گزارش «جام‌جم» از صادرات چراغ خاموش مرغ و تخم‌مرغ به افغانستان و عراق

صادرات بی‌موقع؛ غفلت از ذخیره‌سازی

طبق گفته مسئولان تولید و توزیع مرغ، قیمت این کالای اساسی از نیمه آذرماه با افزایش جوجه ریزی متعادل خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۴۹۷۴۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی است که مرغداران گوشتی نسبت به عرضه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب انتقاداتی دارند که هر یک از کارشناسان صنعت طیور دلایل خاصی برای این موضوع مطرح می‌کنند، اما تاثیر چشمگیر این افزایش قیمت بر نرخ تمام شده تولید و ایجاد بازار سیاه تنها به ضرر مرغداران گوشتی تمام شده است چرا که آن‌ها به رغم افزایش هزینه‌های تولید ناگریز به عرضه مرغ زنده با نرخ مصوب هستند.

بنابر آمار‌های اعلامی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی سودجویی ناشی از عدم همخوانی قیمت جوجه با نرخ مصوب ۷۲۰ میلیارد تومان است که این موضوع بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان زیان به مرغداران گوشتی وارد کرده است که عرضه جوجه از طریق سامانه بازارگاه می‌تواند راهی برای پایان دادن به بازار سیاه جوجه و سودجویی دلالان باشد.

این پایان ماجرا نیست چرا که بدنبال التهابات قیمت مرغ و گرانفروشی در سطح مغازه‌های خرده فروشی تحت تاثیر عوامل مختلف همچون اثر کالای جایگزین و کاهش جوجه ریزی، دولت برای تنظیم بازار تصمیماتی همچون واردات مرغ و کاهش قیمت مرغ منجمد به ۲۰ هزار تومان اتخاذ کرد، درحالیکه استمرار این سیاست می‌تواند به زیان تولید داخل تمام شود، هر چند بنابر اعلام دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد واردات مرغ متوقف شده است.

بسیاری از مسئولان صنعت طیور با افزایش جوجه ریزی از محل تولید داخل و تخم مرغ‌های نطفه دار وارداتی خبر از آرامش و ثبات بازار مرغ از ۱۵ آذر به بعد را می‌دهند که در شرایط کنونی که قیمت تمامی محصولات پروتئینی جهش چشمگیری داشته است، این موضوع می‌تواند منجر به حفظ این محصول در سبد خانوار شود که امیدواریم مرغداران با جدی گرفتن توصیه‌های سازمان دامپزشکی مبنی بر رعایت پروتکل‌ها نگذارند بازار مرغ بار دیگر از ناحیه کاهش تولید زیان ببیند.

واردات ۷۵ هزار تن مرغ به کشور

حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: سالیانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن مرغ نیاز مصرفی کشور است، درحالیکه ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن مرغ تولید می‌شود.

وی گفت: امسال در مقطعی که جوجه باید ریخته می‌شد، برای مدت زمان ۲ ماه جوجه ریزی مولد کم بود که در بازار تاثیرش را گذاشت که در نهایت به دلیل کاهش تولید مجبور به تامین مرغ از طریق واردات شدیم.

عباسی معروفان ادامه داد: با افزایش جوجه ریزی و عرضه مرغ از آذر دیگر نیازی به واردات از خارج نداریم.

به گفته این مقام مسئول، بنابر مصوبه قرار شد ۲۳۵ هزار تن مرغ وارد شود که بالای ۲۰۰ هزار تن کار‌های اجرایی آن انجام شده و ۷۵ هزار تن تاکنون وارد و مابقی هم تا سقف مجوز وارد می‌شود.

وی گفت: تا چند هفته گذشته قیمت هر کیلو مرغ منجمد ۲۹ هزار تومان یود که بنابر بازدید معاون اول رئیس جمهور قیمت هر کیلو مرغ منجمد در راستای حمایت از مصرف کننده به ۲۰ هزار تومان کاهش یافت.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی ادامه داد: با توجه به عرضه مرغ منجمد به نرخ ۲۰ هزارتومان، ۲۳هزار مرغدار معترض هستند که گلایه آن‌ها به جاست و حال با افزایش عرضه، واردات از این ماه قطع می‌شود.

