یک کارشناس ارشد سم‌شناسی گفت: دیوکسین‌ ها مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن انسان هستند و باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی در تولیدمثل، رشد و سیستم ایمنی می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد اختلال در هورمون‌ها و بروز سرطان نیز شوند.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۰۳

به گزارش جام جم آنلاین، محمد شاطرپور اظهار کرد: دیوکسین یا دی اکسین (Dioxins) گروهی از ترکیبات شیمیایی بسیار سمی کلردار هستند که از راه‌های مختلف وارد بدن می‌شوند. دیوکسین‌ها مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن انسان هستند و باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی در تولیدمثل، رشد و سیستم ایمنی می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد اختلال در هورمون‌ ها و بروز سرطان نیز شوند.

وی در خصوص منشأ این مواد سمی افزود: اوراق کردن و بازیافت محصولات الکترونیکی، فرآیندهای سوزاندن از جمله روشن کردن آتش در حیاط‌ها و یا سوزاندن زباله‌های تجاری و شهری به ویژه مواد پلاستیکی، پدیده‌های طبیعی از جمله فعالیت‌های آتشفشانی و آتش‌ سوزی جنگل‌ها، سیگار کشیدن، فرآیندهای صنعتی از جمله سفید کردن خمیر کاغذ و ذوب آن با استفاده از کلر، استفاده از سوخت‌ها از جمله چوب، ذغال یا نفت و همچنین تولید برخی علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها از عوامل تولید این سم خطرناک هستند.

کارشناس ارشد سم‌شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: این مواد سمی دارای قابلیت طی کردن مسافت طولانی در آب یا هوا هستند و زمانی که توسط ماهی و سایر ارگانیسم‌ها بلعیده یا جذب شوند وارد زنجیره غذایی می‌شوند.

وی افزود: در واقع غلظت این مواد سمی در حیوانات بیش از گیاهان، آب، خاک یا رسوبات است. دی اکسین‌ها در حیوانات بیشتر در چربی بدن آنها تجمع می‌کنند.

شاطرپور گفت: دیوکسین‌ ها در محصولات بهداشتی زنان به ویژه تامپون‌ها (نوعی نوار بهداشتی)، بطری‌ های پلاستیکی آب و چربی بدن حیوانات مثل چربی ماهی‌ های آب شیرین وجود دارند.

وی با اشاره به اقدامات عملی مقابله با این سم بیان کرد: تغییر رژیم غذایی، انتخاب گوشت و ماهی بدون چربی، استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و غلات و همچنین جدا کردن چربی در هنگام پاک کردن گوشت از اقدامات مؤثر بر کنترل این سم است.

کارشناس ارشد سم‌شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص عوارض دیوکسین‌ها گفت: بروز سرطان، سقط جنین در زنان باردار، ناتوانی‌های مادرزادی، سرکوب سیستم ایمنی بدن، اختلالات پوستی، کاهش باروری، دیابت، ناتوانی در یادگیری و مشکلات ریوی از عوارض این مواد سمی هستند.

وی به کلیه شهروندان به خصوص کدبانوهای خانه توصیه کرد که به منظور حفظ سلامت خود و اعضای خانواده از قرار دادن ظروف پلاستیکی در دستگاه‌های مایکروویو اجتناب و از قرار دادن بطری‌های پلاستیکی آب در فریزر نیز خودداری کنند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها