژه‌ها در دنیا وارد مدار تولید خواهد شد؛ به 9686 ‌دلار رسیده و مجدداً در سال 2025 به 10062 دلار خواهد رسید.
 

مطمئن‌ترین صنعت برای سرمایه‌گذاری هستیم


جزو 10 شرکت برتر دنیا در تولید مس قرار می‌گیریم


وی اظهار داشت: در مصرف مس پالایش‌شده ایران رتبه 13 در آسیا و رتبه 24 را در دنیا دارد. با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام ‌شده؛ جایگاه ما در حال تغییر است. هدف ما این است که در این سرمایه‌گذاری‌ها جزو 10 شرکت برتر دنیا در تولید مس قرار بگیریم.

سعدمحمدی در خصوص تولیدات معدنی مس گفت: در مس محتوی رتبه 15 دنیا و رتبه 4 در آسیا را داریم. در تولید آند رتبه 12 دنیا و رتبه 5 آسیا و در تولیدات پالایش‌ شده مس رتبه 19 دنیا و رتبه 7 آسیا داریم و امیدواریم در سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد؛ انشاا... این رتبه‌ها به زیر 10 کاهش پیدا کند..
 

آیا پتانسیل معدنی برای سرمایه‌گذاری داریم؟


وی افزود: تقریباً چند سال گذشته ذخایر ایران حدود 30 میلیون تن مس خالص بود الان در جدول مس خالص ما به 42 میلیون تن رسیده است. در واقع 4.8 درصد از ذخایر جهان مربوط به ایران است و رتبه هفتم را داریم.
 

«سریدون» معدنی در کلاس جهانی


مدیرعامل شرکت مس به اقدامات سال 98 تا 6 ماهه سال 1400 در خصوص اکتشافات پرداخت و گفت: خوشحالم بگویم که کشف معدن جدید «سریدون» توسط همکاران شرکت مس ذخیره‌ای که تا الان به آن رسیده‌ایم بیش از 2 میلیارد تن با عیار 47 صدم درصد متوسط است که این ذخیره ارتقا پیدا کرده است و به‌شدت بالاتر می‌رود.

سعد محمدی ادامه داد: در مس سونگون 263 میلیون تن با عیار 62 صدم درصد و در اکتشاف جدید غرب معدن سونگون نزدیک یک میلیارد تن اکتشاف جدید با عیار 6 دهم درصد داشتیم. غرب میدوک در حال حاضر بیش از 400 میلیون با عیار 68 صدم درصد اکتشاف شده است. مجموعه این موارد که به قطعیت رسیدیم بیش از 4 میلیارد و 200 میلیون تن ذخیره جدید با عیار 53 صدم یعنی 20 میلیون تن مس محتوی خالص است و این اکتشافات ادامه دارد.
 

رشد 4 برابری دخایر معدنی شرکت ملی مس


وی در خصوص منابع و ذخایر زمین‌شناسی معادن فعال و تازه کشف شده گفت: در سال 91 حدود 2 میلیارد و 436 میلیون تن منابع و ذخایر داشتیم و در پایان 6 ماهه 1400 به حدود 9 میلیارد و 12 میلیون تن رسیده است.
 

90 هزار متر حفاری اکتشافی در 8 ماه


سعدمحمدی افزود: حفاری طی دو سه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. سال 98 حدود 70 هزار متر بوده و سال 99 به 100 هزار متر رسیده و امسال به 150 هزار متر می‌رسد که الان از 90 هزار متر عبور کرده‌ایم و این نشان‌دهنده این است که ما به اکتشاف بها می‌دهیم.
 

تولید 191 هزار تن کاتد در 8 ماه


وی به عملکرد سال 1400 پرداخت و گفت: در کل استخراج نسبت به برنامه 8 درصد رشد داریم. در سنگ سولفوری و برداشت ماده معدنی 3 درصد رشد و در کنسانتره مس با 819 هزار تن تولید 5 درصد رشد داریم. در مس محتوی کنسانتره نیز با 191 هزار و 563 تن 4 درصد رشد را به ثبت رساندیم.

سعدمحمدی افزود: در آند تولیدی با 237 هزار تن 7 درصد رشد و در مس محتوی 4 درصد رشد داشته‌ایم و تا پایان ماه آبان با 191 هزار و 785 تن کاتد، 5 درصد رشد داریم. سال گذشته همین موقع ما 183 هزار تن تولید داشتیم که امسال به 191 هزار تن افزایش یافته است ضمن اینکه این نکته را نباید فراموش کرد که تیرماه و مردادماه فشار زیادی روی شبکه برق کشور به دلیل افزایش دمای بی‌سابقه وجود داشت.

مدیر عامل شرکت مس گفت: می‌توانید جاهای دیگر را هم ارزیابی کنید به‌رغم اینکه این موضوع و مشکلات برق؛ اما تولیدمان حدود 5 درصد جلوتر است و مسیر خوبی را واقعاً داریم طی می‌کنیم و وظیفه خود می‌دانم که از تک‌تک کارکنان و مدیران کمال تشکر را داشته باشم که در این شرایط کار را جلو می‌برند.

مدیر عامل شرکت مس با بیان اینکه در فروش خوشحالم بگویم که واقعاً امسال شرایط بسیار خوبی را دنبال می‌کنیم گفت: ما سال گذشته با توجه به اینکه رکورد بسیار خوبی داشتیم 42 هزار میلیارد تومان فروش داشتیم و آخرین عدد منتشر شده در کدال در هشت ماهه امسال 47هزار 900 میلیارد تومان بود. .
 

مطمئن‌ترین صنعت برای سرمایه‌گذاری هستیم
ورود 340 هزار تن کنسانتره جدید به چرخه تولید در سه ماهه اول 1401


سعدمحمدی به توسعه‌های شرکت مس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در فاز اول بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون یورو به اضافه 45 هزار میلیارد تومان که تقریباً نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان می‌شود برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم توسعه‌هایمان را شکل دهیم اما آنچه که در معاونت توسعه ارزیابی کردیم که بتوانیم در همه زمینه‌ها رشد را بالا ببریم مبلغی نزدیک به 13 میلیارد دلار است. شرکت مس با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد امیدوار است که بتواند طرح‌های توسعه جدید و بزرگی را برنامه ریزی کند و برای توسعه‌ها بتواند شرایط مساعدی را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مس افزود: در سه‌ماهه ابتدایی سال 1401 معدن و کارخانه درآلو افتتاح ‌شده همچنین در نیمه اول سال 1401 معدن و کارخانه کنسانتره دره‌زار افتتاح می‌شود.

وی گفت: فلوتاسیون سرچشمه(تولید کنسانتره از سرباره‌های مس) برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد و 50 سال از عمر مس می‌گذرد و سرباره‌ها روی زمین ‌مانده است و هیچ اتفاقی نیفتاده بود الان برای اولین بار می‌خواهیم سرباره‌ها را به کنسانتره تبدیل کنیم که سودآوری بالایی به دلیل نداشتن هزینه حمل‌ونقل و باطله‌برداری و خاکبرداری دارد. این طرح افتخار بزرگی برای شرکت مس خواهد بود.

وی افزود: طرح‌های آذربایجان همان‌گونه که روی کدال رفته است؛ برای آذربایجان طرح کاتد قطعی و نهایی و قرارداد آن امضا و ابلاغ شد. قرارداد فاز 3 کنسانتره سونگون با 150 هزار تن امضا و ابلاغ شد که انشاالله به زودی شروع به عملیات خواهد کرد و ظرف سه سال به نتیجه و بهره‌برداری خواهد رسید. کنسانتره فاز دو میدوک قطعی شده و پیمانکار آن مشخص شده و به زودی شروع عملیات خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: اما اتفاقات بزرگ ما فاز 3 سرچشمه است که به زودی عملیات انتخاب پیمانکار نهایی و ابلاغ خواهد شد. دو کارخانه 300 هزار تنی یعنی 600 هزار تن کنسانتره در سریدون در برنامه داریم و باید برنامه‌ریزی کنیم و بتوانیم کارخانه کنسانتره جدید و محدوده‌های جدید را به مدار بیاوریم. 6 پروژه کوچک معدنی داریم که می‌خواهیم کارخانه بزنیم به‌صورت شرکت‌های اس بی بی شرکت‌های سهامی عام پروژه برنامه‌ریزی شده که مسیر را طی کند.
 

دستیابی به درآمد 5/5 میلیارد دلاری تا 4 سال آینده


مدیرعامل شرکت مس گفت: می‌خواهیم در فاز اول ظرف سه تا 4 سال آینده درآمدمان به بیش از 5/5 میلیارد دلار برسد و این اتفاق باعث می‌شود که ما جزو ده شرکت برتر دنیا در تولید مس قرار بگیریم. این اتفاق استراتژیک برای کشور، اقتصاد ملی و شرکت ملی صنایع مس ایران است که این مسیر را به طور محکم، مقتدرانه و علمی پیش ببرد.

مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: سال آینده با اضافه شدن درآلو حداقل 120 هزار تن کنسانتره، معدن دره‌زار 150 هزار تن و فلوتاسیون سرباره 70 هزار تن به تولیدات شرکت اضافه می‌شود که با قیمت کنسانتره با 2200 دلار حداقل بالغ بر 650 میلیون دلار سالانه از سال آینده به درآمدهای شرکت مس اضافه می‌شود. به‌راحتی می‌توان ارزیابی کرد که مس مسیر مثبت را طی می‌کند و قطعاً آینده خوبی را در کشور رقم خواهد زد.

وی گفت: در سال آینده درآلو، دره‌زار و فاز 3 تغلیظ سرچشمه را راه‌اندازی خواهیم کرد. فاز 3 سونگون شروع شده و فاز 2 میدوک تا دو ماه دیگر عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها