دستاوردی دیگر توسط محققان کشورمان

فاکتور هشت در ایران تولید شد

نوشتن با دست بهتر از تایپ کردن به فراگیری کمک می‌کند

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد باوجود سهولت استفاده از رایانه برای تایپ کردن یادداشت‌ها یا تماشای فیلم برای آموزش، افراد مهارت‌های خاص را هنگام نوشتن با دست به طور قابل توجهی بهتر و سریع‌تر می‌آموزند.
کد خبر: ۱۳۲۶۶۹۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه جانز هاپکینز در این مطالعه متوجه شدند که نوشتن با دست نسبت به تایپ کردن به مهارت خواندن، هجی کردن و درک مطلب کمک قابل توجهی می‌کند.

محققان این مطالعه را روی ۴۲ بزرگسال که می‌خواستند الفبای عربی بیاموزند، انجام دادند. آن‌ها شرکت کنندگان در این مطالعه را به سه گروه، نویسندگان، تایپیست‌ها و تماشاگران فیلم تقسیم کردند. همه یک بار این حروف را با تماشای فیلم‌های ویدیویی از این حروف به همراه شنیدن صوتی از نام و صدای آن‌ها فراگرفتند.

سپس افرادی که در گروه تماشاگران فیلم قرار داشتند باید با نمایش یک حروف بر روی صفحه نمایش این حرف را بازگو می‌کردند، افرادی که در گروه تایپیست‌ها قرار داشتند باید این حرف را بر روی صفحه کلید خود پیدا می‌کردند و افرادی که در گروه نویسندگان قرار داشتند باید این حرف را با مداد بر روی کاغذ می‌نوشتند.

بعد از ۶ جلسه، همه گروه‌ها می‌توانستند حروف را تشخیص دهند و هنگام آزمایش اشتباهات کمتری انجام دادند. اما گروه نویسنده سریع‌تر از گروه‌های دیگر به این سطح از مهارت رسیدند به طوری که این گروه تنها پس از دو جلسه توانستند این مهارت را تکرار کنند.

نتایج این مطالعه نشان داد که حتی اگر همه افراد سه گروه این بررسی در تشخیص این حروف تبحر به دست آورده بودند، اما آموزش از طریق نوشتن نسبت به روش‌های دیگر بهترین بود و افرادی که از این شیوه آموزش استفاده می‌کردند در زمان کمتری به آن هدف آموزش دست یافتند.

محققان گفتند که دست خط دروس بصری و شنیداری را تقویت می‌کند. عمل نوشتن با دست، یک تجربه ادراکی - حرکتی را فراهم می‌کند که آنچه در مورد حروف آموخته می‌شود، از جمله اشکال، صدا‌ها و برنامه‌های حرکتی آن‌ها را متحد می‌کند.

با اینکه شرکت کنندگان در این مطالعه همه بزرگسال بودند، اما محققان اظهار داشتند که انتظار می‌رود همان نتایج را در کودکان نیز مشاهده کنند. محققان اظهار داشتند، یافته‌های این مطالعه برای کلاس‌هایی که به استفاده از تبلت و لپ تاپ روی آورده اند و نیز برای بزرگسالانی که از طریق برنامه‌ها یا به صورت شنیداری در حال فراگیری زبان هستند، پیامد‌هایی دارد.

یافته‌های این مطالعه در مجله Psychological Science منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها