نرم‌افزارهای مربوط به پخش و عرضه مواد مخدر در اپ‌استور مجوز بارگذاری گرفتند

پلتفرم‌هایی برای فروش ماری‌جوآنا!

راه یافتن معضلات اجتماعی به دنیای فناوری همیشه یکی از دغدغه‌های جوامع دولت‌ها بوده و همواره سعی داشته‌اند با قوانین جدید از این پدیده جلوگیری کنند اما گاهی قدرت مافیا از دولتمردان هم بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۱۳۲۵۹۳۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ضمیمه کلیک روزنامه جام جم، به‌طور مثال اخیرا به‌دلیل مجاز شدن فروش مواد‌مخدر ماری‌جوآنا در سه ایالت آمریکا، نرم‌افزارهای مربوط به پخش و عرضه این مخدر هم در اپ‌استور مجوز بارگذاری گرفته‌اند البته اپلیکیشن‌هایی که هدف آنها ترویج مصرف ماری‌جوآنا برای افراد زیر ۱۸ سال است، اجازه بارگذاری در اپ‌استور نخواهند داشت اما چه کسی واقعا می‌تواند این موضوع را تضمین کند که افراد زیر ۱۸ سال از این ابزارها استفاده نکنند؟ هم‌اکنون در دو ایالت کانتیکات و ویرجینیا، مصرف ماری‌جوآنا برای مصارف تفریحی مجاز شناخته شده و در ایالت داکوتا نیز مصرف پزشکی این مواد به‌تازگی آزاد شده‌است.
 
یکی از قضات این ایالت گفت مصرف تفریجی ماری‌جوآنا، ساختار دولتی ایالت داکوتا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ما در این گزارش، به چگونگی تبدیل فضای مجازی به بازار فروش مواد‌مخدر و شکاف بین آن‌ها و اثرات آن بر نوجوانان خواهیم پرداخت.

نظرسنجی وب‌سایت ولتفیس نشان می‌دهد که تبلیغ و فروش مواد‌مخدر در فیس‌بوک، اینستاگرام و اسنپ چت رواج یافته است. این یعنی برای مافیا فروش مواد‌مخدر خیلی هم به پلتفرم اختصاصی نیازی ندارد. ولتفیس افرادی را به شرکت در مصاحبه‌ها و نظرسنجی‌های آنلاین دعوت کرد تا اثرات خرید و فروش مواد‌مخدر را در شبکه‌های اجتماعی بسنجد. نتایج به دست آمده از افرادی که مشاهده تبلیغ مواد‌مخدر غیرقانونی را در شبکه‌های اجتماعی گزارش کرده‌اند، به این شرح است:

همچنین ۷۲‌درصد از افراد گزارش کردند که تبلیغ مواد‌مخدر غیرقانونی را ماهی یک‌بار در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌ها مشاهده کرده‌اند. این گزارش اشاره کرد که بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مشاهده تبلیغات مواد‌مخدر رابطه مستقیمی وجود دارد. برای مثال ۲۹درصد افرادی که هر ساعت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و ۱۴درصد افرادی که روزی یک بار از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، چنین تبلیغاتی را مشاهده کرده‌اند.

چگونه از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ مواد‌مخدر استفاده می‌شود؟

فروشندگان مواد با ارسال پست و استوری، مواد‌مخدر خود را تبلیغ می‌کنند یا نشان می‌دهند چه نوع موادی با چه قیمتی برای فروش در دسترس است. خریداران نیز با ارسال پیام خصوصی یا کامنت‌گذاری زیر پست‌ها با آن‌ها تماس می‌گیرند. طراحی شبکه‌های اجتماعی به فروشندگان مواد‌مخدر کمک کرده‌است که کسب و کار خود را توسعه دهند و آن را حرفه‌ای‌تر کنند. بخش جست‌وجو و ویژگی هشتگ‌گذاری شبکه‌های اجتماعی به فروشندگان کمک می‌کند تا مشتریان را شناسایی کرده و به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنند. ویژگی «دوستان پیشنهادی» نیز به فروشندگان اجازه می‌دهد خریداران بالقوه جدیدی را پیدا کنند.

اثرات تبلیغات مواد‌مخدر

بدیهی است مشاهده این تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی رفته رفته استفاده از مواد‌مخدر را به یک کار عادی تبدیل می‌کند. برای مثال مشاهده تبلیغات قمار برای عادی‌سازی شرط‌بندی در ورزش نقش مهمی ایفا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بر رفتار خرید مشتری تاثیر می‌گذارد. محیط شبکه‌های اجتماعی به فروشندگان کمک می‌کند در نگاه خریدار یک دوست به نظر برسند که این اتفاق به افزایش آسیب‌پذیری جوانان و کاهش بیم و هراس آن‌ها از فروشندگاه مواد‌مخدر منجر خواهد شد.
 
فروشندگان مواد در شبکه‌های اجتماعی با پست کردن عکس‌های وسایل لوکس و پول می‌توانند قربانی‌ها را جذب و کنترل کنند. به عبارت دیگر، فروشندگان مواد‌مخدر برای خود یک وجهه آنلاین به‌عنوان یک کاربر شبکه اجتماعی می‌سازند تا بتوانند با کاربران راحت‌تر ارتباط برقرار کنند و حساب‌های فروش خود را در شبکه اجتماعی تبلیغ کنند. چنین فعالیت‌هایی باعث می‌شود فروشندگان مواد‌مخدر موجه دیده شوند.
 
افراد جوان ادعا کردند می‌توانند قبل از خرید مواد‌مخدر با دیدن حساب کاربری فروشنده، او را ارزیابی کنند. درحالی که هیچ راهی برای تشخیص معتبر بودن اطلاعات ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد و همیشه خطر ملاقات جوانان با غریبه‌ها وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی، فروش مواد‌مخدر را برای فروشندگان آسان‌تر کرده‌اند. زیرا فروشندگان می‌توانند به‌صورت ناشناس و بدون ملاقات حضوری عمل کنند. نگرانی‌ها درباره این مساله افزایش یافته، زیرا قابلیت‌های شبکه اجتماعی ممکن است به گروه‌های مجرمانه کمک کند تا جوانان آسیب‌پذیر را به‌آسانی تحت نظر بگیرند.
 
اجرای قانون

بر اساس گزارش ولتفیس که درک و آگاهی پلیس از نقش شبکه‌های اجتماعی در فروش مواد‌مخدر ناکافی است. استفاده از پیام‌های رمزی و ایموجی‌ها، پلیس و شبکه‌های اجتماعی را برای شناسایی حساب‌های کاربری فروشندگان مواد‌مخدر با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌کند. همچنین افراد جوان نیز تمایلی برای گزارش چنین مواردی ندارند. رمزگذاری و تکنولوژی وی‌پی‌ان می‌تواند شناسایی فروشندگان را دشوار کند. همچنین عدم اشتراک اطلاعات بین پلیس و شبکه‌های اجتماعی اعمال قانون را برای چنین فعالیت‌هایی سخت‌تر می‌کند. حتی اگر یک شبکه اجتماعی، حساب کاربری یک فروشنده را مسدود کند، نمی‌توان ادعا کرد این فروشنده حذف شده است. زیرا او به‌راحتی می‌تواند یک حساب کاربری دیگر بسازد. ولتفیس تاکید می‌کند دولت با چالش‌هایی مانند شناسایی تشکیلات فروش مواد‌مخدر غیرقانونی و نحوه تشویق کاربران برای گزارش چنین فعالیت‌هایی روبه‌روست.

راه‌حل چیست؟

شبکه‌های اجتماعی محیطی مناسب برای فروشندگان مواد‌مخدر فراهم کرده‌اند. فروشندگان می‌توانند در این فضا اعتماد مشتریان را جلب کرده و به‌آسانی کسب و کار خود را تبلیغ و فعالیت‌های خود را مخفی کنند. این تبلیغات در حدی است که از هر چهار نفر، یک نفر تبلیغات فروش مواد‌مخدر را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کند. فعالیت بازار مواد‌مخدر در شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان فقط انتقال فعالیت مضر از دنیای آفلاین به دنیای آنلاین محسوب کرد. این اتفاق یک مشکل جدید است که تهدید‌های جدیدی را به‌دنبال خواهد داشت. متاسفانه مجریان قوانین تاکنون نتوانسته‌اند بازار آنلاین مواد‌مخدر غیرقانونی را کنترل کنند و مضرات آن را به حداقل برسانند. برای برطرف کردن این مشکل باید یک روش جدید به کار گرفته شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها