jamejamonline
اقتصادی اقتصاد ایران کد خبر: ۱۳۱۱۹۸۸   ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰  |  ۱۴:۱۴

در حالی که مصرف بنزین ایرانی‌ها در فروردین ماه به طور میانگین حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز بوده که حدود ۶۳ میلیون لیتر از آن مربوط به بنزین یارانه ای است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، مصرف بنزین در کشور به تدریج در حال افزایش است این رشد مصرف تا آنجا بوده که تنها در فرودین ماه امسال رشدی ۶۰ درصدی را در مقایسه با فروردین سال گذشته به ثبت رسانده است.

این موضوع علاوه بر آنکه زنگ خطری برای خودکفایی در تولید و صادرات بنزین ایران به شمار می رود، همچنین یارانه بیشتری را نیز می سوزاند.
بنزین در ایران یارانه بالایی دریافت می کند و با وجود آنکه در یک دهه گذشته همواره تلاش شده تا این یارانه کاهش پیدا کند اما در عمل هر بار، با رشد قیمت دلار و نوسانات قیمت نفت، افزایش قیمت بنزین داخلی بعد از گذشت چند سال بی اثر شده و دوباره قیمت داخلی آن از قیمت های جهانی فاصله گرفته است.

غیر واقعی بودن قیمت بنزین در کنار عدم بهینه سازی مصرف سوخت و مصرف بالای بنزین در خودروهای ایرانی، افزایش مصرف بنزین در کشور را دامن زده است.

این افزایش مصرف تا آنجا پیش رفت که در ماه هایی از سال ۹۸، ایرانی ها روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در باک های خود می سوزاندند.

با سهمیه بندی بنزین در ۲۴ آبان ماه و بازگشت کارت سوخت، البته از این مصرف کاسته شد. بر اساس سهمیه بندی بنزین، خودروهای شخصی هر ماه ۶۰ لیتر بنزین یارانه ای با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان در یافت می کنند و در صورت نیاز بیشتر به مصرف، بنزین آزاد را لیتری ۳ هزار تومان می خرند.

در آن زمان، قیمت بنزین آزاد تا حدی به قیمت های جهانی نزدیک بود. اما با جهش قیمت ارز و همچنین افزایش قیمت نفت، کم کم قیمت بنزین ایران در مقایسه با قیمت های جهانی ارزان شد.
با کاهش قیمت بنزین در مقایسه با قیمت های جهانی، مصرف بنزین که در سایه سهمیه بندی و همچنین شیوع کرونا کاهش پیدا کرده بود، دوباره افزایشی شد.

بررسی های ایرنا نشان می دهد که مصرف بنزین در حال حاضر به ۸۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. از این میزان چیزی حدود ۶۲ تا ۶۳ میلیون لیتر از بنزین مصرفی از محل بنزین یارانه ای تامین می شود. این اعداد نشان می دهد بیش از ۷۵ درصد از بنزین مصرفی کشور بنزین یارانه ای است.

علاوه بر آن، همچنین بنزین که به نام بنزین آزاد به فروش می رسد نیز یارانه دریافت می کند زیرا قیمت واقعی بنزین ۳ هزار تومان نیست.
به گزارش ایرنا، ادامه روند کنونی مصرف در صورت رفع محدودیت‌های کرونا می‌تواند مصرف بنزین در کشور را به شدت افزایش دهد.

موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان بنزین خارج کرده و حتی تا دو سال آینده دوباره واردکننده بنزین خواهیم شد.
البته با اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. با این حال در کنار اصلاح الگوی مصرف باید افزایش مصرف سی. ان. جی را نیز در دستور کار قرار داد.

ایران در شرایط فعلی ۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت توزیع روزانه سی. ان. جی را دارد که می‌توان با توجه به ظرفیت خالی موجود که حدود ۲۰ میلیون متر مکعب می‌شود، افزایش مصرف بنزین را کنترل کرد.
همچنین ایران که دومین دارنده ذخایر گاز جهان به شمار می‌رود، می‌تواند با تکیه بر این سوخت ملی، در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی کند.


  



ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
پایان احتکار مسکن؟

پایان احتکار مسکن؟

نخستین مصوبه مجلس یازدهم که به‌طور مستقیم به مطالبات مردم اختصاص داشت، مربوط به مالیات بر خانه‌ های خالی (احتکار مسکن) و اصلاح قانون مالیات‌ ها در این زمینه بود.

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

گفتگو

بیشتر
تکمیل مسکن مهر؛ 4 ماه بعد

گفت‌وگو با مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس درباره سرنوشت مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن

تکمیل مسکن مهر؛ 4 ماه بعد

پیشنهاد سردبیر بیشتر