تهیه‌کننده «ویتامین خ» از تغییرات فصل تازه آن گفت؛

بخش نمایشی به برنامه «ویتامین خ» اضافه شده است

گفت‌ و گو با کارگردان و تهیه‌کننده برنامه «ویتامین‌ خ» که فصل تازه آن روی آنتن شبکه نسیم رفته است

«ویتامین‌ خ» خون‌تان نیفتد!

برنامه ویتامین‌ خ، سال‌هاست پای ثابت شبکه نسیم است و با پخش آیتم‌های مختلف از جمله مصاحبه‌های مردمی سعی در برقراری ارتباط با مخاطبان این شبکه به زبان طنز دارد.
کد خبر: ۱۳۴۳۲۸۹
مدتی است «ویتامین‌ خ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رامین کرم‌یزدی و سرپرستی نویسندگی مینا غفارپور در فصل تازه خود با تغییراتی از جمله افزوده شدن چند بخش تازه مثل آیتم نمایشی، حذف مجری ثابت در طول برنامه و کمرنگ شدن موضوع فضای مجازی همراه شده است. تغییراتی که همچنان پویاست و در ادامه برنامه هم شاهد آنها هستیم. با کرم‌یزدی که ضمن تهیه‌کنندگی و کارگردانی، طراحی اولیه برنامه را هم به عهده داشته و سال‌هاست پشت دوربین ویتامین‌ خ حضور دارد، گپ زدیم و درباره وجوه تمایز این فصل از برنامه پرسیدیم.
«ویتامین‌ خ» خون‌تان نیفتد!نمایش هنجارشکنی‌ها به زبان طنز
ویتامین‌ خ، مدتی است که شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۹ به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. رامین کرم‌یزدی درباره تغییرات این برنامه با سابقه شبکه نسیم به جام‌جم می‌گوید: در این فصل بخش استودیویی با حضور مجری، حذف و فضای نمایشی به کار اضافه شده است. در واقع چیزی به اسم اجرا نداریم.
دو مجری _ بازیگر حضور دارند و برحسب موضوعات روز، نمایشی در برنامه اجرا می‌شود. محسن روشن‌دل و
محمد فکری  مجری - بازیگران این برنامه هستند که هرکدام شخصیتی را ایفا می‌کنند. یکی از آنها خبرنگار و آدمی به‌ روز است که دوستی به اسم محسن دارد. محسن، شخصیتی هنجارشکن است که در خانه دوستش ساکن می‌شود. این شخصیت هر کاری را به سبک خودش انجام می‌دهد و همین لحظات کمدی ایجاد می‌کند.
این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: ویتامین‌ خ همیشه سعی کرده با مردم باشد و در این بخش هم مباحثی که برای مردم هنجارشکنانه است را نشان می‌دهیم و راهکار برون‌رفت را هم در دل نمایش بیان می‌کنیم، به‌ گونه‌ای که لبخند به لب بیاورد. البته برنامه تیپ نمایشی محض به خود نگرفته است و همچنان آیتم‌ها بخش اصلی کار هستند.

چرا تغییر؟
با حذف بخش استودیویی و اجرا در برنامه، ویتامین‌خ حال و هوای دیگری به خود گرفته است. تهیه‌کننده و کارگردان برنامه درباره دلیل حذف بخش استودیویی می‌گوید: از زمانی که ویتامین‌ خ شروع شد من طراح و تهیه‌کننده‌اش بودم؛ غیر از سه چهار ماه که برای استراحت همراه برنامه نبودیم و دوستان دیگری زحمت آن را کشیدند. ویتامین‌ خ از سال ۹۵ روی آنتن رفته است و ما در این سری باید کاری برای تحول و به‌ روز کردن آن می‌کردیم.
او ادامه می‌دهد: سعی کردیم از مجری‌محور بودن و ضبط استودیویی کار فاصله بگیریم. زمانی که ویتامین‌ خ شروع شد فضای مجازی، اساس موضوعات برنامه بود. الان دیگر فضای مجازی برای مردم خیلی جذابیت ندارد، چون همه به آن دسترسی دارند. به همین علت خواستیم در این دوره با گذشت پنج سال، تغییرات اساسی ایجاد کنیم. حتی در فرم و لوگو هم تغییرات اساسی به وجود آوردیم. البته همان‌طور که گفتم برنامه نمایشی محض نشده است و خط وسط میان اجرا و نمایش را حفظ کردیم.

پویا هستیم
پخش فصل جدید برنامه از تابستان شروع شده و همچنان ادامه دارد. کرم‌یزدی بیان می‌کند: هدف برنامه ارتباط با مخاطب عام است. این برنامه پل ارتباطی میان مردم و شبکه و بیان نقد اجتماعی است. سعی می‌کنیم پل ارتباطی برای رساندن حرف مردم به مسوولان باشیم و این کار را با زبان طنز انجام می‌دهیم. به دلیل تازه ماندن حرف برنامه، یکسری بخش‌ها مثل سوژه هفته به‌روز ضبط می‌شود. یعنی آخرین روز هفته، ضبط و سپس پخش می‌شود. نوشتن هفتگی و تصویربردای هفتگی برنامه کمک می‌کند متناسب با اتفاقات هفته پیش برویم. البته نمی‌توان گفت کاملا به روز هستیم، چون به هر حال تلویزیون شرایط خود را دارد. اما با تاخیر دو سه روز تا یک هفته به موضوعات می‌پردازیم.
به گفته کرم‌یزدی، فصل جدید ۱۰۰قسمت است که پخش آن  تا بهمن ادامه خواهد داشت. این تهیه‌کننده عنوان می‌کند: البته در این فصل قرار نیست بخش‌هایی که به آن اشاره شد صددرصد ماندگار باشند. مطابق نظر مردم امکان تغییر وجود دارد. ممکن است روشمان کمی تغییر کند یا آیتم‌های جدید اضافه شود. شروع برنامه با این آیتم‌ها بوده اما کار پویاست و امکان تغییر وجود دارد.

مردم، پای ثابت ویتامین‌ خ
با وجود تغییرات در برنامه، آیتم گفت‌وگو و شوخی با مردم همچنان در «ویتامین‌ خ» اجرا می‌شود. تهیه‌کننده برنامه درباره ثابت بودن این بخش بیان می‌کند: ویتامین‌ خ همراه با مردم است و سعی نکردیم حضور آنها را از برنامه حذف کنیم. تلاشمان این است اتفاقات تازه‌ای را رقم بزنیم که مردم هم در آن دخیل باشند.
او در مورد تصویربرداری بخش‌های مردمی در زمان شیوع کرونا می‌گوید: سری‌های گذشته خیلی مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی در برنامه داشتیم. در شرایط کنونی به دلیل کرونا نمی‌توانیم این فضا را ایجادکنیم ولی قرار نیست مردم از برنامه حذف شوند. الان هم در برنامه آیتم‌های متنوعی وجود دارد که مطابق با دغدغه‌های روز جامعه و به زبان طنز است. مسابقه‌های زیادی داریم و سعی کردیم به اهمیت زبان فارسی مثل ریشه اصطلاحات هم بپردازیم. آیتمی به همین نام هست که در آن سراغ مردم می‌رویم و از آنها می‌پرسیم با ریشه اصطلاحات آشنا هستند یا خیر؟ با مردم شوخی می‌کنیم و ضمن ایجاد فضایی شاد، در نهایت ریشه اصطلاحات را به آنها می‌گوییم. یک آیتم هم در مورد ضرب‌المثل‌ها داریم.

معرفی چند آیتم
«ویتامین‌ خ» از آیتم‌های متنوعی تشکیل شده است که کرم‌یزدی برخی از آنها را این‌گونه معرفی می‌کند: یک آیتم داریم که گزارشی از اتفاقات روز مثل گرانی‌ها، قطع برق و... است که مردم با آنها درگیر هستند. می‌خواهیم اتفاقات خوب و بد را از زبان خود مردم بشنویم. آیتم دیگر استندآپ با غول چراغ جادوست. سعی کردیم استندآپ ویتامین‌ خ، از آن حالتی که همه شبکه‌ها دارند، متفاوت باشد و آن را از زبان یک غول چراغ جادو عنوان می‌کنیم.
او ادامه می‌دهد: آیتمی به نام «رادیو ویتامین‌ خ» داریم که به نقاط ضعف آهنگ‌ها و ترانه‌هایی که غالبا مجوز ندارند، می‌پردازیم. بخش‌هایی از این قطعات پخش و با زبان برنامه نقد می‌شود. این بخش را امیرحسین کاکایی اجرا می‌کند. آیتمی هم به اسم «سوژه هفته» هست که آخر هفته‌ها پخش می‌شود و فقط به اتفاقات فضای مجازی و خبرها می‌پردازد و با آنها شوخی می‌کند. این آیتم چند بخش دارد. بخش‌های حال خوب هفته و ماله جزو آن است. در قسمت ماله به اتفاق‌هایی که رخ داده و برخی مسوولان این رخدادها را توجیه می‌کنند یا به اصطلاح ماله می‌کشند، می‌پردازیم و می‌گوییم مردم متوجه این ماله‌کشی‌ها هستند. به هر کدام از این مسوولان هم به صورت نمادین یک ماله طلایی اهدا می‌شود. امیر حاجیان اجرای این بخش را به عهده دارد. او تنها کسی است که از ابتدای ویتامین‌خ تا الان حضور داشته است. بخش گزارش مردمی برای سوژه هفته را هم ایشان اجرا می‌کنند. اساس ویتامین‌خ همین آیتم‌ها و ارتباط با مردم است. بخش‌های نمایشی تکمیل‌کننده هستند.
کرم‌یزدی می‌افزاید: آیتم دیگری برای شوخی با مشاغل داریم که قبلا اسمش «اوستا سلام» بود و حالا نامش «نقطه جوش» شده است. در این قسمت، مجری سراغ شغل‌های مختلف می‌رود و با کسانی‌که به این حرفه‌ها مشغول هستند شوخی می‌کند. کسی هم به عنوان خریدار وارد مغازه می‌شود و با آنها شوخی می‌کند. به این طریق نقطه جوش آدم‌ها را می‌سنجیم. آیتمی هم به اسم «انسان‌های اولیه» داریم که کاملا نمایشی است. موضوعات روز را به عصر حجر می‌بریم و با آنها شوخی می‌کنیم چون اگر قرار بود در زمان حال با این موضوعات شوخی کنیم کمی به مشکل برمی‌خوردیم. سیدطباطبایی و بهمن داداشیز، بخش‌های نقطه جوش و انسان‌های اولیه را اجرا می‌کنند. در آیتمی دیگر، یک شخص بدون سابقه تحصیلی، خود را روان‌شناس جا می‌زند و به بیماران توصیه‌های بیجا می‌کند. آیتم نقالی هم به شوخی با مشاهیر اختصاص دارد که این دو مورد آخر را یک نفر اجرا می‌کند. آیتم «آیا می‌دانستید؟» هم به تاریخچه برخی اجسام و اتفاقات به زبان طنز می‌پردازد. این بخش کاملا گرافیکی است. به طور کلی بخش اعظم برنامه، گرافیکی و کروماکی است.
 
نوشین مجلسی - رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها