یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری توضیح داد؛

قند خون ناشتایتان باید چند باشد؟

فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری گفت:افرادی که سابقه خانوادگی دیابت را دارند، افرادی که اضافه وزن دارند، خانم هایی که سابقه دیابت بارداری و پلی کیستیک دارند و کسانی که سابقه فشار خون و نارسایی قلبی و مشکلات چشمی دارند، باید از سی سالگی و یا حتی زودتر، سالی یک بار قند خون خود را چک کنند قند خون ناشتای زیر صد طبیعی تلقی می‌شود.
کد خبر: ۱۳۲۲۴۹۷

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر فرشید حق وردی بیان کرد: مهمترین فاکتور، پیشگیری از دیابت است، چرا که با پیشگیری از دیابت می توانیم از عوارض این بیماری مصون بمانیم، ورزش، کنترل وزن، داشتن رژیم سالم و کیفیت زندگی در به تعویق افتادن دیابت و عوارض آن نقش بسزایی دارد.

وی افزود: دیابت دو نوع تیپ ۱ و ۲ دارد که تیپ ۱ بیشتر در اطفال و نوجوانان دیده شده و مربوط به مسائل ژنتیکی است، اما شایع‌ترین دیابت، تیپ ۲ بوده که بیشتر سبک زندگی بر روی آن اثر دارد.

وی تاکید کرد: شایع ترین علت نارسایی کلیه و قطع پا (به جز تصادفات) و همچنین نابینایی دیابت است.

دکتر حق وردی خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه خانوادگی دیابت را دارند، افرادی که اضافه وزن دارند، خانم هایی که سابقه دیابت بارداری و پلی کیستیک دارند و کسانی که سابقه فشار خون و نارسایی قلبی و مشکلات چشمی دارند، باید از سی سالگی و یا حتی زودتر، سالی یک بار قند خون خود را چک کنند قند خون ناشتای زیر صد طبیعی تلقی می‌شود.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری تاکید کرد: بسیاری از عادات غذایی ناسالم از زمان کودکی، در بزرگسالی عوارضی از جمله دیابت را به همراه دارد و باید در این خصوص از سوی والدین و مدارس آموزش های لازم در خصوص الگوی سالم تغذیه صورت بگیرد، مصرف غذاهای آماده باید حداقل برسد و استفاده از بستنی نیز باید به صورت تفننی باشد و بیشتر از میوه ها و سبزیجات استفاده گردد.

وی گفت: افراد دیابتی باید به میزان کالری و انرژی مواد غذایی توجه کنند به عنوان مثال مصرف زیاد خرما برای افراد دیابتی مضر بوده و بهتر است بیمارانی که دیابت دارند از استفاده تمامی شیرینی جات به میزان بالا خودداری کنند.

وی در پایان افزود: تحرک، تغذیه سالم و کنترل وزن تاثیر بسزایی در پیشگیری از همه بیماری ها از جمله دیابت دارند سه سم سفید، بسیار برای بدن مضر است از جمله نمک، شکر و برنج که استفاده از این سه ماده باید کنترل گردد چرا که ایرانیان عادت به استفاده زیاد از این مواد را دارند.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها