محققان شرکت دانش‌بنیان «نوآوران صنعت سیلک» با تولید منسوجات سه بعدی پرکاربرد، گام مهمی در توسعه این فناوری پیشرفته در ایران برداشته‌اند

گامی بلند در صنعت کشور با تولید منسوجات سه بعدی

با نگاهی گذرا به محصولات دانش‌بنیان عرضه شده از سوی شرکت‌های ایرانی در سال‌های گذشته، می‌بینیم فناوری‌ها و محصولاتی در کشورمان بومی‌سازی شده است که شاید به این زودی‌ها انتظارش را نداشتیم.
کد خبر: ۱۳۲۵۷۳۸

این روزها دانش‌بنیان‌ها نشان می‌دهند که قادرند بیشتر فناوری‌های روز را در کشور تولید کنند و توسعه دهند؛ البته اگر موانع تولید را بر سر راهشان قرار ندهند! از جمله محصولات دانش‌بنیانی که نمونه‌های محدودی از آنها در دنیا وجود دارد، محصولات مرتبط با منسوجات سه بعدی است.

گامی بلند در صنعت کشور با تولید منسوجات سه بعدی

منسوجاتی که با کاربردهای متعدد در صنایع مختلف، از نیازهای اساسی یک کشور در حال توسعه محسوب می‌شوند.

آنچه در ادامه می‌آید، حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با مهدی اخباری، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان نوآوران صنعت سیلک است که موفق به تولید صنعتی نمونه‌ای از منسوجات سه بعدی در داخل ایران شده است.

دکتر مهدی اخباری، دانش آموخته رشته فناوری نساجی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان است که سابقه ریاست این دانشگاه را نیز در کارنامه دارد. او با حدود 28 سال سابقه تدریس در دانشگاه، به توسعه دانش فنی در حوزه تولید ساختارهای سه‌بعدی منسوجات علاقه دارد و این علاقه، انگیزه اصلی او برای تولید یک محصول روزآمد و پرکاربرد است.

دکتر اخباری می‌گوید: «در دوران تحصیل در مقطع دکتری، سعی کردم روی ساختارهای سه بعدی منسوجات مطالعه کنم. این محصول فناوری جدید و پیشرفته‌ای است و در دنیا کمتر به آن پرداخته شده است. وقتی سراغش رفتم، استاد راهنمای من با ذکر این نکته که در تهیه نمونه‌های لازم به مشکل خواهیم خورد، تذکر داد و مرا از انجام این پروژه منصرف کرد. با این حال، پس از اخذ مدرک دکتری، این علامت سوال و علاقه به منسوجات سه‌بعدی باعث شد تا مجددا روی آنها کار کنم. امروز، بعد از حدود 13 سال موفق شده‌ایم نوع خاصی از این منسوجات را در ایران به مرحله تولید صنعتی برسانیم. دقت کنید که در کل ایران کمتر از پنج کار تحقیقاتی در این حوزه انجام شده بود و زمینه تولید آن در خاورمیانه وجود نداشت.»

منسوجات سه بعدی با ده‌ها کاربرد

منسوجات در صنایع مختلف و در سراسر دنیا، از مهم‌ترین تقویت‌کننده‌های مواد کامپوزیتی است. در این بین، منسوجات تولیدی از شیشه به واسطه مقاومت شیمیایی شیشه و پایداری و استحکام بالای آن و البته با توجه به قیمت بسیار پایین‌تر شیشه نسبت به سایر مواد اولیه، کاربرد بیشتری دارد.

دکتر اخباری می‌گوید: «محصول اصلی شرکت ما یک منسوج بافته‌شده از نخ شیشه است که در هر سه محور X و Y و Z مواد استحکام بخش دارد. به این ساختارها می‌گویند اسپیسر و شرکت دانش‌بنیان نوآوران صنعت سیلک روی توسعه و تولید آن تمرکز کرده است.»

وی با اشاره به ایجاد ثبات با رزین در پارچه‌های بافته شده از نخ شیشه در محصولات تولیدی شرکت نوآوران صنعت سیلک می‌افزاید: «از محصول ما در جاهایی استفاده می‌شود که خصوصیاتی مثل مقاومت حرارتی بالا یا میزان مشخصی از رسانایی حرارتی نیاز است یا مثلا در موقعیتی که نسبت استحکام به وزن بالا مد نظر است.باید بگویم این محصول به صنعت خاصی محدود نمی‌شود و در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. مثلا در صنایع عمرانی در سقف ساختمان‌ها یا در دیوار استودیوها به عایق‌های حرارتی و صوتی نیاز داریم. در ساخت پهپادها به مواد مستحکمی نیاز است که سبک باشند تا بتوان با پهپاد ادوات بیشتری را حمل کرد. این منسوجات همچنین در صنایع نظامی و در تولید ادوات رادارگریز کاربرد فراوانی دارد. البته باید در نظر داشت باتوجه به نوظهوربودن این محصول، مقاومت عموم صنایع در برابر آن زیاد است و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که این محصول را به جامعه علمی و صنعتی معرفی کنیم. البته باید به صنعتگران و پژوهشگران اثبات کنیم که ادعای ما در مورد کاربری محصول واقعی است. در این زمینه از متخصصان و صاحبان صنایع کمک می‌گیریم و در حال حرکت رو به جلو هستیم.»

صادرات در آینده

اخباری با اشاره به فناوری روز و پیشرفته این محصول تصریح می‌کند: « محصول ما، در خاورمیانه نمونه مشابه ندارد و همچنین در دنیا ششمین کشوری هستیم که به چنین فناوری دست یافته‌ایم. باید توجه داشت که بسیاری از کاربردهای این محصول که در شرکت ما پیاده سازی شده است در جهان نظیر ندارد. از جمله این کاربردها می‌توان به نقش موثر این منسوجات در ساخت صفحات بارور سقف ساختمانها اشاره کرد.»

وی افزود: «ما بعداز پیشبرد اهداف علمی و تولیدی محصول، وارد مرحله صادرات شدیم. در این مرحله، هرچند پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است؛ اما مسائل مرتبط با تحریم دست وپای ما را بسته است.»

حمایت از دانش‌بنیان‌ها؛ از حرف تا عمل


دکتر اخباری با اشاره به شرایط دشوار و پیچیده کشور در دوران تحریم می‌گوید: «برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، نهادهای علمی گام‌های خوبی برداشته‌اند؛ اما این قدم‌ها به حمایت‌های واقعی نیاز دارد و فقط سخن‌گفتن کافی نیست. ما متوجهیم منابع مالی دولت در سال‌های اخیر محدود شده است. حتی 20هزار میلیارد تومان به دانش‌بنیان‌ها اختصاص داده شده است؛ اما منبعی برای پرداخت آن وجود ندارد و این منجر به کند پیش رفتن کارها می‌شود. مثلا شرکت ما تا به امروز موفق نشده است حتی یک ریال هم وام بگیرد و از کشور پهناوری مثل ایران، با وجود شهرک‌های صنعتی و دشت‌های گسترده در مرکز ایران حتی یک متر زمین هم ندارد. این در حالی است که ما پنج سال است فعالیت علمی و تولیدی داریم و از 24 سازمان مجوز گرفته‌ایم.

گامی بلند در صنعت کشور با تولید منسوجات سه بعدی

این فناور داخلی ادامه می‌دهد: «پیچ‌وخم‌های بزرگ در فرآیند کارهای اداری نیز مشکل‌ساز است. باید درنظر داشت شرکت‌های دانش‌بنیان، اغلب کادر اداری پرشمار و چندان باتجربه‌ای ندارند که زمان زیادی را صرف امور اداری کند. در بیشتر کشورها مراحل اداری را برای شرکت‌های نوپا تسهیل می‌کنند؛ ولی در کشور ما هنوز چنین نیست.

وی تصریح می‌کند: «طبق قانون، شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند؛ ولی اداره مالیات ودارایی به بهانه‌های مختلف به ما می‌گوید شما باید مالیات پرداخت کنید. مجموعه این مشکلات واقعا ما را از توسعه و پیشرفت باز می‌دارد.»

راه‌های ارتباطی با نوآوران صنعت سیلک

وبسایت: sialk-co.ir
تلفن همراه: 09924014436
تلفن ثابت:88797188 و 02188889180
آدرس: تهران، بلوار آفریقا، کوچه دامن افشار، پلاک1 پایان باکس

محمدصالح تیمار - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها