معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و شکل گیری مجموعه‌های تولیدی صادرات محور باید اولویت اصلی منطقه آزاد قصرشیرین باشد و از تبدیل شدن آن به یک مرکز برای واردات کالاهای مصرفی خارجی اجتناب کرد.
کد خبر: ۱۳۱۴۹۷۳
به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ به نقل از کرد پرس،بهزاد باباخانی  گفت: با توجه به ویژگی‌های تاریخی و مزیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه در حوزه تجارت خارجی، تصویب منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین آرزوی دیرینه مردم بود.

وی افزود: خوشبختانه طرح منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین پس از گذر از مراحل مختلف، با پیگیری‌های بسیار مهندس بازوند استاندار کرمانشاه، در آخرین گام در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.
 
باباخانی، ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی یک امتیاز ویژه و مهم برای توسعه کرمانشاه دانست و یادآورد شد: البته باید مواظب باشیم که به درستی از مزایا، فرصت‌ها و قابلیت‌های واقعی این منطقه آزاد استفاده کنیم.

وی در ادامه به تشریح تجربه چین در دوره دنگ شیائوپینگ در زمینه ایجاد مناطق آزاد پرداخت و گفت: چینی ها در این دوران اجازه دادند شرکت‌های تولیدی غربی بر اساس قوانین اقتصاد آزاد، در نقاط خاصی از این کشور مستقر شوند و آن‌ها با بهره‌گیری از نیروی کار ارزان و سرمایه گذاری خارجی، بستر افزایش تولید صادرات محور و افزایش فرصت‌های شغلی و درآمدهای ارزی را برای کشورشان فراهم آوردند و در ادامه این طرح را به دیگر مناطق چین نیز تعمیم دادند.

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه تاکید کرد: تجربه چین، یکی از مصداق‌های موفق استفاده از مناطق آزاد در آسیا بوده که منجر به افزایش تولید صادرات محور، رونق اقتصادی و ایجاد شغل‌های جدید شده است. 

وی در دنباله سخنانش به تجربه مناطق آزاد در ایران پرداخت و گفت: متاسفانه در ایران مناطق آزادی که ایجاد شده‌اند با آن فلسفه اصلی این مناطق که جذب سرمایه های خارجی و تولیدات صادرات محور است؛ مقداری فاصله پیدا کرده و این مناطق تاحدودی تبدیل به مرکزی برای واردات کالاهای مصرفی خارجی شده‌اند و این وضعیت باعث شده اغلب کارشناسان در قبال مناطق آزاد موضع انتقادی داشته باشند. 

وی تاکید کرد: برای مناطق آزاد تازه تصویب شده از جمله منطقه آزاد قصرشیرین نیز این نگرانی وجود دارد به جای جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی و شکل دادن تولیدات صادرات محور، به مرکزی برای واردات اجناس مصرفی خارجی تبدیل شوند و شاهد همان مسائل و مشکلات قبلی باشیم. 

تولید صادرات محور اولویت اصلی منطقه آزاد

وی تاکید کرد: ما باید از تجربه های قبلی درس بگیریم و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و شکل گیری مجموعه‌های تولیدی صادرات محور را اولویت اصلی منطقه آزاد قصرشیرین قرار دهیم.

وی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت و پتانسیل منطقه آزاد در راستای افزایش تولیدات صادرات محور در حوزه کشاورزی، معدن و صنایع دستی تاکید کرد و گفت: چندین هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب با استفاده از منابع آبی عظیم طرح گرمسیری و سدهای منطقه تبدیل به آبی می‌شوند و این زمین‌ها قابلیت حداقل دو کشت در سال را دارند‌.

وی افزود: در آینده نزدیک با انبوهی از تولیدات کشاورزی مواجه خواهیم شد‌ که در شرایط فعلی به دلیل نبود بازار مصرف، ارزش افزوده خاصی برای کشاورزان و کشور ایجاد نمی‌کند.

  باباخانی عنوان کرد: می توان با ایجاد صنایع تبدیلی، بسته بندی، نگهداری  محصولات کشاورزی در منطقه آزاد و صادرات این محصولات با ارزش افزوده، این خلاء را پوشش داد.
 
وی در ادامه به وجود معادن بزرگ قیر طبیعی در گیلانغرب و خام فروشی آن اشاره کرد و گفت: فرآوری قیر طبیعی دانش پیچیده ای دارد که از طریق منطقه آزاد می‌توان زمینه سرمایه‌گذاری صاحبان این تکنولوژی را فراهم کرد و با اینکار به ایجاد اشتغال و افزایش صادرات برای کشور کمک کرد.

معاون اقتصادی استاندار در ادامه به ظرفیت ویژه منطقه آزاد برای ایجاد شهرک‌های دانشگاهی و درمانی اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی افراد بسیار زیادی هر ساله برای درمان و یا تحصیل به استان‌های مختلف ایران می‌آیند. با توجه به فاصله بسیار نزدیک قصرشیرین با اغلب شهرهای بزرگ‌ عراق و به ویژه اقلیم کردستان، این شهرک‌ها از جذابیت بسیار خوبی در این زمینه برخوردار خواهند بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به قابلیت‌ها و مزیت‌های ویژه منطقه آزاد قصرشیرین در مقایسه با دیگر مناطق آزاد همجوار با عراق اشاره کرد گفت: یکی از مزیت های مهم منطقه آزاد قصرشیرین در مقایسه با بانه _ مریوان و مهران،  فراهم بودن زیرساخت بزرگراهی است و همچنیت این منطقه به زودی به شبکه ریلی متصل می شود و در ادامه نیز به راه آهن عراق و سوریه و بندر لاذقیه در مدیترانه متصل شود.

 تاکید کرد: همچنین قصرشیرین تنها منطقه آزاد همجوار با کشور عراق است که همزمان به هر دو بخش عربی و کردی عراق متصل است.
 
وی در پایان تاکید کرد: بعد از ابلاغ رسمی منطقه آزاد و انتخاب اعضای هیات مدیره و سازمان مسئول، در گام بعدی باید به سمت تهیه طرح جامع و فراهم کردن زیرساخت‌ها برویم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها