ویروس کرونا به سلول های داخلی گوش آسیب می زند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند گوش داخلی را آلوده کند و به طور بالقوه باعث ایجاد مشکلات شنوایی شود.
کد خبر: ۱۳۴۵۰۶۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) بیماران مبتلا به کرونا را بررسی کردند و متوجه شدند بسیاری از آنها علائم و مشکلات ناشی از گوش را دارند.

این محققان دریافتند که ویروس کرونا می‌تواند سلول‌های گوش داخلی، به‌ویژه سلول‌های مو را آلوده کند که این خود ممکن است منجر به مشکلات شنوایی و عدم تعادل شود.

این تیم می‌گوید این یافته‌ها توضیح می‌دهد که چرا برخی از بیماران مبتلا به کرونا کاهش شنوایی، وزوز گوش، سرگیجه و مشکلات تعادل را گزارش کرده‌اند.

پیش از این ثابت شده بود که بیماری هایی نظیر اوریون و هپاتیت بر شنوایی تاثیرگذار هستند.

از مارس 2020 تصمیم بر این گرفته شد که بر روی تاثیر بیماری کرونا بر روی گوش تحقیقاتی صورت بگیرد چرا که بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا دچار مشکلات شنوایی، سرگیجه و وزوز گوش شده بودند.

استانتوویچ که یکی از محققان این پروژه است گفت: «در آن زمان بسیار نامشخص بود که آیا این ارتباط علی است یا تصادفی، زیرا کم شنوایی و وزوز گوش بسیار شایع هستند.»

برای این مطالعه که در مجله Communications Medicine منتشر شد، تیم از مدل‌های سلولی جدیدی از سلول‌های گوش داخلی انسان استفاده کرد و به سختی گوش داخلی انسان را به دست آورد.

آنها ادعا می کنند که مطالعات دیگر به دلیل کمبود بافت گوش داخلی با مشکل مواجه شده اند.

همچنین گرک استاد موسسه مهندسی پزشکی و علوم ماساچوست، گفت: «داشتن مدل‌ها اولین گام است و این کار اکنون مسیری را برای کار نه تنها با کووید بلکه سایر ویروس‌هایی که بر شنوایی تأثیر می‌گذارند باز می‌کند. »

این تیم تحقیقاتی سلول های بنیادی انسانی را گرفتند و آنها را به سلول های بنیادی "پرتوان" تبدیل کردند که می توانند اشکال مختلفی در بدن به خود بگیرند.

محققان سلول‌های بنیادی را به انواع مختلف سلول‌های گوش داخلی از جمله سلول‌های مویی، سلول‌های پشتیبان، رشته‌های عصبی و سلول‌های شوان تبدیل کردند که می‌توان آنها را در یک لایه دو بعدی یا ارگانوئیدهای سه بعدی رشد داد.

هم در مدل‌ها و هم در نمونه‌های گوش انسان، تیم تحقیقاتی دریافتند سلول‌های مو و سلول‌های شوان پروتئین‌هایی دارند که ویروس کرونا برای ورود و آلوده کردن سلول‌ها به آن‌ها نیاز دارد.

این امر بسیار مهم است زیرا سلول های مو به افراد کمک می کنند تعادل را حفظ کنند و حرکت سر خود را درک کنند.

این ویروس نمی‌توانست وارد انواع سلول‌های دیگری شود که مورد مطالعه قرار گرفتند.

نحوه ورود ویروس به گوش داخلی مشخص نیست، اما ممکن است از طریق لوله ای که بینی را به گوش میانی متصل می کند وارد شود یا از بینی خارج شود.

نظریه دیگر این است که ویروس از طریق سوراخ های کوچک اطراف اعصاب بویایی از بینی خارج می شود و اعصاب جمجمه از جمله اعصابی که به گوش داخلی متصل می شود را آلوده می کند.

محققان نمی‌دانند درصد بیماران مبتلا به ویروس مشکلات شنوایی چقدر است.

به هر حال مشکلات شنوایی یکی از عوارضی است که ممکن است درصدی از بیماران مبتلا به کرونا به آن مبتلا شوند.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها