برای مثال در مورد یکی از این شرکتهای دوستدار محیطزیست بهنام «مهرآفرین فردوس» بارها اتفاق افتاده است که مورد انتقاد قرار بگیرد.
این مجموعه در زمینه مدیریت پسماند فعالیت میکند و معمولا با انتقاداتی مبنیبر بیتوجهی به زبالهگردها و ازبین بردن راه ارتزاق آنها مواجه میشود؛ اما واکنشی که شرکت خلاق و فناور مهرآفرین فردوس در این خصوص از خودش نشان داده، روشی بسیار بهتر از حمایتکردن از پدیدههای زیانبار اجتماعی مانند زبالهگردی است.
این شرکت از ابتدای فعالیتش، برنامههایی برای حمایت از کودکان گرفتار در زباله گردی داشته است و تلاش میکند با همکاری خیریههای علاقهمند، زمینهای برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی و آموزشی آنها فراهم کند.
موسس و مدیرعامل شرکت مهرآفرین فردوس، آغاز فعالیت رسمی این شرکت را از سال 97 و همزمان با عرضه اپلیکیشن «زیستاَپ» میداند.
احمد قلی زاده به جامجم میگوید: «این اپلیکیشن با دغدغه مدیریت پسماند و حفظ محیطزیست طراحی و تولید شده است. در دو سال نخست، فعالیت این اپلیکیشن به جمعآوری ضایعات قابلبازیافت منازل محدود بود؛ به این شکل که کاربر زیستاَپ، زباله های خشک و تَر را در منزل جداسازی میکرد و پساز اینکه حجم زبالههای خشک که بهعنوان ضایعات قابلبازیافت شناخته میشود، به حدی میرسید که کاربر قصد تحویل دادن آنها را داشت، درخواست تحویل را در اپلیکیشن زیستاَپ ثبت میکرد. سپس مأمور جمعآوری ضایعات این مجموعه برای تحویلگرفتن زبالههای خشک مراجعه میکرد و با توجه به وزن و حجم آنها، امتیازاتی را برای کاربر در اپلیکیشن منظور میکرد. این امتیازات قابل خرجکردن در فروشگاه آنلاین زیستاَپ بود. همچنین کاربر میتوانست آنها را نقد و معادل ریالی امتیازاتش را دریافت کند.
امکانات «زیست اَپ» در یک نگاه
بنیانگذار مجموعه مهرآفرین فردوس، درخصوص تغییرات بنیادینی که اخیرا در اپلیکیشن زیستاَپ رخ داده است میگوید: «در حال حاضر ما علاوهبر جمعآوری زبالههای خشک، امکانات جدید نیز به زیستاَپ افزودهایم؛ یکی از این ویژگیها «فروشگاه بدون پسماند زیستاَپ» است. کاربران زیستاَپ قادرند محصولات غذایی، میوهها و شویندهها را از طریق این فروشگاه مجازی بخرند و در آینده نیز بهمرور زمان محصولات فروشگاه زیستاَپ گستردهتر خواهد شد. ویژگی منحصربهفرد فروشگاه بدون پسماند زیستاَپ این است که محصولاتی که در آن عرضه میشوند، بستهبندی چندبار مصرف دارند. به این ترتیب، علاوهبر اینکه مدیریت پسماند را از طریق بازیافت ضایعات انجام میدهیم، از همان ابتدا از ورود پلاستیک به چرخه محیطزیست جلوگیری میکنیم.»
قلیزاده در ادامه اضافه میکند: «روند خرید بدون پسماند به این صورت است که مشتری همزمان با تحویل گرفتن اجناسی که خریده است، میتواند زبالههای خشکی که از قبل تفکیک کرده را تحویل دهد و امتیازاتی که در قبال آن دریافت میکند بهعنوان تخفیف برای خریدش درنظر بگیرد.»
اما شاید برای شما هم این سوال بهوجود آمده باشد که اصلا «خرید بدون پسماند» به چه معناست؟! طبق گفته قلیزاده، مثلا وقتی شما یک بسته ماکارونی را از فروشگاهی تهیه میکنید، این ماکارونی دارای بستهبندی پلاستیکی است که فقط یک بار قابل استفاده است. بهمحض اینکه شما موقع مصرف، آن بستهبندی را باز کرده و در سطل زباله میاندازید، پلاستیک بیشتری وارد چرخه طبیعت میشود؛ ولی کالایی که در فروشگاه بدون پسماند عرضه میشود، دارای بستهبندی چندبار مصرف است. برای مثال ماکارونی در فروشگاه زیستاَپ داخل ظرفی از جنس پِت عرضه میشود که ظرفیت تقریبا 800 گرم ماکارونی را دارد. این ظرف امکان استفاده چندباره را دارد و مشتری زیستاَپ میتواند آن را در خرید بعدیاش پس دهد تا هم پول ظرف را که رقم قابلتوجهی است دریافت کند و هم زبالهای در منزلش ایجاد نشده باشد؛ البته روش دیگری که در این خصوص وجود دارد، این است که مشتری هنگام تحویلگرفتن مایحتاجی که خریداری کرده است، همانموقع محتویات ظرف چندبار مصرف را به ظرفی که خودش در خانه دارد منتقل کند و آن را به نماینده زیستاَپ برگرداند تا به این صورت از پرداخت هزینه اضافی برای ظرف جلوگیری کند. زیستاَپ ظروف چندبار مصرف را شسته و کاملا ضدعفونی میکند تا مجددا در فروشگاه بدون پسماندش از آنها استفاده کند.
چشمانداز «زیستاَپ»
مدیرعامل شرکت مهرآفرین فردوس، درباره برنامههایی که این مجموعه برای آینده اپلیکیشن زیستاَپ درنظر گرفته است تصریح میکند: «یکی از اهداف اصلی ما گسترش اجناس و کالاهایی است که در فروشگاه زیستاَپ ارائه میدهیم. اکنون در این فروشگاه برخی از موادغذایی خشک و شویندهها عرضه میشود و میوهها نیز که در سبد محصولات ما قرار داشتند، مدتی است بهدلیل مشکلاتی که درخصوص تازه ماندن دارند، فعلا ارائه نمیشوند تا بهزودی با درنظر گرفتن زیرساختهای مورد نیاز مجددا
به محصولات قابل عرضه در فروشگاه زیستاَپ برگردند. اما تلاش ما بر این است که تنوع اجناس این فروشگاه را افزایش دهیم تا از تولید زبالههایی که کالاهای سوپرمارکتی ایجاد میکنند جلوگیری کنیم.»
قلیزاده در ادامه میگوید: «برنامه دیگری که مجموعه ما برای ادامه مسیر زیستاَپ متصور است، جذب سرمایه برای گسترش فعالیتهایمان به خارج از تهران و همچنین اعطای نمایندگی به علاقهمندان در شهرهای مختلف کشور خواهد بود. هدف بعدی زیستاَپ در اختیار گرفتن سوله یا یک فضای کارگاهی است تا در آنجا علاوهبر بستهبندی محصولات بدون پسماندمان، تفکیک زبالهها را نیز خودمان انجام دهیم.»
مشتریان «زیستاَپ» چه کسانی هستند؟
قلیزاده میگوید: «ما در حال حاضر سه دسته مشتری داریم؛ یکی از آنها مشتریان خانگی هستند که امکان خرید بدون پسماند را از فروشگاه زیستاَپ دارند. دسته دیگر شرکتها، بانکها، مغازهها، داروخانهها و بهطورکلی همه کسبوکارهایی هستند که کاغذ و کارتن زیادی بهعنوان زباله تولید میکنند. زبالههای کاغذی در فرآیند بازیافت با مشکلات زیادی روبهرو است. کاغذی خُرد و ریز شده و دور ریخته میشود، کافی است در سطل زباله با آب یا روغن تماس پیدا کند تا دیگر قابلیت بازیافت نداشته باشد. در همین راستا، ما کیسههای پارچهای یا بهاصطلاح بَگهایی را در اختیار این گروه از مشتریانمان قرار میدهیم تا کاغذ و کارتن بلااستفادهای که دارند را درون اینها قرار دهند و زمانیکه پُر شدند درخواست تحویل داده و آنها را به مأموران جمعآوری ما تحویل میدهند. در ادامه درست مانند روندی که مشتریان خانگی برای امتیازگیری و خرید بدون پسماند طی میکنند، این دسته از مشتریان زیستاَپ نیز میتوانند همان فرآیند را انجام دهند.»
این کارآفرین خلاق میافزاید: «گروه آخر مشتریان ما رستورانها هستند که حجم زباله زیادی تولید میکنند. نحوه برخورد ما با رستورانها به این شکل است که آنها میتوانند زبالههایشان را کاملا تفکیک کرده و بهطور مثال شیشه، آلومینیوم، کارتن، پلاستیک و ... را بهصورت جداسازی شده به ما تحویل دهند. در این مورد نیز فرآیندی دقیقا مشابه با دو گروه قبلی، پیش روی رستورانها قرار خواهد گرفت.»
راههای ارتباط با شرکت «مهرآفرین فردوس»
وبسایت: zistapp.com
ایمیل: info@zistapp.com
اینستاگرام: zistapp
تلفن: 02148000979 09021102033
آدرس: تهران، خیابان آزادی، خیابان خوش شمالی، تقاطع نیایش، پلاک42، طبقه اول.
فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد