آیا کلاب‌ هاوس جای خالی همنشینی‌ های اهالی فناوری را پر می‌کند؟

دعوت به شنیدن

کلاب‌ هاوس، شبکه اجتماعی صدامحور و پلتفرم پخش مستقیم صوتی، در هفته‌ های اخیر، از هر شبکه اجتماعی دیگری پر سر و صداتر بوده‌است. اتاق‌ های کلاب‌ هاوس، میزبان داغ‌ترین گفتگوهای سراسر جهان و ایران شده و حتی بسیاری از کاربران، اخبار را هم از همین شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند.
کلاب‌ هاوس، شبکه اجتماعی صدامحور و پلتفرم پخش مستقیم صوتی، در هفته‌ های اخیر، از هر شبکه اجتماعی دیگری پر سر و صداتر بوده‌است. اتاق‌ های کلاب‌ هاوس، میزبان داغ‌ترین گفتگوهای سراسر جهان و ایران شده و حتی بسیاری از کاربران، اخبار را هم از همین شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۱۴۶۰۲

 این در شرایطی است که کلاب‌ هاوس تنها برای گوشی‌ های شرکت اپل عرضه شده است و علاوه بر آن شما برای ورود به این شبکه اجتماعی احتیاج به دعوتنامه هم دارید.

با وجود این دو محدودیت، چه چیزی باعث شده که استقبال از این شبکه اجتماعی آن‌قدر زیاد باشد؟ قطعا همزمانی شروع فعالیت این شبکه اجتماعی با پاندمی ویروس کووید ۱۹ یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت این شبکه اجتماعی بوده‌است، اما چرا کلاب‌هاوس؟ چرا شبکه‌ های اجتماعی دیگر که هم امکانات بیشتری ارائه می‌دهند، هم محدودیت‌های کلاب‌هاوس را ندارند و هم پیش از کلاب‌ هاوس با قدرت و تعداد کاربران زیاد به کار خود ادامه می دادند، با چنین استقبالی در دوران کرونا مواجه نشدند؟ در این گزارش دلایل موفقیت این شبکه اجتماعی را مرور می‌کنیم و نگاهی هم به ارزش‌های خلق شده این پلتفرم می‌اندازیم.

محدودیت یک ارزش است

همان‌طور که گفته شد و شما هم به‌خوبی می‌دانید، ورود به کلاب‌هاوس به دعوتنامه احتیاج دارد. همین محدودیت باعث شده که کاربران احساس کنند در صورت عدم حضور در این شبکه اجتماعی، یک ارزش را از دست داده‌اند. حضور در کلاب‌هاوس به دلیل داشتن دعوتنامه یک چهره منحصر به‌فرد به شخصی می‌دهد که یا به این شبکه اجتماعی دعوت شده یا این‌که می‌خواهد افراد دیگری را دعوت کند.

از طرف دیگر، کلاب‌ هاوس به کاربرانش نشان می‌دهد که چه کسی شما را به این اپلیکیشن دعوت کرده است.

همین ویژگی ساده باعث می‌شود، کاربران تمایل بیشتری به بزرگ‌ کردن این خانواده داشته باشند و افراد بیشتری را در زیر شجره‌نامه کلاب‌هاوسی خود جای دهند.

محدودیت دیگر این است که در این شبکه اجتماعی صوت محور، هیچ چیز ماندگار نیست. یعنی اگر در آن لحظه حضور نداشته و گفت‌و‌گویی را نشنیده باشید، هیچ راهی برای دستیابی به آن ندارید، پس حضور حداکثری و مشارکت یک امر حیاتی برای حضور تاثیرگذار در این اپ است.

حالا این را با اینستاگرام مقایسه کنید. کاربران تا سال‌ها زمان دارند که به پست‌های هم سر بزنند، نظر بدهند و مشارکت کنند. حتی استوری هم که یک محتوای زودگذر است تا ۲۴ ساعت به شما زمان می‌دهد که آن را ببینید و مشارکت کنید.

ویژگی در لحظه اتفاق افتادن و زنده بودن کلاب‌هاوس و همچنین ضبط نشدن گفت‌و‌گوها باعث می‌شود برای از دست ندادن آنچه در این شبکه اجتماعی اتفاق می‌افتد، حضور تمام‌قد داشته باشید.

صدای شما شنیده می‌شود

چند بار شده که در زمان گوش دادن به پادکست آرزو کرده باشید وارد گفت‌و‌گو شوید؟ برای خود من بارها پیش آمده که زمان گوش دادن به یک پادکست، بخواهم نکته‌ای را به بحث اضافه کرده یا با گوینده مخالفت یا حتی اشتباهی را گوشزد کنم.

کلاب‌هاوس این امکان را به شما می‌دهد تا صدای شما هم شنیده شود. می‌توانید به اتاق‌های متعددی بپیوندید و به مکالمات گوش ‌دهید، دست بلند کنید و سؤال بپرسید یا فرصتی برای به اشتراک گذاشتن دانسته‌های خود داشته باشید. این تعاملات دو طرفه با رهبران فکری و افراد صاحب نظر نوع جدیدی از ارتباط و دسترس‌پذیری را به‌وجود می‌آورد.

شنیده شدن، یک نیاز روانی است که بسیاری از روابط دوستانه، حضور در گروه‌های اجتماعی و مشارکت‌های روزمره بر پایه همین نیاز شکل می‌گیرد. سازندگان کلاب‌هاوس به‌خوبی این نیاز را شناسایی کرده‌ و شبکه اجتماعی خود را بر این پایه استوار کرده‌اند.

اشتراک دانش؛ گنج پنهان شده در کلاب‌ هاوس

یک مفهوم بسیار مهم در بیشتر کسب و کارها به‌ویژه کسب و کارهای مربوط به حوزه فناوری، knowledge sharing یا همان اشتراک‌گذاری دانش است.

در ایران نیز بیشتر ایده اولیه استارت‌آپ‌ها، تیم‌سازی و شروع کار از همین گپ‌و‌گفت‌های اهالی فناوری بیرون آمده‌است. تا قبل از پاندمی، رویدادهای مختلفی، برای هم‌اندیشی و اشتراک‌گذاری دانش و تجربه در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شد.

دانش به شکل فزاینده‌ای در این محیط‌ها رد و بدل می‌شد، ایده‌ها پخته می‌شد و حتی افراد نقاط ضعف‌ خود را با آشنایی با افراد دیگر پر می‌کردند.

اما با شروع پاندمی، امکان این اشتراک‌ها از بین رفته است و افراد زمانی برای هم‌اندیشی و دریافت تجربه‌های مشترک نداشته‌اند. به جرات می‌توان گفت که هیچ پلتفرم آنلاین و هیچ شبکه اجتماعی هم نتوانسته این خلأ را پر کند.

با این حال کلاب‌هاوس به‌خوبی این جای خالی را پر کرده‌است. کاربران به‌راحتی با هم گفت‌و‌گو می‌کنند، دانش خود را به اشتراک می‌گذارند.

از طرف دیگر شبکه‌سازی به‌خوبی شکل می‌گیرد. شما در هیچ پلتفرم دیگری به این سرعت نمی‌توانید در حوزه‌ای که به آن علاقه‌دارید، صاحب‌نظران و فعالان حرفه‌ای را پیدا کرده و با آنها گفت‌و‌گو کنید.

شبکه‌سازی یک امر مهم در توسعه فردی و افزایش تجربه‌هاست. به‌عنوان یک ایرانی شما می‌توانید در حوزه فناوری با ایرانی‌هایی که در شرکت‌های بزرگ فناوری مشغول کار هستند، گفت‌و‌گو کنید، با آنها دوست شوید و دانش و تجربه کسب کنید.

مرز باریک حریم شخصی

در یک پلتفرم ویدئویی، شما نمی‌توانید حضور تمام وقت داشته باشید، قبل از هر حضور تصویری، باید حواستان به ظاهر و پوشش‌تان و حتی محلی که در آن هستید باشد. همین باعث می‌شود، بسیاری از کاربران برای حفظ حریم خصوصی خود، تمایلی برای حضور در پلتفرم‌های ویدئویی، آن هم در هر زمان و هر موقعیتی نداشته باشند.

اما کلاب‌هاوس، با توجه به این‌که تنها با صدای شما سر و کار دارد، احترام بیشتری به حریم خصوصی‌تان می‌گذارد. شما می‌توانید هر جایی باشید، هر پوششی داشته باشید و حتی مشغول هر کاری باشید، اما حضوری پررنگ در این شبکه اجتماعی داشته باشید.

اما از طرف دیگر، کلاب‌ هاوس ویژگی‌هایی دارد که چندان با حریم خصوصی سازگار نیست. کاربران می‌توانند هر زمان که شما آنلاین می‌شوید، از آن خبردار شوند، همچنین دنبال‌کننده‌های شما می‌بینند که در چه اتاق‌هایی در حال گفت‌و‌گو هستید. ویژگی جدیدی که کلاب‌هاوس اضافه کرده، حتی به دیگر افراد حاضر در یک اتاق نشان می‌دهد که شما در حال مکالمه تلفنی هستید یا خیر. اینها برای بسیاری از کاربران آزاردهنده است و به‌گونه‌ای حریم خصوصی آنها را قلقلک می‌دهد.

آرس جهانگیری - طراح تجربه کاربری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها