jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۳۲۰۵۵۰   ۲۲ خرداد ۱۴۰۰  |  ۱۹:۴۶

از سوی متخصصان علوم پزشکی ارائه شد

روشی برای جلوگیری از گسترش تومور سرطانی

متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه «سالفورد» انگلیس مکانیسمی را ارائه داده‌اند که می‌توان از طریق آن گسترش سلول‌ های سرطانی را متوقف کرد.

به گزارش جام جم آنلاین، گسترش تومور سرطانی باعث مرگ حدود ۹۰ درصد بیماران سرطانی می‌شود که در صورت توقف آن می‌توان جان این بیماران را نجات داد.

اسکای نیوز عرب، در گزارشی دراین باره آورده است: طبق نتایج مطالعه‌ای که اخیرا در مجله معتبر نیچر منتشر شده، سلول‌ های سرطانی متاستاتیک در برابر شیمی‌ درمانی و رادیوتراپی مقاوم هستند که این امر نیاز فوری به یافتن درمانی برای جلوگیری از گسترش سلول‌ های سرطانی را افزایش می‌دهد.

اکنون متخصصان با استفاده از یک گیرنده ویژه برای شناسایی آدنوزین تری فسفات (ATP)، مولکول حامل انرژی که در سلول‌های موجودات زنده موجود است، قادر به جداسازی مؤثرتر سلول‌های سرطانی شدند.

آنها دریافتند سلول‌های سرشار ازATP، تهاجمی‌ترین نوع سلول‌های سرطانی هستند و پنج برابر سرعت تکثیر بیشتری دارند.

پروفسور مایکل پی لیسانت، نویسنده این مطالعه می‌گوید: این ایده ساده همیشه در دست ما بوده است، اما ارتباط ATP با رفتار تهاجمی سلول‌ های سرطانی و کشف دلایل نارسایی درمان برای ما مطلب جدیدی است.

فدریکا ساتگیا، رئیس بخش زیست‌شناسی سرطان و پیری نیز در این باره توضیح می‌دهد: در نهایت می‌توان با قطع مستقیم منبع انرژی سرطان، از گسترش سلول‌ های سرطانی جلوگیری کرد.

به گزارش ایندیپندنت، هدف قرار دادن ATP یکی از مؤثرترین راه‌ها برای قطع انرژی سلول است و به همین منظور محققان از نوعی داروی مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده کردند که تأمین انرژی سلول‌ های سرطانی را هدف قرار داد و حدود ۸۵ درصد از گسترش سلول‌ های سرطانی جلوگیری کرد و باعث قطع انرژی فقط در سلول‌های سرطانی شد. این در حالی است که هیچ تأثیری بر سلول‌ های طبیعی بدن نداشت و بنابراین عوارض جانبی آن نیز کم بودند. اگرچه این داروی آزمایشی در ابتدا برای جلوگیری از تولید انرژی در باکتری‌ها تولید می‌شد، اما نتایج این مطالعه اکنون زمینه را برای آزمایش‌های بالینی جدید سرطان نیز فراهم می‌کند.

منبع: ایسنا