فارس: یک نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یکی از روزهای بسیار تلخ در مجلس هفتم تصویب طرح تجمیع انتخابات بود به گونهای که عمر مجلس هفتم 7 ماه افزایش و عمر دوره ریاست جمهوری نهم4 ماه کاهش یافت.
کد خبر: ۱۳۲۰۷۴

علی زاکانی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس افزود: از آنجایی که با مصوبه مذکور این تلقی پیش میآید که برخی نمایندگان رای دهنده بر اساس منافع شخصی تصمیم گرفته و در این تصمیم ذینفع بوده اند، امیدواریم این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام با قاطعیت رد شود.
وی اظهار داشت: علیرغم این که عمر دوره هفتم مجلس شورای اسلامی عمدتا به خدمتگزاری سپری شد و نمایندگان این دوره ثابت کردند که بر خلاف مجلس ششم مصالح عمومی و منافع ملی را مدنظر دارند، متاسفانه این مصوبه دستاورد با ارزش سایر مصوبات را از بین برد.
نماینده مردم تهران تاکید کرد: نمایندگان در دوره هفتم موضوعات اصلی مبتلا به جامعه را دنبال کرده و نسبت به کاستیها و موارد مورد نیاز در حوزههای انتخابیه و تشدید فعالیتهای نظارتی اقدام کردند و ثمره این تلاشها سرمایههای فراوانی را برای مجلس هفتم اندوخت. اما مصوبه تجمیع انتخابات خلاف رویه گذشته مجلس هفتم بود.
وی برخی از مصوبات مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم را به این شرح اعلام کرد: پیش گیری از فاجعه تورمی با طرح تثبیت قیمت ها در سال 84، عدم ملاحظات جناحی در بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرادر دو دولت اخیر،تصویب طرح اعلام نام محکومان پرونده های فساد، عزل وزیر خاطی به دلیل مماشات وی با مفسدان اقتصادی،حمایت از تولید کنندگان داخلی، لغو یا اصلاح قرادادهای مشکوک تاو، ترک سل و ال 90 ، کاهش نرخ سود بانکی، قانون تسهیل ازدواج جوانان ، ساماندهی بودجه نویسی، طرح رفع موانع تولید و سرمایه گذاری، دو برابر کردن دریافتی مستمری بگیران کمیته امداد، الزام دولت به استخدام معلمان حق التدریس ،ساماندهی حمل و نقل عمومی (تبصره13 قانون بودجه) گسترش پزشک خانواده برای همه روستاییان و لایحه نظام هماهنگ پرداخت کارکنان و...
وی اظهار داشت: علیرغم تلاشی که برخی دوستان برای همفکری و جلوگیری از تصویب این طرح صورت دارند، متاسفانه این تلاشها به نتیجه نرسید و نمایندگان به این طرح دارای اشکالات عدیده رای مثبت دارند.
زاکانی یادآور شد: اصل تجمیع انتخابات خوب است، اما نوع برخورد با تجمیع به شیوهای که تصویب شد، بسیار زشت بود و تبعات آن گریبانگیر مجلس خواهد بود.اعتبار و اهتمام ویژه مجلس به صرف خدمت به مردم در دوره هفتم با این گونه مصوبهها زیر سئوال میرود و مجلس را در معرض اتهام قرار میدهد.
وی تاکید کرد: تجمیع به شیوه کنونی خلاف اصول مسلم قانون اساسی است و در حقیقت طولانی کردن عمر مجلس فراتر از آنچه نمایندگان از مردم وکالت گرفته اند غیر منطقی است و کاستن از عمر دولت نهم نیز چنین است. مجلس حق ندارد وکالت مردم را خلاف قانون برای دوره مشخص کم یا زیاد کند.
وی در پایان گفت: مادامی که احزاب در کشور سامان نداشته و گروههای مدنی شکل نگرفتهاند، ساز و کاری که بتواند زمینه تجمیع انتخابات را با برنامه معین فراهم کند، وجود ندارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها