انجمن جهانی گوارش (WGO) ۲۹ مه مصادف با ۸ خرداد ماه هر سال را به عنوان روز جهانی سلامت گوارش نامگذاری کرده است. هدف از این اقدام افزایش آگاهی عمومی جامعه در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های مهم و شایع گوارش بوده است.
انجمن جهانی گوارش (WGO) ۲۹ مه مصادف با ۸ خرداد ماه هر سال را به عنوان روز جهانی سلامت گوارش نامگذاری کرده است. هدف از این اقدام افزایش آگاهی عمومی جامعه در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های مهم و شایع گوارش بوده است.
کد خبر: ۱۳۱۸۳۴۸

به گزارش جام جم آنلاین، انجمن جهانی گوارش (WGO) ۲۹ مه مصادف با ۸ خرداد ماه هر سال را به عنوان روز جهانی سلامت گوارش نامگذاری کرده است.

هدف از این اقدام افزایش آگاهی عمومی جامعه در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های مهم و شایع گوارش بوده است.

شیوه زندگی و نیز غذا‌هایی که انتخاب می‌کنید، نقشی اساسی بر حفظ سلامت دستگاه گوارش شما دارد.

چگونه به سلامت دستگاه گوارش کمک کنید؟

بروز مشکلات و علائم گوارشی یکی از شکایت های رایج افراد است. عوامل مختلفی از رژیم غذایی گرفته تا استرس می توانند بر سلامت دستگاه گوارش تاثیر داشته باشند.

علائم مشکلات گوارشی عبارتند از: سوزش سر دل، تهوع، نفخ، یبوست و اسهال. در این مقاله شما را با راهکارهای ساده ای که می توانند به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کنند، آشنا خواهیم کرد.

محدود کردن چربی‌ ها

تحقیقات نشان داده مصرف چربی‌ ها در بروز یبوست موثر هستند، زیرا که سرعت هضم پروتئین گوشتی را کاهش می‌دهند. اما از آنجایی که مصرف چربی‌ها نیز برای بدن ضروری است، می‌توان با مصرف همزمان چربی‌ها و فیبر از بروز یبوست جلوگیری نمود. گوشت بدون چربی را انتخاب کنید.

همانطور که اشاره کردیم، مصرف چربی سلامت دستگاه گوارش را به خطر می‌اندازد، اما مصرف پروتئین گوشت برای بدن ضروری است به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم از گوشت‌های سرشار از پروتئین و فاقد چربی مانند گوشت مرغ استفاده کنید.

مصرف پروبیوتیک‌ ها

پروبیوتیک‌ ها همان باکتری‌های سالمی هستند که به طور طبیعی در دستگاه گوارش شما یافت می‌شوند.

پروبیوتیک‌ ها با اثرات رژیم غذایی غلط در بدن، مصرف آنتی بیوتیک‌ها و استرس مبارزه نموده و جذب مواد مغذی در بدن را افزایش می‌دهند.

همچنین از سایر اثرات پروبیوتیک‌ها می‌توانیم به تجزیه لاکتوز، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی درمان IBS اشاره کنیم. از منابع دارای پروبیوتیک می‌توانیم به لبنیاتی مانند شیر و ماست اشاره کنیم.

مصرف مرتب غذا‌ها

مصرف وعده‌های غذایی و تنقلات در یک برنامه منظم، می‌تواند سلامت سیستم گوارش بدن را حفظ نماید.

هدف این است که وعده‌هایی غذایی شامل صبحانه، ناهار، شام و میان وعده در ساعات منظمی از روز مصرف شوند.

هیدراته نگه داشتن بدن

نوشیدن مقدار زیاد و کافی آب در حفظ سلامت دستگاه گوارش موثر است. فیبر آب موجود در روده را به خود جذب نموده و به این ترتیب حجم مدفوع را افزایش داده و آن را نرم‌تر می‌کند تا به این ترتیب به راحتی از دستگاه گوارش عبور کند و مانع از بروز بیماری‌هایی نظیر بواسیر شود.

ورزش منظم

ورزش منظم می‌تواند عملکرد روده را افزایش داده و با بهبود عملکرد دستگاه گوارش، احتمال یبوست را کاهش دهد. همچنین ورزش می‌تواند به حفظ تعادل وزن بدن کمک نموده و این امر به سلامت کلی بدن کمک می‌کند. به همین منظور لازم است؛ ورزش را در برنامه هفتگی خود بگنجانید.

مدیریت استرس و تنش‌ها

استرس و اضطراب بیش از حد، عملکرد سیستم گوارش را با اختلال مواجه نموده و سلامت بدن را به خطر می‌اندازد به همین منظور لازم است راهکاری اساسی برای مدیریت استرس و اضطراب‌های روزانه خود داشته باشید.

در آخر به یاد داشته باشید، آنچه که می‌خوردید با کیفیت سلامت جسم شما در ارتباط است، با انجام این ۱۰ راهکار می‌توانید زندگی شاد و سلامتی را تجربه نمایید.

نوشیدن چای نعناع

چای نعناع می‌تواند به بهبود تهوع و سوء هاضمه کمک کند. اگر به ریفلاکس یا سوزش سر دل مبتلا هستید از مصرف نعناع خودداری کنید.

نتایج تحقیقات نشان داده که روغن نعناع علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شامل درد معده را تسکین می‌دهد. با این حال، تحقیقات کمی در مورد تاثیر بلند مدت نعناع بر روی دستگاه گوارش وجود دارد.

پیاده‌ روی

ورزش کردن برای دستگاه گوارش مفید است. پیاده روی به حرکات دستگاه گوارش کمک کرده و نفخ و احساس پر بودن معده را کاهش می‌دهد.

یادداشت غذا‌های مصرفی

برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌توانند در بروز مشکلات گوارشی نقش داشته باشند. این مواد غذایی معمولاً از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. یادداشت غذا‌های مصرفی می‌تواند به شما در شناسایی مواد غذایی که در بروز مشکلات گوارشی تان نقش دارند، کمک کند.

تمام غذا‌ها و نوشیدنی‌های مصرفی خود و علائمی که بعد از خوردن هر کدام از آن‌ها تجربه می‌کنید را یادداشت کنید. سپس چند روز آن غذا یا نوشیدنی را از برنامه غذایی خود حذف کنید و ببینید که آیا علائم گوارشی شما بهبود می‌یابند یا خیر؟

پرهیز از غذا‌های مضر

مصرف برخی از غذا‌ها می‌تواند به دستگاه گوارش آسیب وارد کند، به عنوان مثال:

غذا‌های فرآوری شده

فست فود‌ها

غذا‌های سرخ شده

زیاده روی در مصرف ادویه‌ها

زیاده روی در مصرف غذا‌های اسیدی مانند سرکه

زیاده روی در مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین

اغلب غذا‌های مضر برای دستگاه گوارش حاوی مقدار زیادی نمک، قند و چربی‌های اشباع هستند. هضم این نوع مواد غذایی سخت‌تر بوده و ممکن است سبب بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

علائم گوارشی طولانی مدت و شدید ممکن است نشان دهنده ابتلا به بیماری‌های گوارشی مانند سلیاک، عدم تحمل غذایی، سندرم روده تحریک پذیر، دیورتیکولیت و ریفلاکس باشد.

مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند در بروز مشکلات گوارشی نقش داشته باشد. بعد از اینکه فرد مصرف این دارو‌ها را قطع کرد علائم گوارشی بهبود می‌یابند.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها