پیشنهاد کوبا برای ساخت واکسن بومی در پاکستان

چند روز پس از تایید استفاده اضطراری از واکسن بومی «آبدالا» ساخت کوبا با اثربخشی ۹۲ درصدی، این کشور پیشنهاد ساخت واکسن برای مقابله با ویروس کرونا را به پاکستان ارایه کرد.
کد خبر: ۱۳۲۶۵۱۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، منابع رسمی پاکستان روز چهارشنبه از پیشنهاد سفیر کوبا در اسلام‌آباد برای اختصاص یک مرکز جهت ساخت واکسن بومی کرونا برای استفاده داخلی و هم برای صادرات در این کشور خبر دادند.

«زنر خاویر کارلو گونزالس» طی دیدار با «شیبلی فراز» وزیر علوم و فن آوری پاکستان اعلام کرد: هاوانا آماده همکاری برای تاسیس یک مرکز در پاکستان برای ساخت واکسن بومی کوبا است که می‌توان ضمن استفاده در واکسیناسیون فراگیر علیه کرونا همزمان به صادرات این واکسن نیز اقدام کرد.

این پیشرفت چند روز پس از تأیید واکسن بومی آبدالا برای استفاده اضطراری توسط کوبا صورت گرفت، اولین واکسن ضدکرونا در آمریکای لاتین که به مرحله تزریق رسیده و انتظار می‌رود یک فرصت نجات برای منطقه‌ای باشد که سعی دارد با ظرفیت‌های محدود با یک بیماری همه گیر مبارزه کند.

منابع رسمی پاکستان پیش‌تر اعلام کردند که دولت این کشور واکسیناسیون ۷۰ میلیون نفر از مردم را تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ هدف گذاری کرده و اطمینان دارد که تسریع این طرح کمک فراوانی به غلبه بر شیوع ویروس کرونا می‌کند.

براساس این گزارش، وزیر علوم پاکستان و سفیر کوبا با بررسی اقدامات دولت‌های متبوع خود پیرامون مقابله با شیوع ویروس کووید-۱۹، بر بهره برداری از تجربیات یکدیگر در زمینه صرفه جویی در مصرف آب، توسعه صنعت کشاورزی و بیوتکنولوژی تاکید کردند.

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

مرکز دولتی نظارت دارویی و تجهیزات پزشکی کوبا (cecmed) استفاده اضطراری از واکسن آبدالا را تایید کرده است. انتظار می‌رود این واکسن به زودی بین کشور‌های آمریکای لاتین توزیع شود.

دولت پاکستان اغلب واکسن‌های ساخت چین را در برنامه واکسیناسیون کرونا قرار داده و طی ماه‌های اخیر ساخت واکسن چینی "سینو واک" در پاکستان کلید خورد که با نام "پاک واک" در این کشور عرضه می‌شود.

ستاد ملی مدیریت عملیات مبارزه با کرونا در پاکستان روز گذشته اعلام کرد که تعداد شهروندان واکسینه شده این کشور در برابر کرونا از مرز ۲۰ میلیون نفر عبور کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها