دانشمندان انگلیسی تشریح کردند

عجیب‌ترین دلایلی که باعث بروز سردرد می‌شوند

برای مننژیت، درمان آنتی بیوتیکی ضروری است، اما با افزایش خطر مقاومت آنتی بیوتیکی، نیاز زیادی به استراتژی های درمانی جدید وجود دارد. اخیرا محققان توانسته‌اند با استفاده از یک روش جدید، سلول‌های ایمنی بدن را برای از بین بردن عفونت مننژیت باکتریایی بکار بگیرند.
کد خبر: ۱۳۴۳۶۶۶

به گزارش جام جم آنلاین، مننژیت یک عفونت بسیار جدی مغزی است که می‌تواند به طرق مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد و باید ظرف ۲۴ ساعت پس از ابتلا به این بیماری درمان شود.

تب، سردرد، گیجی، تشنج و قطع عضو، عوارض این بیماری است که می‌تواند در نهایت منجر به مرگ بیمار شود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که نزدیک به سه میلیون مورد مننژیت در سال وجود دارد. بین چهار علت اصلی ایجاد مننژیت، WHO بیشتر از همه نگران مننژیت باکتریایی است که توسط باکتری‌های عفونی «Streptococcus pneumoniae» ایجاد می‌شود.

علیرغم اجرای واکسیناسیون گسترده علیه این بیماری، مننژیت باکتریایی هنوز با میزان مرگ و میر بالا و پیامدهای عصبی از جمله کاهش شنوایی، نقص‌های عصبی کانونی و اختلال شناختی همراه است. در این بیماری درمان آنتی بیوتیکی ضروری است، اما با افزایش خطر مقاومت آنتی بیوتیکی، نیاز زیادی به استراتژی‌های درمانی جدید وجود دارد.

به تازگی در یک مطالعه جدید روی موش‌ها، محققان دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه لوند توانستند از سلول‌های ایمنی بدن برای از بین بردن عفونت مننژیت باکتریایی استفاده کنند.

پروفسور کیارا پاوان در خصوص این مطالعه می‌گوید: «در یک مدل موش مشاهده کردیم که نوتروفیل ها (نوعی سلول‌ های ایمنی) در غشای مغز یک نوع ساختار شبکه‌ای ایجاد می‌کنند. اما این ساختار باعث تورم مغز می‌شود و از دفع مواد زائد جلوگیری می‌کند. اگر ما بتوانیم مشکل این ساختار را حل کنیم ، سلول‌های ایمنی بدون ایجاد تورم در مغز، باکتری‌های ایجادکننده مننژیت را می‌کشند.»

سلول‌های ایمنی حرکت مایع مغزی را مسدود می‌کنند

محققان نشان می‌دهند که سلول‌های ایمنی وارد غشای مغز می‌شوند و شبکه ای ایجاد می‌کنند که باکتری‌ها را به دام می‌اندازد اما حرکت مایع مغزی نخاعی را نیز مسدود می‌کند.

مغز به طور مداوم توسط مایع مغزی نخاعی که در بافت رگ‌های خونی وارد بافت می‌شود تمیز می‌شود و وظیفه پاکسازی مواد زائد ساخته شده توسط سلول‌های فعال مغز را بر عهده دارد. انتقال مایع مغزی نخاعی به منظور جلوگیری از تورم مغز در بیماری‌های حاد مانند سکته مغزی نیز مهم است.

تورم مغز که «اِدم» نیزنامیده می‌شود، یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. چرا که تورم باعث فشرده شدن رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه بافت مغز از بین می‌برد. اگر عملکرد مغز در مناطق کنترل کننده تنفس متوقف شود برای فرد کشنده خواهد بود.

مایکن ندرگارد، از دانشگاه کپنهاگ می‌گوید: «هنگامی که سلول‌های ایمنی وارد مغز می‌شوند، باکتری‌ها را می‌خورند اما در حین انجام این کار، سلول‌های ایمنی اجزای التهابی، از جمله شبکه‌ای که باعث تورم مغز می‌شوند را تولید می‌کنند.مهمترین مطالعه ما این است که نشان می‌دهد مننژیت را می‌توان با تجویز آنزیمی که شبکه‌های نوتروفیل را خراب می‌کند درمان کرد. حذف آنزیمی شبکه‌های ایجاد شده توسط نوتروفیل‌ها، از تجمع مایع مغزی نخاعی در مغز اغلب موش‌های صحرایی مبتلا به مننژیت جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های ایمنی مننژیت باکتریایی را از بین برند. این درمان را می‌توان در صورت نیاز با درمان آنتی بیوتیکی ترکیب کرد.»

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها