jamejamonline
نشان ایرانی عمومی کد خبر: ۱۳۰۵۵۲۰   ۰۹ اسفند ۱۳۹۹  |  ۱۰:۴۹

«پازل خلاقیت» نام بازی دیجیتال کاملا ایرانی است که با ایده‌ای ساده شکل گرفته و عناوین برتر جشنواره‌های بازی را از آن خود کرده است

از سنگ‌فرش خیابان تا بازار بازی‌های دیجیتال

«سنگ‌فرش هر خیابان از طلاست!» شاید شما هم جزو افرادی باشید که این جمله را شنیده‌اید؛ اما احتمال خیلی کمی وجود دارد که این عبارت مسیر زندگی کسی را به‌کل تغییر داده باشد. «سنگ‌فرش هر خیابان از طلاست» نام کتابی است که «کیم وو چونگ»، موسس و مدیرعامل شرکت «دوو» کره جنوبی نوشته است. این کتاب ایده الهام گرفتن از محیط پیرامون را ملکه ذهن فرید ملک‌احمدی کرد تا روزی برسد که منتظر ماندن برای یک قرار ملاقات ساده، جرقه طراحی و ساخت یک بازی خلاقانه را در ذهن او بزند.

ماجرا از این قرار است که در یکی از روزهای سال ۹۴ وقتی ملک‌احمدی برای ملاقات با یکی از دوستانش چند دقیقه‌ای منتظر مانده بود، شاید فکرش را هم نمی‌کرد که این انتظار به شیرین‌ترین انتظار عمرش بدل شود! وقتی سرش پایین بود و داشت به زیر پایش نگاه می‌کرد، ناگهان الگوهای به‌کار رفته در سنگ‌فرش خیابان، درست مانند عنوان کتاب محبوبش، ایده ساخت یک بازی را در ذهنش به‌وجود آوردند. یک بازی الهام گرفته از الگوهای محیط، برای به چالش کشیدن ذهن که بعدها نام آن را «پازل خلاقیت» گذاشت.

فرید ملک‌احمدی بعد از حدود ۱۸ سال فعالیت در حوزه صنعت، مدتی است تصمیم گرفته است در زمینه دلخواه خودش که همان خلاقیت و نوآوری است مشغول باشد. او تاکنون چهار ابزار صنعتی جدید را طراحی کرده است و همچنین اخیرا موفق به طراحی و ساخت دستگاه برش مخصوص مواد غیرفلزی شده است.
 
از سنگ‌فرش خیابان تا بازار بازی‌های دیجیتال
 
این طرح‌ها جوایز داخلی و بین‌المللی زیادی برای او به ارمغان آورده‌اند و اکنون نیز طرح‌هایی در دست اقدام دارد که برای بعضی از آنها نمونه‌های اولیه‌ای هم تولید کرده است. او تا به حال دو ثبت اختراع رسمی در کشور داشته که آنها را هم در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی ارائه کرده و جوایز زیادی برده است. از آن‌جا که خلاقیت همیشه در صدر موضوعات مهم در زندگی ملک‌احمدی بوده، حدود هشت سال است که مربی خلاقیت است و برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی مانند ذوب‌آهن اصفهان، آموزش‌وپرورش، استانداری، ادارات، سازمان‌ها و اتاق‌های بازرگانی اصفهان و چند شهر دیگر، مدرس خلاقیت بوده است.
 

مشخصات، ویژگی‌ها و نحوه بازی

ملک‌احمدی درباره روند ساخت «پازل خلاقیت» به جام‌جم می‌گوید: «بعد از شکل گرفتن ایده این بازی در سال ۹۴، زمان زیادی را صرف تحقیق درباره الگوها و همچنین توسعه طرح بازی کردم. در این فاصله نسخه‌های فیزیکی اولیه‌ای را می‌ساختم و خودم با آنها بازی می‌کردم تا بتوانم مشکلات طرحم را پیدا و آن را بهینه‌سازی کنم. سرانجام با زحمت زیاد موفق شدم نمونه‌ای از بازی را برای شورای نظارت بر اسباب‌بازی ارسال کنم و خوشبختانه علاوه بر اخذ مجوز، با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شدم که انگیزه مرا برای ادامه مسیر بیشتر کرد.»
 
وی در خصوص مزایای این بازی می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانیم مغز ما از دو نیمکره تشکیل شده که نیمکره راست آن مختص احساسات، خلاقیت و تصورکردن است و نیمکره چپ به منطق و محاسبات اختصاص دارد. در اکثر بازی‌های «رومیزی» که «پازل خلاقیت» هم در این دسته قرار دارد، در حین بازی معمولا یکی از نیمکره‌های مغز فعال می‌شود؛ اما «پازل خلاقیت» می‌تواند به‌صورت همزمان هر دو نیمکره مغز را درگیر کند که این ویژگی منجر به نرمش ذهن و تقویت آن در همه ابعاد می‌شود.
 
مزیت دیگری که این بازی دارد این است که گستردگی بی حد و حساب الگوها باعث می‌شود ابتکار و خلاقیت در بازی حرف اول را بزند و از طرف دیگر انعطاف آن به‌قدری زیاد باشد که همه افراد بالای شش سال بتوانند با آن بازی کرده و لذت ببرند.»
 
از سنگ‌فرش خیابان تا بازار بازی‌های دیجیتال
 
سازنده «پازل خلاقیت» درباره سازوکار این بازی می‌گوید: «در طرح نهایی صفحات مشبک (مانند بازی‌های شطرنج و اتللو) با تعداد خانه‌های ۴×۴ یا ۶×۶ یا ۸×۸ همراه با تعدادی مهره را برای بازی‌کردن در نظر گرفتم. در طول بازی، چهار مهره در اثر چرخش‌هایی که به‌صورت چپ‌گرد یا راست‌گرد انجام می‌دهند، الگوهای متقارنی را به‌وجود می‌آورند؛ اما مشکلی که در نسخه فیزیکی بازی نمود پیدا کرد، این بود که از طرفی تعداد الگوها نامحدود است و از طرف دیگر نمی‌توان تعداد زیادی الگو را در بسته‌بندی بازی جای داد! برای حل این مشکل سراغ طراحی و ساخت مدل دیجیتالی از بازی رفتم و بعد از پیدا کردن و کمک‌گرفتن از یک تیم برنامه‌نویس حرفه‌ای از دانشگاه صنعتی اصفهان، روند ساخت اپلیکیشن «پازل خلاقیت» تقریبا یک‌سال طول کشید تا اینکه سرانجام حدود دو ماه پیش موفق شدم نسخه نهایی را در بازار بازی‌های دیجیتال عرضه کنم.»
 
او می‌افزاید: «از دید علوم شناختی، «پازل خلاقیت» جزو بازی‌هایی است که باعث بالاتررفتن میزان هماهنگی چشم و دست می‌شود و در کاهش خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر هم بسیار موثر است. این بازی را می‌توان در تقابل با هوش‌مصنوعی انجام داد یا به‌صورت آنلاین با هر شرکت‌کننده‌ای در جهان که آماده بازی‌کردن باشد می‌توان مسابقه داد. این ویژگی باعث می‌شود کاربر بتواند ذهن خودش را به چالش بکشد و در خلال تفریح و لذت‌بردن از انجام بازی، همزمان ذهنش را هم پرورش دهد. البته امیدوارم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم لیگ «پازل خلاقیت» را هم در سطح استانی یا کشوری و بین المللی برگزار کنیم و با درنظرگرفتن جوایزی ارزنده برای نفرات برتر، انگیزه مضاعفی برای مخاطبان این بازی ایجاد کنیم.»
 

درخشش در جشنواره‌ها

از سنگ‌فرش خیابان تا بازار بازی‌های دیجیتالملک‌احمدی ضمن اشاره به درخشش بازی ابداعی‌اش در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف داخلی و بین‌المللی، خاطرنشان می‌کند: «حدود پنج سال پیش، بازی «پازل خلاقیت» در جشنواره «توسکا» که از طرف بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود، رتبه اول را کسب کرد. در سال جاری هم این بازی در چهارمین جشنواره «بازی‌های جدی» از سوی ستاد فناوری‌های علوم شناختی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موفق به کسب جایزه شد. همچنین مدتی است «پازل خلاقیت» را برای سه جشنواره داخلی در حال برگزاری هم ارسال کرده‌ایم که جزو نامزدهای دریافت عناوین برتر قرار گرفته است و امیدوارم در آنجا هم بتوانیم موفق ظاهر شویم.»
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل: