«کُمیکا» برند مجموعه کتاب‌های مصوری است که شرکت «رویاپردازان نسل آینده» طراحی و منتشر کرده است. آنها امیدوارند آغازگر تحولی در حوزه تولید این کتاب‌ها باشند

ابرقهرمان‌های جذاب ایرانی با کُمیکا

محصولات ضدعفونی‌کننده شرکت دانش‌بنیان «نقش جبه پارس»، انواع ویروس‌ و میکروب و باکتری را از بین می‌برد

پیروزی در نبردهای کرونایی با پروکسان

«کرونا» را باید واژه سال ۹۹ بنامیم؛ بیماری‌ای که نامش با سه پدیده دیگر مترادف شده است: فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک و استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها.
کد خبر: ۱۳۰۶۹۸۴

این روزها تقریبا دیگر کسی را در کوچه و خیابان نمی‌بینید که ماسک بر صورت نداشته باشد یا محلول ضدعفونی‌ کننده‌ای همراهش نباشد.

پیروزی در نبردهای کرونایی با پروکسان

به‌نظر می‌رسد حتی با آمدن واکسن کرونا، حداقل تا مدتی دیگر همچنان همین سه راهکار، راه‌حل‌های اصلی ما در مقابله با این ویروس هستند اما‌در این روزهای همه‌گیری کووید ۱۹ که با انبوهی از محصولات شرکت‌های مختلف در حوزه محلول‌های ضدعفونی‌کننده مواجه هستیم، از کجا می‌توانیم کیفیت ضدعفونی‌کننده‌ها را تشخیص دهیم و از توانایی آنها در از بین بردن ویروس کرونا مطمئن شویم؟ شاید بهترین راه برای انتخاب یک محلول ضدعفونی‌کننده باکیفیت و موثر، توجه کردن به تأییدیه‌ها، مجوزها و استانداردهایی باشد که تولیدکننده آن محصول موفق به دریافت‌شان شده است.

در این میان محصولات شرکت «نقش جبه پارس» می‌تواند اطمینان‌بخش شما از تأمین مواد ضدعفونی‌ کنتده موثر باشد.

شرکت دانش‌بنیان «نقش جبه پارس» در سال ۸۶ به‌طور رسمی در سمنان شروع به‌کار کرد و مجوز لازم را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرد سپس برای هرکدام از محصولات بهداشتی، پروانه ساخت جداگانه‌ای هم از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اخذ کرد و تا چهار سال بعد مشغول ساخت ضد‌عونی‌کننده‌های بهداشتی بود.

این شرکت در سال ۹۰ وارد عرصه تولید ضدعفونی‌کننده‌های پزشکی و بیمارستانی شد و مجوزها و پروانه‌های لازم برای تولید ضدعفونی‌کننده‌های ابزار جراحی و دستگاه‌های بیمارستانی مانند دستگاه دیالیز را دریافت کرد و یک سال بعد، در سال ۹۱ ضدعفونی‌کننده‌های پوست و دست را هم به سبد محصولاتشان اضافه کردند.

در حال حاضر شرکت «نقش جبه پارس» ۱۱ محصول را در دست تولید دارد که از این تعداد، ۱۰ محصول گواهی دانش‌بنیانی دارند.

این شرکت درخواست صدور مجوزهای لازم برای اضافه‌کردن ده محصول دیگر را هم داده است که پس از انجام بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم، این محصولات نیز به تولیدات شرکت اضافه خواهد شد.

این شرکت که تمام محصولات آن با نام تجاری «پروکسان» تولید و عرضه می‌شود، در حال حاضر ۳۱ نفر نیروی کار ثابت دارد و به‌طور غیرمستقیم نیز تقریبا به ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر منفعت مالی می‌رساند.

اثرات کرونا بر «پروکسان»

دکتر هادی صفائیان، رئیس هیأت‌مدیره شرکت «نقش جبه پارس» در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن اشاره به بازار افسارگسیخته‌ای که پس از همه‌گیری ویروس کرونا در کشور ایجاد شده است، خاطرنشان می‌کند: «تا پیش از شیوع گسترده ویروس کرونا، حدود ۱۵ کارخانه تولید مواد ضدعفونی‌کننده در کشور مشغول به‌کار بود و با احتساب چند شرکت داروسازی که ضدعفونی‌کننده‌های میوه‌جات و سبزیجات را در ابعاد خانگی تولید می‌کردند، در کل تعداد شرکت‌های فعال در زمینه تولید ضدعفونی‌کننده‌ها شاید به ۲۰ شرکت می‌رسید اما پس از به‌وجود آمدن بحران کرونا، مسؤولان برای هر شخصی که ادعا می‌کرد توانایی ساخت ضدعفونی‌کننده‌ها را دارد، مجوز موقت صادر کردند و به‌این ترتیب تعداد تولیدکنندگان در این حوزه، به‌طور ناگهانی به ۱۳۰۰ شرکت رسید!»

وی در ادامه می‌گوید: «شرکت ما ۱۵ سال است که در عرصه تولید ضدعفونی‌کننده‌ها فعالیت می‌کند و همیشه تحت شدیدترین نظارت‌ها و بازرسی‌ها بوده است تا محصولی با کیفیت و مطابق با استانداردهای بهداشتی را وارد بازار کشور کند؛ اما اکنون می‌بینیم برای شرکت‌هایی که مجوز موقت گرفته‌اند، هیچ‌گونه سخت‌گیری و نظارتی وجود ندارد. به‌همین دلیل این شرکت‌ها در برهه‌ای از زمان، با استفاده از مواد اولیه نامرغوب و حتی شاید با ترکیب‌کردن آب و اتانول، اقدام به تولید ضدعفونی‌ کننده‌هایی کرده‌اند که هیچ تأثیری بر ویروس کرونا نداشته‌اند.»

او می‌افزاید: «شرکت‌هایی که مجوز موقت دارند، می‌توانند به‌راحتی فهرستی طولانی از خواص و تأثیرات شگفت‌انگیز را در برچسب محصولاتشان درج کنند! این در حالی است که ما برای اضافه‌کردن یا تغییردادن حتی یک کلمه از محتوای نوشته شده در برچسب محصولاتمان، باید ماه‌ها در نوبت بررسی سازمان غذا و دارو بمانیم و دلایل و مستندات متقاعدکننده‌ای را ارائه دهیم. متأسفانه به نظر می‌رسد در چنین شرایطی داشتن ارتباطات حرف اول را می‌زند و تولیدکنندگان با سابقه‌ای مانند ما، روزبه‌روز بیشتر به‌سمت ورشکستگی و تعطیلی پیش می‌روند.»

«پروکسان»، مورد اعتماد پزشکان و بیمارستان‌ها

دکتر صفائیان در خصوص نحوه ورود شرکت «نقش جبه پارس» به حوزه ساخت ضدعفونی‌کننده‌های پزشکی و بیمارستانی، به جام‌جم می‌گوید: «ما موفق شدیم چند محصول مهمی که تا پیش از آن در ایران تولید نمی‌شدند و فقط به‌صورت وارداتی مصرف می‌شدند را برای اولین بار در کشور تولید کنیم. برای مثال ضدعفونی‌کننده دستگاه دیالیز از این موارد است که شرکت ما موفق به تولید آن شد و با رعایت تمام استانداردهای لازم، مجوز و پروانه ساخت این محصول را نیز دریافت کردیم؛ اما این برای جایگزین‌شدن محصول ما به‌جای محصول مشابه وارداتی، کافی نبود و در ابتدا شاهد بودیم اقبال بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها به استفاده از محصول خارجی همچنان بیشتر است.»

وی می‌افزاید: «بالا رفتن نرخ ارز در کشور باعث شد مراکز دیالیز دیگر نتوانند محصول خارجی تهیه کنند و کم‌کم به‌سمت محصول ما گرایش یافتند. جالب این بود که پس از استفاده از محصول ضدعفونی‌کننده‌ای که شرکت ما تولید می‌کرد، متوجه شدند این محصول هیچ مشکلی ندارد و با تست‌هایی هم که از آن گرفتند، مشخص شد این ضدعفونی‌کننده با کیفیت بالایی که دارد، نسبت به مشابه خارجی‌اش قیمت بسیار مناسبی دارد. به‌این ترتیب بود که شرکت «نقش جبه پارس» موفق شد با اعتمادسازی و عرضه این محصول، وارد حوزه ضدعفونی‌کننده‌های پزشکی و بیمارستانی شود و در ادامه نیز سایر محصولات شرکت، با استقبال خوبی از جانب مصرف‌کنندگان مواجه شدند.»

جهت‌گیری قطب‌نمای «پروکسان»

رئیس هیأت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «نقش جبه پارس» درباره مسیر سختی که پیش روی این شرکت قرار دارد می‌گوید: «در حال حاضر پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای افزودن ۱۰ محصول جدید به سبد محصولاتمان هستیم. این محصولات از نظر پایه ضدعفونی‌کنندگی با هم متفاوتند و در برخی جنبه‌ها قدرت تمیزکنندگی بالاتری دارند. همچنین عوارض زیست‌محیطی آنها نیز بسیار کمتر است.»

دکتر صفائیان می‌افزاید: «یک طرح توسعه‌ای هم در دست اقدام داریم تا به کمک آن بتوانیم تولید اتانول را خودمان انجام دهیم. در این راه درخواستمان را اعلام کرده‌ایم و همچنین خط تولید آن هم کاملا آماده است و فقط منتظر اعلام نظر و کسب تأییدیه از سازمان غذا و دارو هستیم.»

پیروزی در نبردهای کرونایی با پروکسان

وی در پایان می‌گوید: «نکته لازم به‌ذکر دیگر، بحث صادرات است؛ ما تاکنون به کشورهایی مانند افغانستان، گرجستان، قرقیزستان و بخش اربیل عراق صادرات داشته‌ایم ولی خودمان در انجام آن نقش خاصی ایفا نکرده‌ایم. به‌دلیل دانش‌بنیان‌بودن، صادرات ما به‌کمک معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری انجام شده و ما فقط سفارشی را که آنها به ما اعلام کردند را آماده کرده و تحویل داده‌ایم.»

پروکسان‌های معروف!

با دو نمونه از محبوب‌ترین و رایج‌ترین محصولات «پروکسان» بیشتر آشنا شوید:

ضدعفونی‌کننده دست: این محصول تأییدیه‌های مختلفی در زمینه از بین بردن ویروس‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌ها دارد؛ همین امر موجب شده است کیفیت آن به‌حدی بالا باشد که یک جراح دستش را با این محصول ضدعفونی کند و به انجام عمل‌های جراحی داخلی بپردازد.

ضدعفونی‌کننده دست «پروکسان» تنها ترکیبی از آب و اتانول نیست، بلکه ۱۰ تا ۱۵ نوع ماده اولیه در ساخت آن به‌کار می‌رود تا خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی را در آن ایجاد کرده و حفظ کنند.

ضدعفونی‌کننده دستگاه دیالیز: کیفیت این محصول به حدی بالاست که طبق تست‌ها و آزمایشات مستندی که صورت گرفته است، میزان ۲پی‌پی‌م (قسمت در میلیون) از ضدعفونی‌کننده دستگاه دیالیز «پروکسان» می‌تواند در مدت سه دقیقه ویروس «اِچ‌آی‌وی» (HIV) که منجر به بیماری ایدز می‌شود را از بین ببرد. این نشان از سطح بالای کیفی محصولات ما دارد که ممکن است از دید مصرف‌کنندگان عادی و غیرمتخصص پنهان مانده باشد.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها