فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری:

پیک ششم با واکسیناسیون کنترل می شود / دید کرونایی ما اکنون علمی تر است

یک فوق تخصص بخش ICU می گوید مهم ترین اقدام در مواجهه با موج ششم کرونا، ادامه روند فعلی و سریع واکسیناسیون در کشور است.
کد خبر: ۱۳۳۸۴۳۹

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر محمدرضا هاشمیان فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در رابطه با وضعیت کنونی واکسیناسیون در ایران و تاثیر آن بر فروکش کردن موج بیماری کرونا در ایران به جام جم آنلاین گفت: واکسیناسیون هر روز بیشتر و بیشتر می شود. اگر این واکسیناسیون زودتر انجام می گرفت موج پنجم به این شدت نبود. اکنون مسئله دوز سوم مطرح شده است. اکنون اعلام شده است افراد بالای 65 سال که دارای نقص ایمنی هستند می توانند دوز سوم را بزنند.

هاشمیان عنوان کرد:  تزریق دوز سوم واکسن کرونا اختصاص به تمام توده ها ندارد و اختصاص آن به افراد بالای 65 سال تصمیم فعلی است. اکنون روند واکسیناسیون در کشور به سرعت در حال انجام است.

این پزشک متخصص تاکید کرد: مشکل وزارت قبلی این بود که مفهوم واکسیناسیون را درک نکرده بود و تصور می کرد اگر روزی 50 هزار دوز واکسن کرونا تزریق شود یعنی اینکه واکسیناسیون انجام شده است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: افرادی که واکسینه شده اند هنوز در معرض ابتلا به بیماری ویروس کرونا هستند اما امکان بیماری با شدت و درصد کمتری است. قرار نیست من به عنوان پزشک واکسینه شوم بعد بالای سر بیمار بروم و بگویم دیگر کرونا نمی گیرم. نه، چنین نیست.

وی در ادامه گفت: قبلا واکسیناسیون در تعداد کمی انجام می شود اما اکنون با سرعت پیش می رود. در حقیقت نخستین بار من بودم که گفتم واکسیناسیون باید 24 ساعته باشد. در این روند دو مسئله مهم است؛ یکی تعداد افراد واکسینه شده مهم است و دیگر ویژگی مهم به انتشار کم بیماری بعد از واکسینه کامل شدن مربوط می شود.

این پزشک متخصص بیان داشت: بسیاری از افرادی که واکسن کرونا را تزریق می کردند در صف دریافت کرونا می گرفتند و سپس گمان می کردند عامل ابتلای آنها همان واکسن است. این واقعا خود مشکل عظیمی بود. شرایط واکسیناسیون اصلا درست نبود اما اکنون از حد معمولی به حد عالی واکسیناسیون می رسیم. این واکسیناسیون موثر است.

هاشمیان یادآور شد: یک زمانی دغدغه این بود که چه واکسنی بزنیم؟ الان دغدغه واکسیناسیون تعداد نفرات است. متاسفانه برخی از مهره های کلیدی وزارت بهداشت آن زمان اظهار نظر اشتباهی داشتند گفتند «واکسن خوب» می آوریم. بنابراین این ذهنیت برای مردم ایجاد شد: ما واکسن خوب داریم، ما واکسن بد هم داریم.

فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: واکسن ها از هر نوعی که باشند «کار» می کنند. در این میان مشکلاتی هم وجود داشت همانند مسئله دار شدن شیشه های ویال واکسن فایزر و یا اتفاقی مشابه که اخیرا برای اسپوتنیک رخ داده است. بر روی واکسن های کرونا همیشه نظارت بین المللی وجود دارد.

وی تاکید کرد: مردم را نباید وارد هر مقوله ای کرد. چرا ما آنها را وارد مقوله خوب یا بد بودن واکسن کرونا کردیم؟ با گفتن اینکه «واکسن های خوب وارد می کنیم» مردم را وارد یک روند انتظار و فرسایشی گذاشتیم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان داشت: واکسیناسیون هر روز تعداد بیشتری را در ایران در بر میگیرد. اگر این روند از قبل هم وجود داشت موج پنجم به این شدت نبود. هند جمعیت بیشتری از ایران دارد اما در اوج دلتا مرگ و میر کمتری از ایران داشت چون واکسیناسیون سریعی داشت.

فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری گفت: اتفاقی که در سیستان و بلوچستان افتاد لزوم واکسیناسیون سریع را نشان داد. حتی یک برگ پروتکل برای کنترل بیماری در این استان وجود نداشت. اگر اشتباهات نبود این استان تا این اندازه مرگ و میر نداشت.

هاشمیان با تاکید بر اینکه واحد اپیدمی وزارت بهداشت باید در دوره قبلی تغییر می کرد گفت: وقتی منطقه ای قرمز می شود به سرعت باید در قرنطینه قرار بگیرد. از سویی ارتباطات بین المللی وزارت قبلی با کشورهای دیگر پایین بود و ما نتوانستیم در زمینه دریافت دستورالعمل مناسب ارتباط موثری داشته باشیم. اشتباهات قبلی باعث تجربه شد اما اکنون دید ما نسبت به بیماری کرونا علمی تر است. شرایط کشور اکنون بسیار بهتر شده است.

این پزشک متخصص تاکید کرد: با این روند واکسیناسیون دیگر نباید انتظار پیک شدیدی برای موج ششم داشته باشیم. در ادامه دوز سوم هم باید برای برخی افراد خاص زده شود.

فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری در پایان گفت: اشتباهات بزرگ در زمینه کنترل بیماری کرونا همان ابتدای اعلام همه گیری در ایران رخ داد. چین به درستی اوضاع کشورش را مدیریت کرد اما ما همان ابتدا اعلام کردیم قرنطینه کردن قرون وسطایی است. آنچه هم که در سیستان رخ داد تراژدی بزرگی بود که در مصاحبه نمی توان ابعاد آن را گفت.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها