jamejamonline
دانش خودرو کد خبر: ۱۳۳۹۰۸۶   ۰۱ مهر ۱۴۰۰  |  ۲۳:۰۲

بر هیچکس پوشیده نیست که پیکاپ‌ها در ایالات‌ متحده بسیار محبوب هستند تا جایی که فورد سری F نزدیک به چهار دهه پرفروش‌ ترین خودروی این کشور بوده است. هرچند F150 پادشاه بلامنازع بازار است اما شورلت سیلورادو ۱۵۰۰ و رم ۱۵۰۰ هم همواره نبرد سختی برای کسب عنوان دومین خودروی پرفروش آمریکا داشته‌اند البته در این بازار تویوتا تاندرا و نیسان تایتان هم حضور دارند که هرچند از لحاظ فروش معمولاً بازنده هستند اما هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند.

به گزارش جام جم آنلاین، این موضوع بیشتر در مورد تاندرا صدق می‌کند زیرا این پیکاپ ژاپنی علیرغم اینکه نزدیک به یک و نیم دهه از عمرش می‌گذرد، سال گذشته نزدیک به ۱۱۰ هزار دستگاه در ایالات‌متحده فروش داشته است.

تویوتا اما سهم بیشتری از این بازار محبوب و پرسود می‌خواهد و به همین دلیل حالا سرانجام رسماً نسل جدید تاندرا را معرفی کرده است.

این نسل پیشرفت‌های بزرگی را تجربه کرده و نشان می‌دهد که تویوتا دیگر نمی‌خواهد زیر سایهٔ آمریکایی‌ها قرار گیرد.

از آنجایی‌که پیکاپ‌های بزرگ در آمریکا بسیار محبوب هستند، تعجبی ندارد که نسل جدید تاندرا در این کشور طراحی شده است.

بخش جلویی این پیکاپ جدید ژاپنی با جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ که با ورودی‌های هوای عمودی و چراغ‌های T شکل احاطه شده است، نمایی ترسناک دارد.

این جلوپنجره بسته به تیپ خودرو، طراحی داخلی متفاوتی دارد. کاپوت برجسته، گلگیرهای عضلانی و ستون‌های A مشکی‌رنگ هم از دیگر ویژگی‌های طراحی تاندرا هستند که نمایی مدرن‌تر و اسپرت‌تر به آن بخشیده‌اند.

در عقب خودرو شاهد چراغ‌های سه‌بعدی و درب بار کاملاً جدید با نوشتهٔ برجسته هستیم که این درب ۲۰ درصد سبک‌تر از نسل قبلی بوده و از روی ریموت خودرو باز می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجستهٔ این قسمت سپر عقب یکپارچه است که ویژگی جالبی به نظر می‌رسد زیرا فاصلهٔ معمول بین سپر و بدنه را حذف کرد اما در گوشه‌ها فاقد پله‌های کاربردی است.

اتاق بار تاندرا که از نمونهٔ مورداستفاده در تاکوما الهام گرفته، آلومینیومی بوده و به لطف این ساختار، نه‌تنها سبک‌تر است بلکه محافظت بیشتری در ضربه و خوردگی دارد.

در قسمت بار تاندرا یک خروجی برق ۱۲۰ ولت تعبیه شده که هرچند به‌اندازهٔ ژنراتور داخلی F150 جذاب نیست اما به گفتهٔ تویوتا، برای نیازهای کاربران کافی خواهد بود.

نسل جدید تاندرا در دو مدل Double Cab و CrewMax ارائه می‌شود که برای اولی اتاق بار ۲ یا ۲.۵ متری قابل انتخاب بوده و دومی با اتاق بارهای ۱.۷ یا ۲ متری ارائه می‌شود.

طراحی مدرن و جذاب نسل جدید تاندرا در داخل آن‌هم ادامه پیدا کرده زیرا در اینجا شاهد کابینی با تکنولوژی بالا، طراحی بسیار بهتر و متریال باکیفیت‌تر هستیم.

مقابل راننده غربیلک فرمان جدیدی به همراه صفحه آمپر آنالوگ با نمایشگر ۴.۱ اینچی یا صفحه آمپر تمام دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی قرار گرفته که دومی کاملاً قابل تنظیم خواهد بود. گرافیک این صفحه آمپر نیز بسته به حالات رانندگی تغییر می‌کند.

ستارهٔ واقعی کابین تاندرا اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی کاملاً جدید تویوتا است که برای اولین بار در این خودرو معرفی شده و بعداً به دیگر محصولات تویوتا هم راه پیدا خواهد کرد.

این سیستم که از طریق نمایشگرهای ۸ یا ۱۴ اینچی ارائه می‌شود، پنج برابر قدرت پردازش بیشتری نسبت به سیستم قبلی دارد و از اندروید اتو و اپل کارپلی بهره می‌برد.

از نمایشگرها که بگذریم، تاندرا از پانل دکمه‌های کاملاً جدیدی برخوردار بوده و به آپشن‌هایی مثل گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو و عقب، گرم‌کن غربیلک فرمان و شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند هم مجهز است.

هرچند نمای کلی کابین این پیکاپ ژاپنی به‌اندازهٔ رقبا پرزرق‌وبرق نیست اما صندلی‌های آن بسیار راحت بوده و در جلو فضای زیادی دارند. نسخهٔ CrewMax همچنین در عقب هم از صندلی‌های جاداری با فضای پای چشمگیر برخوردار است.

هرچند نسل قبلی تاندرا صرفاً با یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی عرضه می‌شد اما تویوتا برای نسل جدید آن یک موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو را در نظر گرفته است.

این موتور که از بلوک آلومینیومی، اینترکولر آب خنک و سر سیلندری با کانال‌های ماشین‌کاری شده برخوردار است، در نسخهٔ پایه ۳۹۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

هرچند ارائهٔ این موتور اقدام قابل‌توجهی است اما خبر مهم‌تر ارائهٔ قوای محرکهٔ هیبریدی برای تاندرا با ۴۳۷ اسب بخار قدرت و ۷۹۰ نیوتن متر گشتاور است.

در این نسخه مهندسان تویوتا روی تولید گشتاور زیاد تمرکز داشته‌اند و به همین دلیل، هرچند تاندرا هیبریدی ۱۳ اسب بخار از فورد F150 رپتور ضعیف‌تر است اما ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به رقیب آمریکایی دارد.

انتقال نیرو در هردو نسخهٔ تاندرا توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد اما در نسخهٔ هیبریدی، موتور الکتریکی بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس قرار می‌گیرد. این موتور الکتریکی توسط پکیج باطری نیکل-فلزی تغذیه می‌شود که زیر صندلی‌های عقب نصب شده و امکان پیمایش تمام الکتریکی را در سرعت‌های پایین فراهم می‌کند.

یک از موضوعات مهم در پیکاپ‌های فول سایز توانایی یدک کشی و حمل بار است که در اینجا نیز تاندرا بهبود یافته است.

این خودرو حالا می‌تواند تا ۵.۵ تن را یدک بکشد که ۱۷.۶ درصد نسبت به قبل افزایش یافته درحالی‌که حداکثر ظرفیت بار آن‌هم با بیش از ۱۱ درصد افزایش به ۸۸۰ کیلوگرم رسیده است.

علاوه بر این، در تاندرای جدید دو حالت یدک کشی هم تعبیه شده که اولی پاسخ پدال گاز را افزایش می‌دهد و برای بکسل وسایل سبک تا متوسط مثل تریلرها و قایق‌های کوچک مناسب است. حالت دوم اما برای بکسل تریلرها، قایق‌ها و کاروان‌های بزرگ طراحی شده است.

تاندرا همچنین به سیستم مانیتور با نمای پانوراما هم مجهز است که نمایی از بالای خودرو را در نمایشگر داخل کابین به نمایش درمی‌آورد و هر آنچه اطراف تریلر باشد را نشان می‌دهد.

تویوتا در نسل جدید تاندرا از پلت‌فرم نردبانی فولادی جدیدی استفاده کرده که با لندکروزر مشترک است. در سراسر این شاسی برای افزایش استحکام از فولاد با مقاومت بالا استفاده شده است البته در این پلت‌فرم جدید به‌منظور کاهش وزن، آلومینیوم هم به کار رفته است.

یکی از نکات قابل‌توجه در نسل جدید تاندرا کنار گذاشتن فنرهای شمش و استفاده از سیستم تعلیق چند اتصالی با فنرهای پیچشی در عقب است.

به گفتهٔ تویوتا، این تغییر راحتی رانندگی، ثبات در خط مستقیم، هندلینگ و توانایی یدک کشی خود را بهبود می‌بخشد.

برای برخی تیپ‌ها همچنین سیستم تعلیق بادی عقب هم قابل سفارش است که قابلیت تنظیم در سه حالت معمولی، پایین و بالا را دارد. حالت پایین به سهولت در بارگیری و تخلیه کمک می‌کند درحالی‌که حالت بالا برای آفرود با حداکثر سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است.

برای تاندرا امکان سفارش سیستم تعلیق تطبیقی متغیر هم وجود دارد که بسته به شرایط جاده، کمک‌فنرها را به‌طور خودکار تنظیم کرده و به بهبود ثابت و راحتی خودرو کمک می‌کند. به گفتهٔ تویوتا، با این تغییراتی که در سیستم تعلیق تاندرا انجام گرفته، بادی‌رول خصوصاً هنگام پیچیدن کاهش یافته است.

همهٔ تیپ‌ها و نسخه‌های نسل جدید تاندرا با مجموعه سیستم‌های کمک‌رانندهٔ Safety Sense 2.5 تویوتا ارائه می‌شوند که شامل سیستم پیش از برخورد با قابلیت تشخیص عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران، دستیار اضطراری فرمان، کروز کنترل راداری پویا، هشدار خروج از خط، دستیار دنبال کنندهٔ خطوط، نوربالای خودکار، پایش نقاط کور، دستیار علائم جاده، یادآور صندلی عقب و هشدار عبور و مرور عقب می‌شود.

تویوتا تاندرا مدل ۲۰۲۲ در شش تیپ مختلف شامل SR، SR5، لیمیتد، پلاتینوم، ۱۷۹۴ و TRD Pro به بازار عرضه می‌شود و فروش آن اواخر امسال آغاز خواهد شد.

نسل جدید تویوتا تاندرا، جدی‌ترین رقیب برای آمریکایی‌ ها (+عکس)

نسل جدید تویوتا تاندرا، جدی‌ترین رقیب برای آمریکایی‌ ها (+عکس)

نسل جدید تویوتا تاندرا، جدی‌ترین رقیب برای آمریکایی‌ ها (+عکس)

نسل جدید تویوتا تاندرا، جدی‌ترین رقیب برای آمریکایی‌ ها (+عکس)

نسل جدید تویوتا تاندرا، جدی‌ترین رقیب برای آمریکایی‌ ها (+عکس)

نسل جدید تویوتا تاندرا، جدی‌ترین رقیب برای آمریکایی‌ ها (+عکس)

نسل جدید تویوتا تاندرا، جدی‌ترین رقیب برای آمریکایی‌ ها (+عکس)

نسل جدید تویوتا تاندرا، جدی‌ترین رقیب برای آمریکایی‌ ها (+عکس)

نسل جدید تویوتا تاندرا، جدی‌ترین رقیب برای آمریکایی‌ ها (+عکس)

منبع: پدال

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
رصدخانه ملی افتتاح شد؛ با تلسکوپی که آینه نداشت!

رصدخانه ملی افتتاح شد؛ با تلسکوپی که آینه نداشت!

از وقتی خبر رسید قرار است رصدخانه ملی ایران پس از قریب به دو دهه تلاش و کوشش محققان کشور، صبح دوشنبه هفتم تیر افتتاح شود، موجی از غرور و شادی در دل همه علاقه‌مندان به پیشرفت علم در کشور و به‌ویژه میان دانشجویان اخترفیزیک و کیهان‌شناسی و محققان این حوزه ایجاد شد.

ضرورت تدوین دستورالعمل ساخت‌ و ساز در پهنه‌ های گسلی

ضرورت تدوین دستورالعمل ساخت‌ و ساز در پهنه‌ های گسلی

با توجه به این‌که وجود گسل و جابه‌جایی احتمالی آن هنگام زلزله در سطح زمین، تأثیر مخربی روی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی واقع بر روی آن و اطراف داشته و خطرناک است، توجه به مخاطرات مربوط از مهم‌ترین پارامترهای برنامه‌ریزی توسعه شهری در مناطق لرزه‌خیز محسوب می‌شود؛ از این‌رو با توجه به قرارگیری شهر تهران روی گسل‌های فعال با سابقه لرزه‌خیزی، لازم است در مطالعات شهرسازی و طرح‌های تفصیلی مربوط، این عامل نیز لحاظ شود.

گفتگو

بیشتر
شبی که دلباخته دماوند شدم

به مناسبت روز ملی دماوند، گفتگو کرده‌ایم با مجید قهرودی، عکاس نجومی و کوهنوردی که خیره‌کننده‌ترین نماها را از عظمت دماوند ثبت کرده‌ است

شبی که دلباخته دماوند شدم

نیازمندی ها