گرانی جوجه یکروزه ۷ هزار میلیارد تومان پول از جیب تولیدکننده مرغ گوشتی به یغما برد
برومند چهارآیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی صنعت طیور، گفت: با توجه به شرایط تولید پیش بینی می‌شود که تا هفته اول آذر با کمبود عرضه گوشت مرغ روبرو هستیم که با این وجود انتظار کاهش قیمت مرغ تا پایان هفته اول آذر دور از ذهن است.

وی گفت: با توجه به اثر کالای جایگزین ناشی از کاهش قدرت خرید و گران بودن سایر محصولات پروتئینی، تقاضا برای خرید گوشت مرغ همچنان بالا و بیش از عرضه است.

چهارآیین گرانی سرسام آور جوجه یکروزه را علت اصلی کاهش قابل ملاحظه جوجه ریزی در اوایل مهر و کمبود عرضه مرغ در بازار اعلام کرد.

به گفته وی، در اقتصادی که تورم افسار گسیخته یکی از ابر چالش‌های آن می‌باشد و قیمت مولفه‌های تولید مرتب در حال افزایش و تغییر است، چطور می‌توان انتظار ثبات نرخ مرغ را داشت؟

چهارآیین قیمت منطقی هر کیلو گرم مرغ زنده درب مرغداری ۲۱ هزار تومان و مرغ گرم برای مصرف کننده ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ بالاتر اجحاف در حق مصرف کننده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۱۲ هزار تومان است که حدود سه برابر نرخ مصوب آن است و دولت در مقابل این جرم مشهود فقط سکوت کرده است که بسی جای سؤال دارد.

وی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی گفت: علی رغم آنکه تامین نهاده توسط سامانه بازارگاه با تاخیر در حال انجام است، اما به هر حال وجود بازارگاه در این اوضاع و احوال شاهکار است.

وی گفت: افزایش بی رویه، غیرکارشناسی و غیرمنصفانه جوجه یکروزه بیش از یکسال است که به رغم‌هشدار‌های مکرر، ادامه داشته و هیچ نظارتی بر آن نیست.

به گفته وی، دبیر کارگروه تنظیم بازار، تعزیرات، سازمان حمایت، وزارت جهادکشاورزی و نهاد‌های نظارتی که مسئول امنیت غذا هستند، باید پاسخگو باشند چرا که با استمرار روند افزایش قیمت جوجه پایان سال، گرفتار می‌شویم.

چهار آیین ادامه داد: در شرایط فعلی راهی جز عرضه جوجه یکروزه در سامانه بازارگاه نداریم چرا که گرانی جوجه رمقی برای ادامه فعالیت بسیاری از مرغداران گوشتی باقی نگذاشته و تاکنون ۷ هزار میلیارد از جیب تولیدکننده مرغ گوشتی به یغما رفته است و قطعا ادامه وضع موجود سبب ایجاد بحران در آینده نزدیک می‌شود.

تعادل قیمت مرغ از ۱۵ آذر در بازار

محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به عرضه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب، مکاتبات زیادی در ارتباط با ساماندهی بازار صورت گرفته که متاسفانه تاکنون اقدام عملی مشاهده نشده است.

وی گفت: فروشندگان جوجه یکروزه با قیمت‌های دلخواه اقدام به عرضه جوجه می‌کنند که با این وجود تمهیداتی در سامانه سماصط اندیشیدیم تا به نحوی بازار را مدیریت کنیم، اما متاسفانه واسطه‌هایی که در این جریان هستند، بازار سیاه کماکان ایجاد کردند.

کمالی سروستانی ادامه داد: بنابر آمار با احتساب جوجه‌های وارداتی بیش از ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در آبان صورت گرفته که با افزایش عرضه مرغ از ۱۵ آذر، بازار به تعادل می‌رسد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه قرار بود سامانه‌ای اجرا شود تا معاملات جوجه همانند نهاده دامی در سامانه بازارگاه ساماندهی شود، هر چند به عنوان اتحادیه مرغداران گوشتی حاضر به سرمایه گذاری برای ایجاد سامانه هستیم و تنها این امر مستلزم اجازه مسئولان است تا با حمایت حاکمیت این امر را انجام دهند.

به گفته وی، برای تامین جوجه یکروزه تمهیداتی از قبیل افزایش سن پرورش گله‌های مادر و توسعه لاین آرین در دستور کار مسئولان است تا بتوانیم در حد امکان جوجه را تامین کنیم.

کمالی سروستانی گفت: عطش تولیدکننده مرغ گوشتی برای جوجه یکروزه از علل افزایش قیمت است که این امر در افزایش قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: دولت بر مبنای جوجه ۶ هزار تومانی قیمت مصوب هر کیلو مرغ را ۳۱ هزار تومان اعلام کرده، درحالیکه با استمرار عرضه جوجه یکروزه به نرخ فعلی مرغداران به قیمت مرغ زنده معترض خواهند بود که با این وجود تجدید نظر در قیمت باید صورت گیرد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: در حال حاضر مرغ‌های منجمد وارداتی با نرخ هر کیلو ۲۰ هزار تومان در حال توزیع است که این امر منجر به اعتراض مرغداران شده چرا که استمرار این روند به زیان تولید تمام می‌شود و همواره پایداری تولید را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی گفت: با توجه به افزایش عرضه مرغ از ۱۵ آذر در کنار مرغ منجمد انتظار می‌رود که بازار به ثبات برسد، هر چند قیمت کنونی مرغ بویژه مرغی که در شبکه توزیع می‌شود، گران نیست.

به گفته این مقام مسئول، با شیوع بیماری آنگارا، تلفات در برخی واحد‌های مرغداری قابل توجه است چرا که بیماری آنگارا تلفات بالایی در ۳ تا ۴ هفتگی ایجاد می‌کند و از آنجا که واکسن به قدر کافی نیست، عمدتا باید موارد بهداشتی رعایت شود، در غیراین صورت اگر بیماری وارد گله‌ای شود ۷۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد می‌کند.

زیان مرغداران به ۸۰۰ میلیارد تومان رسید

حبیب اسداله نژاد مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: علی رغم افزایش قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۶ هزار تومان، اما قیمت جوجه در بازار آزاد به ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان رسیده است.

وی گفت: بنابر آمار ۱۲۷ میلیون قطعه جوجه ریزی از محل تولید داخل و تخم مرغ‌های وارداتی صورت گرفته که این میزان کل نیاز بازار را پوشش می‌دهد.

اسداله نژاد ادامه داد: اتحادیه سراسری مرغداران آمادگی خود را اعلام کرده که کلیه جوجه‌ها با نرخ مصوب بدست تولیدکنندگان برسد و همواره وجه آن را قبل از تحویل جوجه به واحد‌های مرغ مادر پرداخت کنند.

این مقام مسئول گفت: با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه به مرز ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان، قیمت تمام شده ۹.۵ تا ۱۰ درصد برای مرغدار افزایش یافته است که بنابر محاسبات صورت گرفته این موضوع حدود ۸۰۰ میلیارد به مرغداران وارد کرده است.

به گفته وی، سودجویی ناشی از عدم همخوانی قیمت جوجه با نرخ مصوب ۷۲۰ میلیارد تومان است که امیدواریم سازوکاری برای جوجه تعریف شود تا تولیدکننده زیان نبیند.

اسداله نژاد گفت: با توجه به عرضه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب پیشنهاد داده ایم که توزیع جوجه از طریق سامانه بازارگاه یا اتحادیه تعاونی‌ها انجام شود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان گفت: با توجه به عرضه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب، تاوان این موضوع را تنها مرغداران گوشتی دادند که امیدواریم بازار جوجه به ثبات برسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها