آنالیز جدید تحقیقات نشان داد

روی به درمان سرماخوردگی کمک می کند؟!

کد خبر: ۱۳۴۶۱۷۴
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از سانینس الرت، در سال ۱۷۷۱، پزشک آلمانی هیرونیموس دیوید گاوبیوس، جامعه علمی غربی را با «دارویی با توانمندی‌های فراوان» به نام روی آشنا کرد. حالا پس از گذشت بیش از ۲۰۰ سال، روی یکی از مکمل‌های رایج غذایی شده است که در بیشتر داروخانه‌ها در سراسر دنیا در دسترس است. حتی عده‌ای معتقدند که یکی از موارد نادری است که ممکن است به مبارزه با سرماخوردگی کمک کند. اما آیا واقعا این توانایی را دارد؟

تحقیقات در مورد استفاده از مکمل روی محدود است، نتایج مطالعات با عوامل دیگر در هم آمیخته شده است، و دوز، فرمول و طول دوره استفاده تا به امروز به درستی بررسی نشده است.

یک متاآنالیز جدید از ۲۸ کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده اکنون این تصور را تقویت کرده است که مکمل روی می‌تواند بر پیشگیری از علائم و کاهش طول دوره عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مؤثر باشد.

دکتر جنیفر هانتر از دانشگاه وسترن سیدنی استرالیا می‌گوید: «معمولاً تصور می‌شود که نقش روی در پیشگیری و درمان عفونت‌ها فقط برای افرادی است که کمبود روی دارند؛ یافته‌های ما واقعاً این تصور را به چالش می‌کشد.» وی می‌افزاید: «دو تحقیق بزرگ از چین نشان داده است که اسپری بینی روی با دوز بسیار پایین خطر ابتلا به بیماری‌های بالینی را کاهش می‌دهد. در دو مطالعه کوچک‌تر در ایالات متحده که اثرات پیشگیرانه روی خوراکی را ارزیابی کردند، افرادی را که کمبود روی داشتند از مطالعه کنار گذاشتند. تمام مطالعات دیگری که اثر روی را برای درمان سرماخوردگی را ارزیابی کردند، در جمعیت‌هایی بودند که کمبود روی در آن‌ها بسیار نادر بوده است.»

هنگامی که روی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده شد، تجزیه و تحلیل نشان داد که خطر ابتلا به علائم خفیف‌تر ۲۸ درصد و خطر ابتلا به علائم نسبتاً شدید ۸۷ درصد کاهش می‌یابد.

استفاده از روی به عنوان روش درمانی پس از ابتلا به بیماری نیز اندکی مدت زمان باقی ماندن علائم را کاهش می‌دهد. معمولا مصرف روی بدترین علائم را حدود دو روز کاهش می‌دهد.

این نتایج حاکی از یک اثر نسبتاً حداقلی است، به خصوص وقتی در نظر بگیرید که علائم به طور کلی به همان شدت باقی مانده است. علاوه بر این، روی مانع از ابتلای بیمار به سرماخوردگی نمی‌شود. تجزیه و تحلیل‌های جدید یک گام جذاب به جلو است، اما محققان همچنین هشدار می‌دهند که برخی از مطالعات در نظر گرفته شده کوچک بودند، دوز‌های مشابهی را با هم مقایسه نکرده‌اند و می‌توانند شامل سوگیری در گزارش علائم باشند. این چیزی است که همیشه باید در هنگام انجام متاآنالیز در نظر گرفته شود - نتایج حاصل فقط به اندازه قابل اعتماد بودن ورودی‌ها قابل اعتماد خواهند بود.

از سوی دیگر اگرچه یافته‌ها جالب هستند، اما نمی‌توانند چیز زیادی در مورد اینکه چگونه روی یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی را مهار می‌کند، به ما بگویند.

با این وجود، برخی از دستورالعمل‌های بهداشتی مصرف روی خوراکی را برای کسانی که با عفونت‌های تنفسی تحتانی مبارزه می‌کنند، توصیه می‌کند، و همه‌گیری اخیر کووید-۱۹ نیز ظرفیت آن را دوباره آشکار کرده است. اما همچنان به تحقیقات بالینی بیشتری برای تجویز این مکمل به عنوان سلاحی در برابر بیماری‌های تنفسی وجود دارد.

نتایج این تحقیق در BMJ Open منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها