همه چیز درباره سیستم عامل هارمونی

جدی‌ترین رقیب اندروید از راه رسید

نسخه دوم سیستم عامل هارمونی مدتی پیش از سوی شرکت هواوی معرفی شد. یک بروزرسانی بزرگ برای سیستم عاملی که حالا قرار است در برابر اندروید قرار بگیرد.
نسخه دوم سیستم عامل هارمونی مدتی پیش از سوی شرکت هواوی معرفی شد. یک بروزرسانی بزرگ برای سیستم عاملی که حالا قرار است در برابر اندروید قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۳۲۱۶۱۰

به گزارش جام جم آنلاین، شرکت هواوی که تا مدتی پیش یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند در جهان بود پس از تحریم‌ های سخت آمریکا بخش قابل توجهی از سهم خود را از دست داد.

حال به نظر می‌رسد غول چینی در تلاش است تا با سیستم عامل جدیدی که معرفی کرده در برابر بحران‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا ایستادگی کند.

سیستم عاملی یکپارچه که همه محصولات این شرکت بزرگ را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. اما اطلاعات جذابی درباره سیستم عامل هارمونی وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. آیا این سیستم عامل می‌تواند به جدی‌ترین رقیب سیستم عامل اندروید تبدیل شود؟

داستان تولد یک سیستم عامل

رقابت چین و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید وارد سطح جدیدی شد. ترامپ که در بیشتر سخنرانی‌های انتخاباتی قبل از انتخابات ۲۰۱۶ به لزوم مقابله با چین پرداخته بود در روزهای حضورش در مقام رییس جمهور آمریکا تحریم‌های متعددی علیه این قدرت آسیایی وضع کرد.

او نه‌تنها به دولت چین سخت‌گیری‌های بسیاری می‌کرد بلکه نسبت به شرکت‌های چینی هم حساس بود.

به همین دلیل در دوران حضور او در کاخ سفید شرکت‌های چینی بسیاری از فعالیت در آمریکا منع شدند و حتی جایگاه جهانی‌شان را هم از دست دادند.

یکی از قربانیان اصلی سیاست‌های چین‌ستیزانه ترامپ را باید شرکت هواوی دانست. هلدینگی قدرتمند که نه‌تنها در حوزه تولید تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها فعالیت می‌کند بلکه به توسعه و ارائه خدمات مرتبط با سرویس‌های مخابراتی هم مشغول است.

این شرکت که به پیشرفت‌های خیره‌کننده‌اش مشغول بود و به نظر می‌رسید به زودی به رقیب گردن‌کلفتی برای شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل در بازار تلفن‌های هوشمند تبدیل می‌شود در دوران حضور ترامپ در کاخ سفید بود با یک رسوایی بزرگ مواجه شد؛ رسوایی‌ای که به نظر می‌رسید توطئه‌ای برای زمین‌زدن این شرکت چینی باشد.

دولت آمریکا مدعی شد به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد هواوی در حال جاسوسی از شهروندان آمریکایی است بنابراین نه‌تنها این شرکت چینی از فعالیت در بازار مخابرات آمریکا منع شد بلکه با مشکل بزرگتری هم روبرو شد؛ هواوی دیگر نمی‌توانست از سرویس‌های گوگل روی تلفن‌های هوشمند مبتنی بر اندروید استفاده کند البته که به نظر می‌رسید همه این جنجال‌ها تنها برای آن بوده که سهم این غول چینی از بازار تلفن‌های هوشمند کم شود اما هواوی دست از تلاش نکشید.

آنها به تولید تلفن‌های هوشمند اندرویدی (بدون استفاده از سرویس‌های گوگل) ادامه دادند اما مشخص بود که شکست می‌خورند.

هواوی خیلی سریع سهم عظیمی که از فروش تلفن‌های هوشمند داشت را از دست داد و حالا بخش موبایل این شرکت عظیم ضعیف‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

عدم استقبال مردم از تلفن‌های هوشمند بدون سرویس‌های گوگل هواوی که عملا هیچ کاربردی نداشتند، باعث شد این شرکت به سمت توسعه سیستم عاملی حرکت کند که جانشین مناسبی برای سیستم عامل اندروید باشد.

نتیجه تلاش‌های هواوی حالا به نسخه دوم سیستم عامل هارمونی تبدیل شده است. سیستم عاملی که قرار است به زودی به یکی از رقبای جدی اندروید تبدیل شود. اما این سیستم عامل چه امکاناتی دارد؟

بروزرسانی عظیم

هواوی بیشتر از دو سال پیش برای نخستین بار از سیستم عامل هارمونی رونمایی کرد. چینی‌ها که می‌دانستند با تحریم‌های آمریکا عملا امکان ارائه یک تلفن هوشمند مبتنی بر اندروید که کاربردی باشد را ندارند، خیلی سریع از سیستم عامل خودشان رونمایی کردند اما این سیستم عامل مسیری طولانی برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری داشت بنابراین حدود دو سال زمان نیاز بود تا این سیستم عامل نوظهور به پایداری لازم نزدیک شود.

غول چینی که می‌دانست ماموریت غیرممکنی برای رقابت با اندروید دارد، تصمیم گرفت از یک سیستم عامل یک‌پارچه و جذاب رونمایی کند.

سیستم عاملی که نه‌تنها روی محصولاتی مبتنی بر آن بلکه روی محصولات مبتنی بر سایر سیستم عامل‌ها هم در دسترس باشد.

برای مثال سیستم عامل هارمونی تنها با کمک یک افزونه روی مرورگر سیستم عامل ویندوز هم در دسترس قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر، هواوی موفق شده همه اطلاعاتی که کاربر روی سیستم عامل هارمونی قرار می‌دهد را به صورت ابری مدیریت کند.

بنابراین سیستم عامل هارمونی به کاربران این اجازه را می‌دهد تا فعالیت‌های خود را روی محصولات مختلف دنبال کنند.

اگر یک تلفن هوشمند و یک تبلت مبتنی بر سیستم عامل هارمونی داشته باشید، می‌توانید در لحظه همه کارهایی که روی تلفن هوشمند انجام می‌دادید را روی تبلت دنبال کنید بنابراین با یک سیستم عامل یک‌پارچه مواجه هستیم که اساسا کاربردی به نظر می‌رسد اما طبیعتا محدودیت‌های بسیاری در بستر این سیستم عامل وجود دارد. به نظر می‌رسد هواوی در توسعه اپلیکیشن‌های این سیستم عامل با مشکلات بزرگ و کوچک بسیاری مواجه است و همین کمبود اپلیکیشن‌ها می‌تواند بسیاری از کاربران را از استفاده از این سیستم عامل منصرف کند.

اگرچه هواوی مدعی شده که اپلیکیشن‌های بسیاری برای این سیستم عامل توسعه پیدا کرده و این فرایند ادامه پیدا می‌کند اما واقعیت آن است که به نظر می‌رسد هواوی مسیر سختی پیش‌روی خود دارد.

تحریم‌ های بین‌المللی می‌توانند مسیر این شرکت برای توسعه اپلیکیشن‌های کاربردی و شناخته‌شده برای سیستم عامل هارمونی را دشوارتر از قبل کرده و محدودیت‌های بیشتری به همراه داشته باشد.

در دسترس کاربران

هواوی اعلام کرده که به زودی این بروزرسانی سیستم عامل هارمونی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

این شرکت چینی امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۱ تعداد دستگاه‌های فعال مبتنی بر سیستم عامل هارمونی را به عدد ۳۰۰ میلیون دستگاه برساند که عدد دشواری به نظر می‌رسد.

این سیستم عامل روی تعدادی از محصولات جدیدی هواوی از جمله میت ۴۰، میت ۴۰ پرو، میت ۴۰ پرو پلاس و تبلت‌های نسل جدید این شرکت در دسترس قرار گرفته و به نظر می‌رسد این شرکت از این به بعد همه محصولاتش را با همین سیستم عامل منتشر می‌کند.

اگرچه هواوی این سیستم عامل را یک سیستم عامل متمایز و بی‌نظیر می‌داند اما گروهی از توسعه‌دهندگان که فرصت ریشه‌یابی سیستم عامل هارمونی را داشته‌اند، تایید کرده‌اند که این سیستم عامل شباهت‌های جذابی با سیستم عامل اندروید دارد و به نظر می‌رسد که پایه سیستم عامل هارمونی از سیستم عامل اندروید استخراج شده باشد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها