هرآنچه برای نگهداری از پرندگان خانگی نیاز دارید را از «پردونه» بخواهید

پَر دونه‌ ؛ دوست خوب پرنده‌ها

هوشمندسازی در حوزه‌های دامداری، باغداری، پرورش آبزیان و هواشناسی کشاورزی تخصص کارشناسان شرکت «پرتوتاپ رایان» است

کشاورزی هوشمند به روش پرتوتاپ رایان

پنج سال پیش، زمانی که دکتر حمید بهنگار برحسب عادت وارد همان دامداری‌ای شد که همیشه برای مصرف خانواده‌اش از آن شیر تهیه می‌کرد، با صحنه‌ای غیرمنتظره مواجه شد که شاید فکرش را هم نمی‌کرد این اتفاق به نقطه عطفی در زندگی او تبدیل شود و آینده کاری‌اش را کاملا تحت تأثیر قرار دهد.
کد خبر: ۱۳۰۷۳۵۳

او آن روز پس از ورود به دامداری احساس کرد که با طویله متروکه‌ای روبه‌رو شده است! شیوع نوعی بیماری در میان دام‌ها باعث از بین رفتن آنها شده بود و صاحب دامداری نیز به‌دلیل ورشکسته‌شدن کسب‌وکاری که سال‌ها آن را اداره می‌کرد، بسیار غمگین بود.

وقتی دکتر بهنگار پای صحبت دامدار نشست، چنان تلنگری به او خورد که تا مدت‌ها گوشه‌ای از ذهنش را مشغول کرده بود. او که در رشته فناوری اطلاعات (IT) تحصیل کرده بود، تصمیم گرفت با کمک‌گرفتن از حوزه تخصصی‌اش سازوکاری را طراحی و اجرا کند که مانع از نابودشدن چنین حجم عظیمی از سرمایه‌های فیزیکی، دامی و حتی گیاهی شود.

این حادثه همان جرقه‌ای بود که مسیر کسب‌وکار دکتر بهنگار را تغییر داد و شرکت «پرتوتاپ رایان» را به جایی رساند که امروز می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات هوشمند کشاورزی در کشور است.

آغاز به کار مجموعه «پرتوتاپ رایان»

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «پرتوتاپ رایان»، درباره شکل‌گیری این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «من تقریبا از ۱۵ سالگی کار در زمینه فناوری اطلاعات را شروع کردم و در سال ۷۹ موفق شدم در سن ۱۹ سالگی اولین شرکتم را با ماهیت استارت‌آپی در همین حوزه تأسیس کنم؛ اما شرکت «پرتوتاپ رایان» در سال ۸۸ ثبت شد و به‌طور رسمی شروع به‌کار کرد.»

کشاورزی هوشمند به روش پرتوتاپ رایاندکتر بهنگار ضمن اشاره به همان اتفاقی که منجر به تغییر سمت‌وسوی فعالیت‌های شرکت «پرتوتاپ رایان» شد، خاطرنشان می‌کند: «بعد از آن روز تقریبا به‌مدت دوسال‌ونیم به‌شکل غیررسمی، تحقیقات و پژوهش‌هایی را در خصوص هوشمندسازی کشاورزی در کشورهای پیشرفته دنیا انجام دادم. در ادامه این راه از کمک مهندسان خوش‌فکر ایرانی بهره‌مند شدم تا سرانجام به روش مهندسی معکوس و در برخی موارد به‌صورت کاملا نوآورانه، برای اولین‌بار در کشور موفق به تولید تجهیزات مورد نیاز در حوزه کشاورزی هوشمند شدیم و آن را تجاری‌سازی کردیم.»

او در ادامه می‌گوید: «ما در پرتوتاپ رایان برای تولید تجهیزات و ادوات هوشمند کشاورزی، از فناوری‌های نوینی مانند هوش‌مصنوعی، اینترنت اشیا و کلان‌داده استفاده می‌کنیم تا درواقع بتوانیم کشاورزی نسل چهارم را با موفقیت در کشور پیاده‌سازی کنیم. لازم به‌ذکر است که هوشمندسازی در حوزه کشاورزی به معنی ایجاد یک سامانه توصیه‌گر و تصمیم‌یار است.»

تأثیرات «پرتوتاپ رایان» در حوزه صادرات

مدیرعامل شرکت «پرتوتاپ رایان» درباره فعالیت‌هایی که مجموعه تحت مدیریتش در حوزه صادرات داشته است به جام‌جم می‌گوید: « استنباط ما این است که موفق شده‌ایم تا به امروز توانمندی‌های صادراتی خوبی را در حوزه فناوری اطلاعات برای کشور ایجاد کنیم. هم‌اکنون نیز مشغول مذاکره و رایزنی با کشورهای منطقه هستیم تا زمینه صادرات به این کشورها را فرآهم کنیم. یکی از امتیازات ما این است که از ابتدا با نگاه صادراتی پا به عرصه کشاورزی هوشمند گذاشتیم و به‌همین دلیل استانداردها و پروتکل‌های جهانی را در در تولید محصولات‌مان مد نظر قرار داده‌ایم.»

او در انتهای صحبت‌هایش اضافه می‌کند: «هدف ما این است که بتوانیم در کشور خودمان که از نظر بهره‌وری و ضریب بازدهی شرایط مناسبی ندارد، تأثیرگذار باشیم. همچنین امیدواریم در مرحله بعدی با کمک صادرات بتوانیم اشتغال‌زایی و ارزآوری خوبی را برای کشور ایجاد نماییم.»

محصولات «پرتوتاپ رایان» در یک نگاه

دکتر حمید بهنگار می‌گوید: شرکت خلاق و نوآور «پرتوتاپ رایان» در راستای به‌کارگیری فناوری اطلاعات در زمینه کشاورزی، تولیدات متنوعی را در حوزه‌های مختلف روانه بازار کرده‌است. در ادامه به‌طور خلاصه با این تولیدات آشنا می‌شویم:

دامداری هوشمند

سامانه دامداری هوشمند متشکل از تولیدات سخت‌افزاری و پلتفرم‌های نرم‌افزاری است. بخشی از دستگاه‌های به‌کار رفته در این سامانه روی دام نصب می‌شود و بخش دیگری از آنها را در نقاط مختلفی از محیط دامپروری قرار می‌دهند سپس اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق این تجهیزات را با فناوری اینترنت اشیا داده‌برداری کرده و با استفاده از فناوری‌های دیگری مانند هوش مصنوعی و کلان‌داده، این اطلاعات خام را در پلتفرم اختصاصی شرکت «پرتوتاپ رایان» تحلیل می‌کنند.

کشاورزی هوشمند به روش پرتوتاپ رایان

در انتها این فرآیند منجر به ارائه مجموعه‌ای از توصیه‌های بالادستی کاربردی در زمینه‌های سلامت، موقعیت مکانی یا وضعیت فحلی (لقاح و جفت‌گیری) دام‌ها به دامدار می‌شود. با استفاده از این توصیه‌های بالادستی، دامپرور می‌تواند وضعیت سلامت دام‌هایش را رصد کرده و اختلالات فیزیولوژیک و متابولیک آنها را استخراج کند، درباره بیماری‌های دام‌هایش پیش‌آگاهی کسب کند، از بهترین زمان برای آمیزش آنها باخبر شود و درنهایت تولیدات خودش را هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی افزایش دهد.

آبزی‌پروری هوشمند

شرکت «پرتوتاپ رایان» مطالعاتی را روی پرورش ماهی‌های سردآبی و گرم‌آبی در محیط‌هایی مانند استخر و قفس انجام داده است و سامانه‌ای را طراحی کرده که کاملا مشابه سامانه دامداری هوشمند این مجموعه است؛ تنها با این تفاوت که تیمی متشکل از متخصصان حوزه آبزی‌پروری روی این سامانه کار کرده‌اند. هدف نهایی از هوشمندسازی در زمینه آبزی‌پروری نیز افزایش کمی آبزیان در همان فضای فیزیکی قبل است که با افزایش ظرفیت تولید و جلوگیری از رشد نرخ مرگ‌ومیر ماهی‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

هواشناسی هوشمند کشاورزی

سامانه هواشناسی هوشمند کشاورزی یکی دیگر از تولیدات شرکت «پرتوتاپ رایان» است. در این سامانه داده‌ها از سخت‌افزارها یا ایستگاه‌های زمینی استخراج شده و به‌کمک یک پلتفرم نرم‌افزاری، با داده‌های ماهواره‌ای یا پهپادی تلفیق می‌شوند. اصلی‌ترین کاربردهای این سامانه هوشمند در افزایش تاب‌آوری کشاورزی، پیش‌بینی مخاطرات طبیعی و ارائه توصیه‌هایی در جهت مبارزه با آفات است.

باغ‌داری هوشمند

تجهیزات سخت‌افزاری این سامانه بر روی میوه‌ها، درختان و در نقاط مختلفی از باغ نصب می‌شوند. به‌کمک این سامانه هوشمند، پارامترهای اساسی باغ رصد می‌شوند؛ سپس داده‌های جمع‌آوری شده به پلتفرم نرم‌افزاری شرکت «پرتوتاپ رایان» انتقال یافته و تحلیل می‌شوند. کاربرد اصلی این سامانه در ارائه راهکارهای ساده‌ای به باغ‌دار، برای مبارزه با آفات و علف‌های هرز است. هوش‌مصنوعی تعبیه شده در این سامانه، تحلیل داده‌ها بر روی سه محصول سیب، پسته و خرما را تاکنون فرا گرفته و مجموعه «پرتوتاپ رایان» به‌دنبال توسعه آن بر روی سایر محصولات باغی کشور است.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها