دعوت به شنیدن
آیا کلاب‌ هاوس جای خالی همنشینی‌ های اهالی فناوری را پر می‌کند؟

دعوت به شنیدن

رقابت تنگاتنگ توییتر و کلاب‌ هاوس به نفع کاربران می‌شود؟

دوئل با صدا

چند ماهی بیشتر از همه‌گیر شدن اپلیکیشن کلاب‌ هاوس در ایران و جهان نمی‌گذرد که پلتفرم‌های دیگر هم ابزارهای صوتی خود را قدرتمند کرده و ارتقا دادند.
چند ماهی بیشتر از همه‌گیر شدن اپلیکیشن کلاب‌ هاوس در ایران و جهان نمی‌گذرد که پلتفرم‌های دیگر هم ابزارهای صوتی خود را قدرتمند کرده و ارتقا دادند.
کد خبر: ۱۳۲۰۶۷۶

اگرچه کلاب‌ هاوس یک سال قبل برای کاربران آیفون ساخته شده‌بود اما مدتی قبل با حضور ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در این پلتفرم، یکباره در جهان مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

به‌طوری که خیلی زود در ایران و روسیه نسخه غیررسمی آن برای کاربران اندروید هم تولید شد. گفته می‌شود اوایل سال 2021 کلاب‌ هاوس بیش از پنج‌میلیون بار تنها از طریق گوشی‌های آیفون دانلود شده و ارزش سهام این شرکت به بیش از یک‌میلیارد دلار رسیده‌است.

پلتفرم‌های مطرح جهان هم بعد از دیدن این استقبال به کلاب‌ هاوس فورا به فکر ایجاد یک استیج زنده در اپلیکیشن‌ های خود افتادند.

ابزار صوتی فیسبوک، دستیار صوتی در تلگرام سپس اسپیس در توییتر رقبای اصلی این روزهای کلاب‌هاوس هستند.

تا جایی که اخیرا یکی از مدیران داخلی توییتر اعلام کرد به زودی در اسپیس توییتر، امکان زیرنویس صحبت‌ها به صورت آنلاین فراهم می‌شود تا افراد کم شنوا یا ناشنوا هم بتوانند از این ابزار استفاده کنند.

شرکت توییتر با این کار خود یک یادآوری جدی درباره افراد کم‌شنوا کرد که هنوز در خیلی از مطالعات و پیشرفت‌های پلتفرم‌ها نادیده گرفته می‌شوند.

طبق اعلام سازمان‌بهداشت‌جهانی، حدود 430میلیون نفر از جمعیت جهان کمتر از 50درصد حد معمول، شنوایی دارند و برای جلوگیری و پیشرفت این کم شنوایی نیاز به خدمات توانبخشی دارند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050، از هر 10نفر یک نفر دچار اختلالات کم‌شنوایی شود. در نتیجه مورد مطالعه قرار دادن این قشر از جامعه نیز کم کم به دغدغه اصلی شرکت‌ها تبدیل می‌شود.

رقابت فیسبوک و Reddit با پلتفرم‌های صوتی 


همان‌طور که اشاره شد، فیسبوک هم درحال کار روی محصولی است که بتواند با توییتر و کلاب‌هاوس رقابت کند و به نظر می‌رسد خدمات صوتی دهه‌های آتی به بخش غیرقابل حذف شبکه‌های اجتماعی تبدیل خواهدشد. اپلیکیشن Reddit هم این روزها در حال کار روی یک ابزار قدرتمند برای گفت‌وگوهای صوتی آنلاین است.

ناشنواها ناراضی از دستیارهای صوتی

توجه به دنیای ناشنواها به همین‌جا ختم نمی‌شود. اخیرا اینستاگرام نیز برای استوری‌های خود که بعد از 24 ساعت حذف می‌شوند این امکان را قرار داده تا ویدئوهای آن به صورت زیرنویس پخش شوند البته دو ماه پیش که اینستاگرام در یک استوری تبلیغاتی برای تمام کاربران خود از این ویژگی رونمایی و اعلام کرد به زودی تمامی کاربران به آن مجهز خواهندشد، تنها تیک‌تاک بود که ویژگی زیرنویس آنلاین را برای استوری‌های خود فعال کرده‌بود. همین موضوع نشان می‌دهد خیلی زود این ویژگی و ابزارهای مشابه آن، در تمام شبکه‌های اجتماعی فعال و قابل استفاده خواهندشد.

البته یک نظرسنجی از افراد کم‌شنوا نشان می‌دهد زیرنویس هم چندان بدون اشکال سخنرانی‌های آنلاین را پخش نمی‌کند اما با این حال افراد رغبت بیشتری به استفاده از این پلتفرم‌ها پیدا می‌کنند.

جالب است بدانید سال گذشته وقتی توییتر، امکان ارسال پیام صوتی را در قالب یک توییت فعال کرد، با واکنش‌های تندی از سوی اقشار کم‌شنوا یا ناشنوا در جهان روبه‌رو و خیلی زود ناچار به عذرخواهی از آنها شد.

افراد ناشنوا بر این باروند که هنوز هم توییتر به عنوان پلتفرمی که بیشتر محتوای متنی را دارد، فرصتی را برای دسترسی این قشر به محتوا فراهم می‌کند درحالی‌که این افراد به‌ندرت می‌توانند از دیگر شبکه‌های اجتماعی بهره کافی ببرند.

پیچ و خم استفاده از کلاب‌ هاوس

از رقابت پلتفرم‌ها برای ارائه ابزارهای صوتی که بگذریم. نحوه استفاده از آنها نیز موضوعی است که همواره جای صحبت دارد.

گفت و شنود در کلاب‌هاوس در اتاق یا همان روم‌هایی با ظرفیت 8000 نفر برگزار می‌شود. در کلاب‌هاوس کاربر روش‌های مختلفی برای برقراری ارتباط صوتی دارد؛ حتی کاربر می‌تواند ظرفیت اتاق را محدود و به فضایی برای گفت‌وگوهای دونفره تبدیل کند.

البته کاربر می‌تواند یک اتاق اجتماعی (اتاق‌هایی با تعداد بیشتر از یک نفر) بسازد تا کاربران بیشتری از مخاطبانی که دنبال می‌کند بتوانند به فضای گفت‌وگوی آنها وارد شوند. اما جذاب‌ترین آنها ایجاد اتاق باز است که هر کاربری امکان ورود به آن را داشته باشد. این دقیقا همان چیزی است که این روزها هنرمندان و سیاستمداران زیادی وقت‌شان را در آنجا می‌گذرانند.

امکان دیگری که کلاب‌هاوس در اختیار کاربران قرار داده، ساخت Event یا همان رویداد است. حتی اگر کاربر نخواهد یک اتاق گفت‌وگو داشته‌باشد، امکان ایجاد رویداد یا Event را دارد؛ مثلا ممکن است کاربری بخواهد رویدادی در رابطه با مشکلات نرم‌افزاری گوشی‌های اندروید برگزار یا راجع به آسیب‌های حوزه آی‌تی صحبت کند.

برای این کار لازم است در بخش بالای صفحه اصلی، تاریخ و عنوان رویدادهای پیش رو را پیدا کنید. برای تنظیم رویداد، کاربر باید آیکون تقویم را لمس کرده تا به پنجره‌ای هدایت شود.

همچنین می‌توان عنوان، مهمانان و تاریخ و زمان رویداد مورد نظر خود را همراه کلوب میزبان و توضیحات رویداد ایجاد کرد. اگر خودتان در کلاب‌هاوس صاحب یک کلوب باشید، افراد عضو کلوب از رویداد شما با‌خبر می‌شوند. کلوب‌ها، گروه‌هایی بر مبنای علاقه‌مندی‌های مختلف هستند که کاربران می‌توانند در آنها عضو شوند. ناگفته نماند هر شخص تنها دو کلوب را می‌تواند راه‌اندازی کند.

در اسپیس توییتر چه خبر است؟

توییتر اسپیس هم درست مانند کلاب‌ هاوس، به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند با فرد یا تعدادی زیادی از کاربران وارد گفت‌وگوی زنده شوند.

برای این‌که بتوانید یک اسپیس ایجاد کنید کافی است دکمه Compose توییتر یا همان دایره آبی پایین، سمت راست را نگه‌دارید و سپس آیکون New Spaces را در سمت چپ لمس کنید.

همچنین می‌توانید روی عکس پروفایل فلیت خود کلیک کرده، صفحه را به سمت راست بکشید و آیکون Spaces را لمس کنید.

با ورود به این فضا و با استفاده از گزینه Speaking privileges می‌توان مشخص کرد چه کسانی وارد اسپیس شما بشوند: همه کاربران، مخاطبانی که دنبال می‌کنید یا فقط کسانی که دعوت می‌کنید. همچنین می‌توانید هر زمان که بخواهید کاربری را از اسپیس خود حذف کنید.

در حال حاضر حداکثر 10کاربر می‌توانند به طور همزمان در این فضا صحبت کنند؛ البته محدودیتی برای تعداد شنوندگان وجود ندارد.

نگین مرادی - خبرنگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها