زخم‌های پانسمان شده باید به دفعات از نظر عفونت بررسی شوند، اما برداشتن پانسمان برای بررسی زخم می‌تواند بهبود آن را به تأخیر بیندازد. دانشمندان استرالیایی این چالش را با تولید نوعی زخم‌پوش رفع کرده‌اند که در صورت عقونت زخم، می‌درخشد.
زخم‌های پانسمان شده باید به دفعات از نظر عفونت بررسی شوند، اما برداشتن پانسمان برای بررسی زخم می‌تواند بهبود آن را به تأخیر بیندازد. دانشمندان استرالیایی این چالش را با تولید نوعی زخم‌پوش رفع کرده‌اند که در صورت عقونت زخم، می‌درخشد.
کد خبر: ۱۳۳۴۳۵۳
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه آرام‌آی‌تی استرالیا (RMIT) موفق به توسعه نوعی زخم‌پوش شده‌اند که حاوی نانو صفحاتی از هیدروکسید منیزیم است که روی نانوالیاف یک پانسمان پنبه‌ای استاندارد جاسازی شده است. هنگامی که این زخم‌پوش روی زخم (به‌ویژه زخم مزمن، مانند زخم دیابتی) استفاده می‌شود، هیدروکسید منیزیم زیست‌سازگار موجود در آن با از بین بردن باکتری‌های مضر و کاهش التهاب به روند بهبود کمک می‌کند.

اگر با وجود این ترکیب همچنان عفونتی در زخم ایجاد شود، محل زخم از حالت کمی اسیدی (وضعیت پوست سالم) به حالت قلیایی تبدیل می‌شود. این تغییر در pH باعث می‌شود زمانی که هیدروکسید منیزیم در معرض نور فرابنفش قرار می‌گیرد درخشان شود و نور از خودش ساطع کند.

به این ترتیب با کمک این پانسمان جدید پزشکان می‌توانند عفونت زخم را بدون نیاز به باز کردن پانسمان، فقط با تاباندن پرتوی فرابنفش به آن، بررسی کنند. به همین ترتیب، اگر قبلاً مشخص شده بود که زخمی عفونی شده است، تاباندن پرتو فرابنفش در صورتی که منیزیم هیدروکسید درخشان نشود، می‌تواند نشان دهد که عفونت برطرف شده است.
 
هشدار عفونت زخم با زخم‌پوش‌های درخشان
تصویری میکروسکوپی از الیاف پانسمان با روکش منیزیم هیدروکسید

به گفته محقق ارشد این تحقیقات، دکتر وی خان تروونگ، فرآیند ساخت این زخم‌پوش به راحتی می‌تواند برای تولید تجاری افزایش یابد. به علاوه این زخم‌پوش ممکن است تا ۲۰ برابر ارزان‌تر از سایر زخم‌پوش‌های ضد باکتریایی باشد که در آن‌ها از نانوذرات گرانقیمت نقره استفاده می‌شود. علاوه بر این، او اظهار می‌کند که بر خلاف زخم‌پوش‌های موجود که خاصیت ضدمیکروبی خود را به تدریج پس از چند روز از دست می‌دهند، نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی در مورد این زخم‌پوش نشان داده است که هیدروکسید منیزیم تا هفت روز خاصیت ضد باکتریایی خود را به خوبی حفظ می‌کند.

البته این اولین زخم‌پوشی نیست که با درخشش و ساطع کردن نور عفونت زخم را گزارش می‌دهد. در نمونه‌های دیگر از نانولوله‌های کربنی فلورسانس، حباب‌های چربی تثبیت شده با اسیدچرب، فیلم فسفره و ترکیبی از بنزالکونیوم کلرید و پیرانین استفاده شده است.

نتایج این تحقیق در مقاله‌ای به تازگی در مجله علمی ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها