شرکت خلاق و نوآور «نمو کودکان ایرانیان» با روش‌های آموزش تلفیقی، محصولات فرآیند محور آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان 7 تا 12 سال را طراحی، تولید و راهی بازار کرده است

یادگیری واقعی با نمو بال

روش‎های مختلفی برای آموزش به کودکان وجود دارد و هدف هر یک از این راهبردها با وجود مزیت‎های خاص خودشان، یادگیری موثر برای کودکان است.
کد خبر: ۱۳۱۴۶۳۴

یکی از این روش‎ها آموزش تلفیقی با رویکرد یادگیری عمیق است. وقتی آموزش برای کودکان مبتنی بر یادگیری عمیق باشد، بر مطالب درسی تسلط خواهند داشت و می‎توانند آموخته‎هایشان را در دنیای واقعی به‌کار بگیرند، تفکر انتقادی و مهارت‎های ارتباطی را می‌آموزند و قدرت حل مسأله و توان خودآموزی بالاتری کسب خواهند کرد.

یادگیری واقعی با نمو بال

امروزه شغل‎هایی که به مهارت‎های دستی نیاز دارند، کمتر شده و درعوض مشاغلی که به مهارت‎های حل مسأله و تفکر انتقادی وابسته‌اند، هر روز بیشتر می‌شود. از همین رو است دانش‎آموزانی که تجربه یادگیری عمیق داشته‎اند، مهارت‎های بیشتری برای تعامل با دنیای واقعی دارند و در آینده کاریشان با شرایط اقتصادی پیچیده، موفق‎تر هستند.

در این رابطه، شرکت دانش‎بنیان« نمو کودکان ایرانیان» با نام تجاری «نمو بال» نزدیک به شش سال است که با محصولات سناریو محور خود، دانش‎آموزان دبستانی را در فرآیند یاددهی-یادگیری هدایت می‎کند.

10 سال پیش، خانواده برادر محمدرضا بیاتی، مدیرعامل شرکت نمو بال، همراه با خیریه‎ای برای کمک به مناطق کم‌برخوردار استان سیستان و بلوچستان راهی جنوب کشور شدند و آنجا مسائل و مشکلاتی توجهشان را جلب کرد که شاید در آن زمان کمتر به چشم آمده بودند. آنها وقتی به تهران بازگشتند، از تجربه سفرشان گفتند؛ از این که مشکل کودکان این منطقه صرفا کیف، کفش و مدرسه نیست، بلکه اتفاقا مدارس نوسازی هم در مناطق کم‌برخوردار کشور ساخته‌شده است. اما مشکل این است که خبری از محتوای آموزشی باکیفیت برای دانش‎آموزان بااستعداد آنجا نیست. بعد از این سفر، محمدرضا بیاتی، فارغ‎التحصیل رشته مهندسی صنایع با مهارت‎های مدیریتی که آموخته بود، تصمیم گرفت با ارائه آموزش‎های ارزانِ باکیفیت، قدم در مسیر مبارزه با پدیده کم‎سوادی تحصیلی و توسعه عدالت آموزشی در مناطق روستایی و بیابانی ایران‌زمین بگذارد.

کسب مجوز 828  وزارت آموزش‌وپرورش

هدف نمو بال، ارتقای سطح سواد دانش‎آموزان، کیفیت آموزش و روش‎های آموزشی در کشور است. ازهمین‏رو پایبندی و تقید خاصی به کتاب‎های آموزشی و جدول موضوعی محتوای وزارت آموزش‌وپرورش دارند. در این راستا نمو بال به‎لطف خدا و همت و تلاش همکارانش موفق شده است مجوز 828 را کسب کند.

این مجوز، اعتبارنامه سه‌ساله‌ای برای محصولات آموزشی استاندارد است و از سوی سازمان پژوهش‎های وزارت آموزش‌وپرورش اعطا می‎شود. گروه‎های فعال در زمینه تولید محصولات آموزشی، با ارائه شواهد و مستندات از محصولاتشان، که مطابق با محتوا و هدف کتاب‎های آموزش‌وپرورش باشد، به دفتر رسانه‏ های غیرمکتوب سازمان آموزش‌وپرورش می‎توانند این مجوز را دریافت کنند.

نمو بال علاوه‎بر دریافت این مجوز، در مجلات رشد آموزش‎وپرورش نیز به‎عنوان منبعی استاندارد برای یادگیری معرفی شده و همچنین موفق به کسب مجوز از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است.

از تهران تا خاش

مجموعه دانش‎بنیان نمو بال تمام مراحل را از مسأله‎یابی تا ارائه راه‎حل‎ها، رویکردها، تولید و ارزیابی محصولاتش در پایتخت می‎گذراند و برخلاف آنچه رایج است، محصول نهایی را برای مدارس روستایی و کپرنشین شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان ارسال می‎کند.

نمو بال چون جنس کودک و کار با کودک و محتوای آموزشی مناسب را به‎خوبی می‎شناسد، محصولی تولید کرده است که در تهران یا خاش، با کیفیت آموزشی ثابت در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد. محمدرضا بیاتی در این باره به جام‎جم می‎گوید: «در بین 3000 تا 4200 دانش‎آموز شهرستان خاش که از این محصولات استفاده کرده‎اند، به تایید مرکز اختلال یادگیری آموزش‌وپرورش، 40 تا 80درصد دانش‎آموزان رشد نوشتاری حاصل شده است.»

ظرفیت‌های صادراتی «نمو بال»

مدیرعامل این شرکت در ادامه بیان می‎کند: «امیدواریم بتوانیم این محصول را با مدل توسعه موزاییکی ابتدا به استان‎های همجوار مثل استان کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان و سپس به سراسر کشور باسرعت بیشتری عرضه کنیم.» وی درباره ظرفیت بالای این محصولات برای صادرات با توجه به موقعیت منطقه ادامه می‎دهد: «ما می‎توانیم آموزش‎های ارزانِ باکیفیت را برای وزارتخانه‎های آموزش‌وپرورش سایر کشورها نیز تعریف کنیم به‎خصوص کشورهای جنگ‎زده افغانستان، عراق و سوریه و کشورهای پاکستان، تاجیکستان و هند که جمعیت بازمانده از تحصیل بالایی دارند. اما این امر نگاه جدید مسؤولان را به شرکت‎های دانش‎بنیان و خلاق و نوآور می‎طلبد.»

محصولات سناریومحور «نمو بال»

محصولات نمو بال، هندسه آموزشی جدیدی را تحت عنوان «آموزش تلفیقی سناریو محور» بنیان نهاده است تا آموزش واقعی و هدف آموزش تحقق یابد. محصولات تلفیقی هم درس‎های ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی و ادبیات فارسی را شامل می‎شود و هم شامل توانایی‌های مهارتی و شناختی است و برای هر محصول، محور تولیدی خاص خودش با 20استاندارد، تعریف شده است.

یادگیری واقعی با نمو بال

مدیرعامل نمو بال دراین‎باره به جام‌جم می‎گوید: «برای مثال هر محصول باید سناریوی دراماتیک داشته باشد تا برای دانش‎آموز جذاب و از ملال‎آوری دور باشد. محصول نمو بال حتما دست‎سازه دارد و البته دست‎سازه با کاردستی متفاوت است زیرا دانش‎آموز وسیله‎ای یا بخشی از سناریویی را می‎سازد که در راستای هدف آموزشی است. ما در محصولاتمان نتیجه‎گرا نیستیم و تفاوت‎های استعدادی بچه‎ها را نیز لحاظ می‎کنیم. مجموع این موارد باعث شکل‎گیری هندسه تلفیقی آموزشی شده است و ادامه این استانداردها را می‏توانید در مجلات رشد آموزش‌وپرورش بخوانید.»

مهندس بیاتی درادامه می‎افزاید: «محصولات نمو بال با بوم و اقلیم هر منطقه همخوانی دارد، به‎منابع امکاناتی خاصی نیاز ندارد و وسایل عجیب‌وغریبی نیستند که فقط در بازارهای پایتخت پیدا شوند. به‎علاوه روش انتقال آن به معلم‎ها بسیار ساده است. درنهایت هدف این محصولات ملموس‎سازی مفاهیم پایه‎ای برای دانش‎آموزان دبستانی است.»

به‎ علت همه‎گیری کرونا، نزدیک به 15ماه است که کودکان از محیط پویا کلاس‎های حضوری دورمانده‌اند و هر روز چهار پنج ساعت به صحبت‎های معلم شان از پشت تلویزیون یا نمایشگر گوشی و رایانه گوش می‌دهند. درواقع با مجازی‎شدن آموزش‌ها، همان آموزش‎های حضوری، فقط پشت قاب دوربین قرار گرفته‎اند. اما مجموعه نمو بال با طراحی محصولاتی ویژه آموزش مجازی، هندسه جدیدی را در این بحث به‎وجود آورده است.

با محصولات نمو بال، دانش‎آموز یک‌چهارم ساعت کلاس را با معلم است و بقیه ساعت آموزشی را در‎حال ساخت دست‎سازه خودش است.

راضیه خیربخش، مدیر تولید نمو بال در این باره می‌گوید: «معلم‌ها در این کلاس‎ها نقش تسهیلگری آموزش را برعهده دارند و نه صرفا آموزگار. آنها به دانش‎آموز کمک می‎کنند با وسایل داخل بسته‌های نمو بال، مفاهیم درسی را کشف، تحلیل و جمع‎بندی کنند و بسازند.»

برای تهیه محصولات نمو بال، با آنها در ارتباط باشید

سایت: nemovbal.com

ایمیل: info@nemovbal.com

تلفن همراه: 09903126056

اینستاگرام: nemovbal_@

تلفن ثابت: 22364686-021

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها