بزرگترین زیرساخت اطلاعاتی تجاری و صنعتی کشور بزودی از سوی رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۱۳۳۶۰۴

به گزارش خبرنگار ما، احمد غلامزاده ، مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در جمع خبرنگاران افزود: در آذرماه سال گذشته هیات وزیران ، وزارت بازرگانی را همراه یک کارگروه متشکل از چندین وزارتخانه و دستگاه دولتی موظف کرد تا نسبت به طراحی و استقرار نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات کشور (ایران کد) اقدام کنند که هم اکنون با تصویب آیین نامه مربوط در هیات وزیران و ابلاغ آن ، مقدمات اجرایی شدن این طرح ملی فراهم شده است.
وی گفت: براساس این طرح که زیرساخت اطلاعاتی فرآیندهای تجاری و صنعتی در کشور محسوب می شود، تمامی محصولات تولیدکنندگان ، توزیع کنندگان و صادرکنندگان دارای یک کد 16رقمی می شوند که در واقع زبان مشترک کالا و خدمات ایران را تشکیل می دهد.
وی در خصوص مزایای اجرای این طرح ملی برای اقتصاد و بازرگانی گفت: شفافیت اقتصادی از طریق انتشار اطلاعات جامع ، صحیح و کنترل شده که امکان مقایسه ویژگی وکیفیت کالاها با یکدیگر، حذف واسطه ها از طریق ارتباط مستقیم با تولیدکننده ، امکان کاهش قیمت کالاها در بازار، امکان تنظیم بازار از طریق تشخیص کمبود مقطعی کالایی خاص و...جلوگیری از افزایش قیمت بی رویه آن و کمک به حل معضل قاچاق از جمله مزایای این طرح است.
وی افزود: همچنین ایجاد رقابت سالم در اقتصاد، حمایت از حقوق مصرف کننده از طریق جلوگیری از عرضه کالاهای بی کیفیت ، امکان پیگیری تخلفات احتمالی در قیمت و کیفیت کالاها از طریق پیگیری فروشنده یا تولیدکننده کالا و به طور کلی اتصال حلقه های تولید و مصرف از دیگر مزایای این طرح است.
رئیس مرکز ملی شماره گذاری کالا با اشاره به پوشش ایران کد گفت: این طرح که به عنوان زیرساخت اساسی تجارت الکترونیکی کشور نیز محسوب می شود، تمامی مواد اولیه ، کالاهای واسطه ای ، کالاهای نیمه تمام و سرمایه ای و اشخاص تولیدکننده ، واردکننده ، توزیع کننده و صادرکننده را دربر می گیرد.
وی تصریح کرد: براساس آیین نامه تصویب شده در هیات وزیران ، حداکثر تا 2سال آینده ثبت سفارش ، ابطال تسهیلات و مشوقهای صادراتی و صدور یا تایید و تمدید کارت بازرگانی اشخاص منوط به عضویت در این سامانه و دریافت ایران کد خواهد بود.
وی افزود: همچنین همه دستگاه های دولتی و اجرایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند، از ابتدای سال 88باید خریدهای متوسط و بزرگ خود را صرفا از واحدهای عضو ایران کد و با قید شناسه ملی در مستندات مربوط مانند پیش فاکتور، فاکتور و صورتحساب انجام دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها