با رونمایی از سامانه پی‌فست توسط کارگزاری فارابی؛

برای نخستین‌بار در بازار سرمایه دریافت‌ فوری وجه امکان‌پذیر شد

راهنمای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری خوب

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد و استراتژی‌های متنوعی را می‌توان اتخاذ کرد.
کد خبر: ۱۳۵۲۹۹۳
راهنمای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری خوب
 
 
روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد و استراتژی‌های متنوعی را می‌توان اتخاذ کرد. یکی از بهترین روش‌ها که هم سرمایه‌گذاران تازه‌وارد از آن استفاده می‌کنند و هم معامله‌گران حرفه‌ای، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است؛ ابزارهایی برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم که توسط کارشناسان متخصص و باتجربه بازار سرمایه مدیریت می‌شوند. با وجود مزایای بسیار صندوق‌ها، این که کدام صندوق سرمایه گذاری بهتر است و کدام گزینه را باید انتخاب کرد، سوال همیشگی فعالان بازار بورس است. در این مقاله معیارهای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری را با هم بررسی می‌کنیم.
 

کدام صندوق سرمایه گذاری بهتر است؟


پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. صندوق‌های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند و در هر نوع صندوق نیز گزینه‌های متنوعی وجود دارد که توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شود. علاوه بر این، اهداف و شرایط سرمایه‌گذاران نیز با هم تفاوت دارد. در ادامه راهکارهایی را برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مطرح می‌کنیم.
 

خودتان را بشناسید


قدم اول در هر کاری خودشناسی است و در سرمایه‌گذاری نیز باید از همین مرحله شروع کنیم. فرد ریسک‌پذیری هستید و بازدهی بالا می‌خواهید؟ ریسک‌گریزید و امنیت سرمایه‌گذاری را به بازدهی بالا ترجیح می‌دهید؟ ترجیح می‌دهید ریسک و بازدهی متعادلی داشته باشید؟ آزمون‌های متنوعی برای سنجش میزان ریسک‌پذیری وجود دارد و معمولا شرکت‌های مدیریت دارایی با برگزاری آزمون و مشاوره اختصاصی کمک می‌کنند شخصیت مالی خود را بشناسید.

برای پاسخ به این سوال که کدام صندوق سرمایه گذاری بهتر است باید علاوه بر خودشناسی، اهداف خود را نیز بشناسید. با چه نیتی سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ مثلا قصدتان از سرمایه‌گذاری تامین بودجه مورد نیاز برای خرید یک گوشی موبایل آخرین مدل است؟ می‌خواهید خانه بخرید؟ برای دوران بازنشستگی سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ هر یک از این اهداف، استراتژی خاص خود را می‌طلبد.
 

با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا شوید


بازار بورس گزینه‌های مختلفی را در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد. برای هر فرد و هر سلیقه‌ای نوعی از صندوق‌ها وجود دارد. صندوق‌های سهامی بیشترین درصد دارایی‌های خود را به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص می‌دهند و بنابراین، ریسک و بازدهی مورد انتظار بیشتری دارند. پس اگر ریسک‌پذیری بالایی داشته باشید، صندوق سهامی گزینه مناسبی برای شما است. همچنین این صندوق‌ها معمولا در بلندمدت سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند و ارزش پول را در برابر تورم، حفظ خواهند کرد.

برای نمونه می‌توان به صندوق مشترک آگاه اشاه کرد که پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در کشور است و با 37 هزار درصد بازدهی از ابتدای تاسیس در سال 87 تا کنون، توانسته است سرمایه‌گذاران را به بسیاری از اهداف مالی خود برساند.

صندوق‌های درامد ثابت بیشترین درصد دارایی‌های خود را به اوراق درامد ثابت اختصاص می‌دهند و بنابراین سود ثابت و ریسک بسیار کمی دارند. پس اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری ایمن و بدون ریسک می‌گردید، این گونه صندوق‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای سپرده‌های بانکی باشند.

صندوق‌های مختلط از نظر ترکیب دارایی‌ها، ریسک و بازدهی در میانه دو نوع قبلی قرار می‌گیرند و حالت متعادلی دارند.

هر یک از این صندوق‌ها می‌توانند etf و قابل معامله در بورس باشند یا مبتنی بر صدور و ابطال.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، پرداخت سود نقدی است. سود بعضی صندوق‌ها از طریق افزایش قیمت واحدها به دست سرمایه‌گذاران می‌رسد و بعضی دیگر، پرداخت سود نقدی دارند. برای مثال صندوق زمرد آگاه که از نوع سهامی و مبتنی بر صدور و ابطال است، در دوره‌های سه ماهه سود نقدی پرداخت می‌کند. همچنین صندوق درامد ثابت همای آگاه به صورت ماهانه پرداخت سود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید سود سرمایه‌گذاری را در زندگی روزمره خود استفاده کنید، این دو صندوق گزینه مناسبی برای‌تان خواهند بود.  
 

صندوق‌ها را با هم مقایسه کنید


زمانی که نوع صندوق مد نظر خود را پیدا کردید، نوبت به مقایسه می‌رسد. مثلا اگر انتخاب‌تان صندوق درآمد ثابت باشد، گزینه‌های متنوعی را در برابر خواهید داشت. هر صندوق یک وب سایت مخصوص دارد و موظف است در آن اطلاعات عملکرد خود را مرتبا به روز رسانی کند. شما می‌توانید نمودارها، میزان و ترکیب دارایی‌ها و همچنین گزارش بازدهی هر صندوق را در این وب سایت مشاهده کنید و تصویر دقیقی از عملکرد آن به دست آورید. وب سایت فیپیران نیز اطلاعات تمامی صندوق‌های بازار سرمایه را منتشر می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید کدام صندوق سرمایه گذاری بهتر است می‌توانید از طریق این وب سایت برای مقایسه اقدام کنید.
 

ضریب آلفا و بتای صندوق‌ها را بررسی کنید


ضریب آلفا معیاری است که نشان می‌دهد که صندوق مورد نظر شما نسبت به شاخص بازار، چقدر بازدهی بیشتر داشته است. در حقیقت این معیار، نحوه عملکرد صندوق را در مقایسه با وضعیت بازار نشان می‌دهد. هر چه ضریب آلفای یک صندوق بیشتر باشد، یعنی عملکرد خوبی داشته و توانسته است عملکرد بهتری نسبت به شاخص بازار داشته باشد.

ضریب بتا بررسی می‌کند که ارزش دارایی‌های صندوق، با در نظر گرفتن نوسانات بازار چقدر تغییر کرده است. در حقیقت ضریب بتا میزان ریسک دارایی صندوق را نسبت به کل بازار نشان می‌دهد. هر چه ضریب بتا بیشتر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری نیز بیشتر است. بنابراین صندوق‌هایی با ضریب بتای بالا، مناسب افرادی با ریسک‌پذیری بالا هستند.
 

سخن آخر


نکات مهمی را درباره انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری بررسی کردیم اما اگر می‌خواهید بدانید کدام صندوق سرمایه گذاری بهتر است باید به مواردی از قبیل سابقه و تجربه شرکت، میزان دارایی تحت مدیریت صندوق، نوسان سود و ...  نیز توجه کنید. در نظر داشته باشید که می‌توانید سبدی متشکل از صندوق‌های مختلف تشکیل دهید و ریسک و بازدهی خود را از این طریق کنترل کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها