شاید این اولین فیلم مهم و مشهور سینما درباره عیسی مسیح(ع)، نقش بهسزایی در تثبیت و ترویج یک شمایل خوشچهره و جذاب داشت. فکرش را بکنید که انتخاب ستاره خوشچهرهای چون جفری هانتر که پیشتر به عنوان جوان اول وسترن «جویندگان» درخشیدهبود، چقدر کار را برای فیلمسازان و بازیگران بعدی سختتر کرد. مسیح فیلمی که نیکلاس ری ساخت، حتی روی صلیب و بعد از شکنجهها هم، خوشتیپیاش را حفظ میکند.
پیر پائولو پازولینی در این فیلم، هم در روایت و هم در ترسیم چهره مسیح، متفاوت و جسورانه عمل کرد. مسیح او با بازی انریکه ایرازوکی و صداپیشگی انریکو ماریا سالرنو، برخلاف مسیحهای بور و خوشچهره آمریکایی و هالیوودی، از چهرهای ساده و معمولی (اگر نگوییم زشت) برخوردار بود و با خاستگاه خاورمیانهای حضرت عیسی(ع)، سنخیت و تطابق بیشتری داشت. در بازی این بازیگر اسپانیایی که استاد ادبیات هم بود و سال ۲۰۲۰ در ۷۶سالگی درگذشت، نشانی از بازی اغراقآمیز و کنشهای پررنگ نیست و کیفیت بازی او و انبوه بازیگران ناشناخته و نابازیگران، در فیلمی سیاه و سفید، تداعیگر فضای واقعی آن دوره است.
این فیلم هالیوودی و پر از چهرههای سرشناس هم در مسیر فیلمهای مرسوم حرکت میکند و باز هم با یک مسیح بلندقامت و خوشچهره روبهروییم، منتها تفاوتش با برخی مسیحهای دیگر این است که شمایل دست نیافتنی این شخصیت با بهرهمندی از یک بازیگر بزرگ و بیان مقتدرانهاش، تقویت هم میشود تا نظارهگر قهرمانی بیکم و کاست باشیم. ماکس فون سیدو، نقش مسیح را با همان اقتداری ارائه میکند که پیشتر نقش شوالیه «مهر هفتم» (اینگمار برگمان) را بازی کرده بود.
چهره مسیح مینیسریال عیسای ناصری نیز همانند همان شمایل آشنا و همیشگی است و شاید تنها تفاوتش، استخوانیتر بودن صورت حضرتعیسی(ع) باشد. نقش مسیح را چه کسی بازی میکند؟ رابرت پاول، بازیگر بریتانیایی که چند سال بعد از این اثر، در سریال دیگری به نام «هنی» بازی کرد که در ایران با نام حادثه جو پخش شد. زفیرلی قبل از اینکه سراغ ساخت این سریال تلویزیونی با موضوع زندگی عیسی مسیح(ع) برود هم فضایی معنوی و مرتبط با مسیحیت را تجربه کردهبود؛ در فیلمی سرشناس به نام برادر خورشید، خواهر ماه.
یکی از جنجالیترین فیلمهای مرتبط با عیسیمسیح(ع) است. اسکورسیزی براساس فیلمنامه پل شریدر و برمبنای رمانی نوشته نیکوس کازانتزاکیس، سراغ روایتی زمینی از حضرت عیسی(ع) میرود و به جای اینکه او را شخصیتی مقدس و پیامبری معصوم و آسمانی ترسیم کند، مسیح را فردی عادی و گرفتار نفس اماره نشان میدهد. ممنوعیت اکران فیلم در چند کشور، برخوردهای تند انجمنهای مسیحی و بمبگذاری یک گروه کاتولیک در یکی از سینماهای نمایشدهنده فیلم در پاریس، بعضی از حواشی مربوط به فیلم آخرین وسوسه مسیح بود.
این فیلم هم همچون آخرین وسوسه مسیح، حاشیهها و جنجالهای زیادی به همراه داشت. یکی از مهمترین آنها اعتراضات گسترده گروههای یهودی به فیلم بود و حتی کار به شکایت از سازندگان فیلم هم رسید. دلیل این واکنشها هم این بود که گیبسن در روایت سینماییاش، یهودیان را در تصلیب مسیح مسؤول و مقصر میداند. فیلم که به ۱۲ساعت پایانی زندگی مسیح و دستگیری و شکنجه و به صلیبکشیدن او میپردازد، صحنههای تلخ و آزاردهنده کم ندارد و برخی اعتراضات به فیلم هم به این نمایش عیان خشونت برمیگشت.
جالب است نادر طالبزاده که فیلم موردعلاقه و مسیح محورش در سینما «انجیل به روایت متی» بود و آن را در کلاسهای تحلیل فیلم باغ فردوس برای شاگردانش نمایش و توضیح میداد، خود در فیلم بشارت منجی (و سریال مسیح)، دست کم در زمینه چهره، سراغ همان شمایل کلیشهای و تیپیکال از مسیح رفت و احمد سلیمان نیا (با صداپیشگی منوچهر زندهدل)، گیسوان بلند و محاسنی طلایی داشت. شاید تنها وجه تمایز چهره مسیح ایرانی طالبزاده با مسیحهای غربی و هالیوودی، چشمها و ابروهای سیاه باشد.
ترنس مالیک دو سه سالی است مشغول ساخت این فیلم است؛ اثری که به بخشهای مختلف زندگی مسیح با بهرهگیری از برخی قصههای انجیلی میپردازد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
فیلمساز بوشهری معتقد است سینمای ماندگار، بازتابی از ملاقات انسان با خویشتنِ خویش و سیر درونی اوست.