هوشمندسازی در حوزه‌های دامداری، باغداری، پرورش آبزیان و هواشناسی کشاورزی تخصص کارشناسان شرکت «پرتوتاپ رایان» است

کشاورزی هوشمند به روش پرتوتاپ رایان

«راهکار هوشمند سینا» تلاش می‎کند با ارائه خدمات خود مراقبتی دیجیتال، بار بیماری‎های غیرواگیردار را کاهش دهد

گسترش فرهنگ خودمراقبتی با سیناکِر و مامانیا

بنابر نتایج مطالعه بار جهانی بیماری‎ها (GBD) در سال ۹۹، سه بیماری دیابت، فشارخون بالا و چاقی عوامل اصلی ایجاد بار برنظام سلامت، در ایران هستند.
کد خبر: ۱۳۰۶۹۷۷

این عوامل در طولانی‎مدت آسیب‎های گسترده‎ای را به دستگاه‎های مختلف بدن وارد می‎کنند و باکاهش کیفیت زندگی و طول عمر همراه هستند.

گسترش فرهنگ خودمراقبتی با سیناکِر و مامانیا

در افراد مبتلا به دیابت، خون همراه با میزان زیادی گلوکز در تمام بدن می‎چرخد و باگذشت زمان می‎تواند آسیب‎های گسترده‎ای به رگ‎های خونی و کلیه‎ها وارد کند.

با سفت‎شدن دیواره رگ‎ها، فشارخون افزایش می‎یابد و ترکیب فشارخون بالا و دیابت نوع دو، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را تا حد زیادی افزایش می‎دهد.

خوشبختانه همه این بیماری‌ها با سبک زندگی سالم، سیگار نکشیدن، ورزش‌کردن، متعادل نگاه‎داشتن وزن، نوشیدن آب، رژیم غذایی سالم، مداخلات پزشکی به‎موقع و ... قابل پیشگیری و مدیریت هستند.

برای مثال فشارخون بالا به ‎قاتل خاموش معروف است زیرا هیچ علامتی ندارد و اگر به‏موقع تشخیص داده نشود، نارسایی کلیه، سکته‎های قلبی و مغزی و مرگ زودرس از خطرات آن خواهند بود.

باتوجه به اهمیت پایش سلامتی برای پیشگیری و کنترل بیماری‎های واگیردار و غیرواگیردار، شرکت خلاق و نوآور «راهکار هوشمند سینا» بستری را برای ایجاد فرهنگ خودمراقبتی دیجیتال و همچنین آرامش خاطر بیماران و خانواده‎ها فراهم کرده است.

وزارت بهداشت به ‏عنوان متولی سلامت کشور، برای تدوین برنامه‎های خود و تخصیص بودجه، می‎بایست از وضعیت فعلی بیماری‎ها و مشکل اصلی سلامتی مردم کشور اطلاع داشته باشد.

این داده‎ها معمولا به‎صورت دستی جمع‎آوری می‎شود و به‎دلیل خطای انسانی در واردکردن داده‎ها، تصویر واضحی از وضعیت بیماری‎ها و عوامل خطر در کشور ارائه نمی‎کنند.

همزمان با نیاز وزارت بهداشت به‎دستگاه‏ هایی برای اندازه‎گیری و ثبت متغیرهای سلامتی بدون دخالت دست و خطای انسانی در سامانه‎ای یکپارچه، دکتر محمدرضا کلاهدوز اصفهانی عضو هیأت‌علمی دانشکده برق دانشگاه تهران، درحال ساخت دستگاه‏های پزشکی در آزمایشگاهش بود.

با توجه‎ به نیاز کشور و مذاکرات کلاهدوز با وزارت بهداشت، وی مسیر خود را از تولید سخت‎افزاری ابزار پزشکی به برقراری ارتباط بین سخت‏افزار و نرم‎افزار تغییر داد.

درمرحله اول، وی ۲۰ دستگاه اندازه‎گیری قندخون و فشارخون را باقابلیت اتصال بلوتوثی به یک اپلیکیشن ارائه کرد. بااستقبال وزارت بهداشت از این طرح و جذب سرمایه خصوصی، نیروهای متخصص بیشتری جذب شدند و درفروردین ۹۸ شرکت «راهکار هوشمند سینا» شکل گرفت.

دکتر محسن عباسی، مدیر تحقیق و توسعه این مجموعه به جام‌جم می‎گوید: «امروز در کشور، تمرکز وزارت بهداشت از درمان به پیشگیری تغییر کرده و این تحول متقارن با دوره‎گذار بیماری‎ها درحال اتفاق‎افتادن است. اگر همه‎گیری کووید-۱۹ را کنار بگذاریم، الگوی بیماری‎ها از واگیر به بیماری‎های غیرواگیر درحال تغییر است.»

«مامانیا» همراه آرامش‎بخش مادران باردار

مامانیا، راهکار خودمراقبتی دیجیتال برای مادران باردار است. هدف مامانیا، بهبود تجربه بارداری، توسعه فرهنگ خودمراقبتی هوشمند برای مادران و ارتقای ارتباط موثر بین پزشک و مادر است. بسته طلایی مامانیا، شامل بسته مدیریت قندخون، مدیریت فشارخون، مدیریت روند وزن‎گیری مادر در دوران بارداری، دستگاه شنود صدای ضربان قلب جنین و اپلیکیشن موبایل مامانیا است.

در نرم‏ افزار مامانیا نحوه و شرایط اندازه‎گیری هر پارامتر سلامتی توضیح داده شده است و بلافاصله با هر اندازه‎گیری مادر، داده‎ها با بلوتوث در نرم‎افزار ثبت خواهد شد.

درطول دوران بارداری نیز، آنالیز روند تغییرات داده‎ها با نمودار و جدول، براساس پرونده پزشکی مادر برای پزشک و مادر نمایش داده می‎شود.

هسته پردازش اطلاعات سلامت مامانیا با هوش مصنوعی داده‎های سلامت مادر را بررسی می‎کند و طبیعی یا غیرطبیعی‎بودن آنها را به مادر اعلام می‎کند.

اگر داده واردشده‌ای در نرم‎افزار طبیعی نباشد، مامانیا اخطار مراجعه اورژانسی یا غیراورژانسی را به مادر اعلام می‎کند و می‎تواند داده پرخطر ثبت‌شده را ازطریق پیامک به اطرافیان مادر و پزشک اطلاع دهد.

علاوه‎بر اینها، ماماهای مرکز پاسخ‎گویی ۲۴ساعته مامانیا، آماده ارائه مشاوره و پاسخ به‎سوالات مادران باردار هستند.

مادران باردار می ‏توانند اطلاعات سلامتی را حتی به‎صورت دستی نیز در نرم‎افزار مامانیا وارد کنند، همچنین هریک از بسته‎های پکیج طلایی به‎صورت جداگانه نیز قابل تهیه است. به‎ویژه دستگاه صدای قلب جنین بااستقبال بالایی روبه‎رو شده است و مادران می‎توانند صدای قلب جنین خود را ضبط کنند و با دیگران به‎اشتراک بگذارند.

دکتر عباسی درباره دو تجربه استفاده مادران از مامانیا به جام‎جم می‎گوید: «مامانیا در مواردی باعث تشخیص زودهنگام عدم‌کفایت درمان در مادران مبتلا به دیابت بارداری شده و توانسته است به‎پزشک دراقدام زودهنگام درمانی کمک کند. در موارد دیگری با تشخیص زودهنگام فشارخون بالا، مامانیا باعث شد اقدامات اورژانسی و به‎موقع برای جنین صورت پذیرد تا نوزاد متحمل بستری طولانی‎مدت در بیمارستان بعد از به‎دنیا آمدن نشود.»

سلامتی با پکیج «سیناکر»

سیناکر، راهکار خودمراقبتی هوشمند برای همه افراد جامعه و به‎ویژه گروه‎های در معرض خطر است. پکیج سیناکر شامل بسته مدیریت قندخون، مدیریت فشارخون، کنترل دمای بدن و پارامترهای آنالیز بدن است. با تهیه یک پکیج سیناکر، تمام اعضای خانواده می‎توانند پروفایل خود را باتوجه‎به وضعیت پزشکی‎شان در اپلیکیشن سیناکر ایجاد و از خدمات آن استفاده کنند.

دکتر عباسی درباره اندازه‎گیری دمای بدن در سیناکر می‎افزاید: « علت اضافه‎شدن امکان پایش دمای بدن در سیناکر، اجرای پروژه مراقبت از راه دور بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. درحال حاضر اگر افراد به‎هریک از مراکز وابسته‎به دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه کنند و برای آنها تشخیص کووید ۱۹ بدون نیاز به‎بستری داده شود، قبل از فرستادن بیمار به‎منزل، اپلیکیشن سیناکر را برای بیمار نصب می‎کنند. به‏این‏ترتیب هرروز بیمار شرح‎حال و علائم خود را ثبت و پزشک روند بهبودی او را رصد می‎کند و به‎شکل سیستمی به بیمار بازخورد می‏دهد تا درصورت نیاز به پزشک یا اورژانس مراجعه کند یا ماندن در خانه را ادامه دهد.»

دکتر عباسی همچنین می‌افزاید: «ترازوهای سیناکر از فناوری جدیدی بهره می‎گیرند و به‎کاربر اطلاعاتی درباره پارامترهای آنالیز بدن مانند درصد چربی، درصد عضلات و نرخ سوخت‎و‎ساز پایه بدن می‎دهد. این اطلاعات به‎ویژه برای کسانی مفید است که می‎خواهند یک دوره ورزشی یا رژیم غذایی را شروع کنند.»

گسترش فرهنگ خودمراقبتی با سیناکِر و مامانیا

چرا سیناکر یا مامانیا را انتخاب کنیم؟

دکتر عباسی درپاسخ به‎این سوال جام‎جم می‎گوید: «ما تنها شرکت ارائه‌دهنده چنین خدماتی در ایران هستیم و هسته پردازش اطلاعات سلامتی در سیناکر و مامانیا مطابق با الگوریتم‎های پزشکی وزارت بهداشت بوده و به‎تایید دانشگاه‎های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی رسیده است. دراین دو نرم‎افزار، بازخوردی که به افراد داده می‎شود، متناسب با وضعیت شرح‎حال شخصی خودشان است و هرکاربر سرویس سلامتی خودش را دریافت می‎کند.»

وی درادامه می‎افزاید: « دستگاه فشارسنج دیجیتالی ما باوجود داشتن بلوتوث و امکان اتصال به اپلیکیشن، هیچ تفاوت قیمتی با دیگر دستگاه‎های دیجیتال معمولی ندارد و دستگاه قندخون سیناکر با ۱۵۰ نوار قندخون از دستگاه‎های قندخون معمولی هم قیمت کمتری دارد.»

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها