همه فوت و فن‌های نگهداری از گیاه سیکلامن

گلی زیبا و سازگار با سرما

با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی می‌توانید از گل به عنوان هدیه بهاری استفاده کنید

گل‌ برای گل

تعطیلات نوروزی در چشم برهم زدنی تمام شد و خیلی‌ها در این ایام با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی برای یکدیگر‌ به عنوان عیدی‌ گل فرستادند. بیشتر این افراد دید و بازدیدهای نوروزی را مجازی به جا آوردند و از راه دور گل گفتند و گل شنیدند.
کد خبر: ۱۳۰۹۸۱۸

هرچند تعطیلات نوروزی گذشته اما اگر قصد دارید این روزها به دوستان یا اعضای خانواده خود هدیه‌ای بدهید، بهتر است حواستان به گل‌های زیبای بهاری باشد، چراکه هدیه‌ای است سبز و زیبا.

چه گل‌های نوروزی مثل سنبل، پامچال، سینره، بنفشه، لاله و کالانکوئه و چه گل‌های خانگی دیگری که خاص نوروز نیستند اما همیشه سبزند و در فصول دیگری به جز بهار گل می‌دهند. اگر در حال نوشتن فهرستی برای هدیه هستید می‌توانید این گل‌ها را هم اضافه کنید. البته برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانید این گل‌ها را تهیه و برای عزیزان‌تان ارسال کنید.

آنتوریوم

انگلیسی زبان‌ها گل فلامینگو صدایش می‌زنند و از خانواده گل شیپوری است. این گل قبلا فقط به‌صورت گل شاخه بریده در گل‌فروشی‌ها عرضه می‌شد اما حالا انواع گلدانی آن هم به فراوانی یافت می‌شود. قسمت قرمز رنگ آنتوریوم هم خود گل نیست براکته گل است و به رنگ‌های مختلف قرمز، صورتی، سفید و زرد یافت می‌شود. براکته در گیاه‌شناسی به برگه‌های قرمز رنگی گفته می‌شود که زائده زیر گل و بخشی از ساختار گل هستند و نه خود آن. علاوه بر رنگ، حالت قلبی شکلش باعث خاص‌شدن این گل شده است. براکته‌ها بیشتر در بهار و تابستان دیده می‌شوند و در صورت رسیدگی و مراقبت کامل، سه ماه هم دوام دارند.

اگر دقت کرده باشید در جشن‌ها و اعیاد استفاده از این گل بسیار کاربرد دارد و دلیل این کار دمگل بسیار بلند و طول عمر زیاد آن است. یکی دیگر از مزایای آنتوریوم طولانی‌بودن دوران گل‌دهی آن است.

مراقبت: آنتوریوم نور غیرمستقیم را می‌پسندد و به سرما حساس است. پس اگر گلدان‌تان در این فصل نزدیک پنجره است کمی آن را فاصله دهید. زردشدن برگ‌ها یا تغییر حالت‌شان نشانه‌های وجود هوای سرد هستند در این مواقع به تنظیم دما دقت کنید.

در روزهای گرم نیاز به آبیاری زیاد دارد و نباید پای گلدان خشک شود. چون محیط با رطوبت بالا را دوست دارد بهتر است روی برگ‌هایش آب را غبار پاشی کنید و هر چند روز یک‌ بار آن‌ها را تمیز کنید تا براق بمانند.

اگر گلدان‌تان برگ جدید می‌دهد اما گل نه، با مشورت یک فروشنده مجاز محصولات کشاورزی به آن کود بدهید. البته گاهی گل ندادن به کمبود نور هم ربط دارد.

بنفشه آفریقایی

مهم‌ترین دلیل شهرت بنفشه آفریقایی به خاطر گلدهی‌اش در تمام طول سال است. گرچه اوج دوران گلدهی آن در آبان و اردیبهشت است ولی چون نسبت به طول روز بی‌تفاوت است می‌تواند حتی در زمستان هم گل بدهد. از دیگر ویژگی‌های این گل می‌توان به عمر زیاد، تنوع رنگ، مناسب رشد در فضاهای بسته آپارتمانی و حتی محل‌های کم نور و تکثیر آسان آن اشاره کرد.

مراقبت‌: بنفشه آفریقایی عاشق نور است و مهم‌ترین شرط داشتن یک گلدان پر گل و سرحال از آن نور است. بهترین نور هم آفتاب پنجره جنوبی است که باید به‌طور غیرمستقیم و از پشت یک پرده نازک به آن بتابد. اگر نور خانه‌تان کافی نیست می‌توانید دو عدد مهتابی معمولی را به فاصله حدود ۵۰-۴۰ سانتی‌متری گیاه نصب کنید. لازم نیست لامپ‌ها مدام روشن باشند. نیاز نوری آن ۸ تا ۱۲ساعت است.

بهترین زمان برای آبیاری بنفشه آفریقایی موقعی است که خاک کاملا خشک شده باشد. ریشه بنفشه آفریقایی نسبت به آب زیاد حساس است و زود دچار پوسیدگی می‌شود. همچنین برگ‌های آن به آب بسیار حساسند و اگر خیس شوند امکان قارچی‌شدن‌شان بالا می‌رود. به همین خاطر معمولا یک زیرگلدانی گود را پر از آب کرده و گلدان را روی آن قرار می‌دهند تا یک ربع تا نیم ساعت آب مورد نیاز خود را جذب کند.

بهتر است گلدان پلاستیکی باشد تا سفالی چون به سرما حساس است و سفال در فصول سرد سال سرما را به خودش جذب میکند و همین به گیاه شوک وارد می‌کند. معمولای دمای خانه برای رشد بنفشه آفریقایی مناسب است.

سیکلامن

برخی فکر می‌کنند سیکلامن اصالتا یک گل خارجی است اما این گل در شمال کشور به‌صورت خودرو در زیر سایه درختان و جاهای نمناک رشد می‌کند و از خانواده گل پامچال است.

نکته جالب این گل، اسمش است که علاوه بر سیکلامن به پنجه مریم، شجره مریم یا چنگ مریم نیز معروف است؛ می‌گویند پیش از به دنیا آمدن حضرت عیسی‌(ع) وقتی در بیابان، حضرت مریم را درد گرفت، زیر درخت خرما به گیاه خودرویی چنگ زد و آن را در پنجه خود گرفت تا کودکش به دنیا آمد. این گیاه همان سیکلامن است.

در بعضی کشورها برای دورکردن اثرات چشم بد کاربرد دارد. از محاسن آن می‌توان به تسهیل آن در زایمان اشاره کرد. این گل یک گل گلخانه‌ای است که در زمستان به بازار می‌آید. دو نوع خانگی و شاخه بریده دارد. آنهایی که دارای دمگل بلند هستند به عنوان گل شاخه بریده استفاده می‌شوند و معمولا دو هفته ماندگاری دارند.

مراقبت‌: هوای خنک و مرطوب را دوست دارد و جای روشن با نور غیرمستقیم؛ البته فصل تابستان دوره استراحت آن است. پس بهتر است در محل سایه نگهداری شود.

آبیاری پیاپی برای آن مفید است اما آب‌ماندگی در پای طوقه به‌خصوص در شب باعث پوسیدگی آن می‌شود. آب دارای املاح باعث ایجاد لکه‌های سفید روی برگ‌ها می‌شود. چون گیاه دارای ریزوم است پس خاک آن باید بسیار سبک باشد تا از پوسیدگی ریزوم جلوگیری شود.

نفس سیکلامن به تهویه هوا بند است چون از هوای ساکن بیزار است. بهتر است یک زیر گلدانی بلند داشته باشد تا کمی در ارتفاع قرار بگیرد.

شمعدانی

شمعدانی یکی از گل‌های قدیمی و نوستالژیک برای همه ایرانیان است و انواع مختلفی دارد مانند شمعدانی معمولی، پیچ، عطری و اژدر.

مراقبت‌: به نور آفتاب نیاز دارند و در سایه گل نمی‌دهد اما نور شدید تابستان برای آن مضر است. استفاده از نور مکمل در زمستان که میزان نور کم است باعث تسریع در گلدهی می‌شود.

برای آبیاری ابتدا اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری خاک خشک شود. این کار باعث تشویق بیشترش به گلدهی می‌شود اما در صورت تشنگی طولانی برگ‌هایش می‌ریزد. شمعدانی پیچ و عطری نیاز بیشتری به آبیاری دارند.

اسپاتی‌ فیلوم

اسپاتی فیلوم از خانواده گل شیپوری بوده و یکی از بهترین سم‌زداهای ارگانیک و طبیعی است که می‌تواند همه آلاینده‌های داخلی تولیدشده توسط مبلمان و وسایل الکترونیکی را حذف ‌کند. شاید جالب باشد بدانید این گل زیبا در فهرست پیشنهادی و مورد تایید ناسا بیشترین امتیاز را برای تصفیه آلودگی‌های داخل منزل دریافت کرده است. گل آن معمولا در فصل بهار شکوفا می‌شود. ترکیب رنگ سفید گل و برگ سبز این گل آرامش خاصی به انسان‌ میدهد.

مراقبت‌: اسپاتی‌فیلوم به سایه مقاوم است و در نور غیرمستقیم به‌خوبی رشد می‌کند. برای همین علاوه بر منازل، یک گل مناسب برای محیط‌های اداری است اما برای سرحال‌ماندن به یک نور حداقلی نیازمند است.

در آب و هوای گرم‌تر و طی تابستان ممکن است نیاز بیشتری به آب داشته باشد. این گل تشنگی‌اش را با پژمردگی و آویزان‌شدن برگ‌هایش نشان می‌دهد؛ انگار دارد گریه می‌کند.

کمی به سرما حساس است و رطوبت محیط را دوست دارد. بهتر است چند روز یک‌بار در فصول گرم فضای خانه را غبارپاشی کرد.

بگونیا هلندی

این گل از آن دسته گیاهان آپارتمانی گل‌دار است که در زمستان هم گل دارد. جالب است بدانید گل‌دهی آن در فصل زمستان و بعد از گذراندن یک دوره سرما در فصل پاییز اتفاق می‌افتد. عمر هر کدام از گل‌های کوچک گیاه به حدودیک تا یک‌ماه‌ونیم هم می‌رسد! بعد از تمام‌شدن اولین گل، آن را دور نیندازید. ممکن است فکر کنید هزینه خرید مجدد بگونیا از هزینه تکثیر آن کمتر است ولی با کمی حوصله می‌توان از بگونیا هلندی به عنوان گیاهی چند ساله نگهداری کرد. این گل به وسیله قلمه برگ و ساقه قابل تکثیر است.

مراقبت: بگونیای هلندی دوست دارد ریشه‌هایش به وسیله گلدان محصور باشند، پس گلدان خیلی بزرگ برایش مطلوب نیست.

علاوه بر گل‌هایی که به آن اشاره شد می‌توان آزالیا را نیز در فهرست عیدی‌ها جای داد. این گل به خرزهره هندی هم معروف بوده و بهتر است در بالکن یا تراس یا راه‌پله نگهداری شود و در صورت آوردن به داخل خانه برگهایش می‌ریزد. فصل شکوفایی گل آزالیا بهار است.

زینب خزایی - جامعه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها