به بهانه نامه سازمان نظام پزشکی درباره واکسیناسیون خارج نوبت هنرمندان

از ماسک تا واکسن

در یکی دو ماه گذشته بعد از آن‌که بزرگانی مانند پرویز پورحسینی و کامبوزیا پرتوی و کریم اکبری مبارکه به دلیل کرونا از دنیا رفتند نگاه‌ها به سمت هنرمندان چرخید.
کد خبر: ۱۳۰۴۷۷۰
«هنرمندان ازجمله سرمایه‌های کشورند و طبیعتا باید مراقبت بیشتری درمورد آنها صورت بگیرد.» این جمله خروجی چرخیدن نگاه‌ها به سمت هنرمندان بود.

بعد از این ماجرا مهرداد میناوند و علی انصاریان به کرونا مبتلا شدند و به فاصله کمی از یکدیگر درگذشتند. این دو اگرچه در زمینه هنر هم ورود کرده‌بودند اما بیشتر شهرتشان را مرهون زمین فوتبال بودند. با این اتفاقات تلخ این‌بار نگاه‌ها به سمت ورزشکاران چرخید. «ورزشکاران ازجمله سرمایه‌های کشورند و طبیعتا باید مراقبت بیشتری درمورد آنها صورت بگیرد.» این جمله هم خروجی چرخیدن نگاه‌ها به سمت ورزشکاران بود.

اما بعد از آن و در یکی دو روز گذشته شهاب حسینی باعث چرخانده شدن نگاه‌ها به سمت هنرمندان دو پاسپورته شد. فیلمی از او پخش شد که در بلاد فرنگ آستین بالا می‌زند و شاد و خندان واکسنش را می‌گیرد و می‌رود که هم‌رفیق اجرا کند و لابد توصیه به صبر و شکیبایی. این‌بار حاصل چرخیدن نگاه‌ها این جمله بود بیش از ۷۰‌درصد چهره‌های ما شهروند بلاد دیگرند و واکسن‌شان به راه است. هنرمندان تک پاسپورته چه گناهی کرده‌اند که واکسن ندارند و باید مثل بقیه منتظر نوبت باشند؟ پس: «هنرمندان ایرانی و تک پاسپورته ازجمله سرمایه‌های کشورند و طبیعتا باید مراقبت بیشتری درمورد آنها صورت بگیرد.» روی همین حساب هنوز ۲۴ساعت از واکنش گسترده مردم به سفر خارجی این چهره سرشناس برای زدن واکسن کرونا نگذشته‌بود که ظاهرا بعد از یک لابی گسترده درباره سرمایه‌های کشور انتشار نامه سازمان نظام پزشکی خطاب به مسؤولان ارشد وزارت بهداشت برای در اولویت گذاشتن هنرمندان (سلبریتی‌ها) در صف دریافت واکسن خبرساز شده و بازتاب‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی داشته‌است.یحتمل بعد از این هم در روزهای آینده شاهد ارسال نامه ورزشکاران باشیم.

یک نامه عجیب
متن نامه حسین کرمان‌پور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در نامه‌ای به کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، به شرح زیر است:
امروز در سالگرد وجود ویروس جهانگیر و جانگیر کرونا، یکی از شعارهایی که همه ما درمانگران به آن اعتقاد راسخ داریم و الحق وزارت بهداشت نیز برای نهادینه کردن آن سنگ تمام گذاشت و صد البته اغلب مردم خوب کشورمان نیز در جامه عمل پوشاندن به آن از بسیاری از منافع خود گذشتند شعار بر محتوای «در خانه بمانیم» است.همانگونه که خود نیز آگاهید یکی از گروه‌های موثر درتامین عملی این شعار، تولیدکنندگان برنامه‌های متنوع تلویزیونی سینمایی کشور هستند.‌ مگر می‌توان به مردم گفت در خانه بمانید اما برای آنها برنامه‌ای در نظر نگرفت. خوشبختانه در یک سال گذشته اکثر هنرمندان کشور در کنار مردم ماندند تا مردم در خانه بمانند و برسر این اقدام برخی از این عزیزان جان شیرین وانهادند.

جهاد امروز هنرمندان کشور در نگهداشت مردم در خانه و سست کردن چرخش ویروس کرونا کمتر از کادر درمان نیست. سازمان نظام پزشکی کشور ضمن پاسداشت همراهی‌های دلسوزانه این عزیزان، معتقد است این گروه معظم، از پر ریسک‌ترین گروه‌هایی هستند که هر آینه می‌توانند در معرض ابتلا و انتقال ویروس کرونا باشند. می‌شود در سریال یا فیلمی به ایفای نقش پرداخت در حالی که ماسک بر صورت است؟ بسیاری از داستان‌هایی که امروز این هنرمندان مشغول بازی نقش‌های آن هستند در زمان‌هایی رخ داده که ماسک‌زدن مرسوم نبوده‌است. لذا پیشنهاد می‌دهیم در واکسیناسیون اختیاری، این دست از برنامه‌سازان هنری که سرمایه ملی هم محسوب می‌شوند همپای کادر درمان نگریسته شده و ترتیبی اتخاذ شود سهمیه لازم در نظر گرفته شود. در صورتی که این پیش‌بینی از طرف وزارت بهداشت و ستاد خستگی‌ناپذیر ملی کرونا در نظر گرفته نشود، بیم آن می‌رود تولیدات به شدت کاهش یافته(که تاثیر منفی در ماندن مردم در خانه دارد) و یا با پذیرش ریسک پذیری این عزیزان شاهد فقدان بیشتر آنها باشیم.

برنامه واکسیناسیون
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون تمامی اعضای این گروه‌ها تا پایان سال انجام می‌شود و واکسن ایرانی هم تا پایان خرداد به بازار خواهد آمد.

براساس آنچه که چند روز پیش به عنوان برنامه ملی واکسیناسیون در ایران اعلام شد، این روند چهار مرحله به این شرح خواهد بود: مطابق برنامه ملی واکسیناسیون کرونا در ایران گروه‌های پزشکی در بخش‌های بستری و سرپایی (خصوصی، دولتی و...) در خط اول مواجهه با کرونا، سالمندان (اول مراکز تجمعی و سپس گروه‌های سنی)، بیماران با بیماری‌های زمینه‌ای مشخص، کارکنان مشاغل خاص و عموم مردم به ترتیب در اولویت دریافت واکسن هستند. برنامه ملی واکسیناسیون کرونا در ایران در چهار فاز اجرا می‌شود؛ فاز اول در زمستان ۹۹ است که طی آن کارکنان بهداشت و درمان و خط اول مواجهه با بیماری کرونا که حدود ۷۰۰هزار نفر برآورد می‌شوند واکسن کرونا را دریافت می‌کنند. افراد بسیارپرخطر (سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولان جسمی و حرکتی، جانبازان) نیز حدود ۶۰۰ هزار نفر برآورد می‌شوند که در فاز اول واکسیناسیون هستند بنابراین تا پایان سال ۹۹ حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

فاز دوم برنامه واکسیناسیون کرونا در بهار و تیر ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن افراد مسن بالای ۶۵سال به ترتیب گروه‌های سنی بالای ۸۵سال، بالای ۸۰سال، بالای ۷۵سال، بالای ۷۰سال و بالای ۶۵ سال و نیز افراد ۱۶ تا ۶۴سال که دارای یکی از بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج (بیماری قلبی، تنفسی، سرطان و...) واکسن می‌زنند و این جمعیت که حدود شش میلیون نفر برآورد می‌شوند در تا پایان تیر ۱۴۰۰ واکسینه می‌شوند. فاز سوم واکسیناسیون کرونا در ایران از مرداد تا آذر۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن افراد ساکن در مراکز تجمعی که حدود دو میلیون نفر برآورد می‌شوند و افراد ۵۵ تا ۶۴سال بدون بیماری زمینه‌ای و نیز افراد شاغل در مشاغل و خدمات ضروری شامل آن دسته از کارکنان نظام سلامت که در خط اول مواجهه نیستند، واکسن کرونا را دریافت می‌کنند و برآورد می‌شود جمعیتی حدود ۱۲میلیون نفر در این مرحله واکسن کرونا می‌زنند. فاز چهارم واکسیناسیون کرونا در زمستان ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن عموم مردم ایران که در مراحل قبل واکسن نزده‌اند تحت پوشش برنامه واکسیناسیون کرونا قرار می‌گیرند.

حامیان انتخاباتی ۱۴۰۰
اما حالا در این شرایط مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی از وزارت بهداشت خواسته‌است تا هنرمندان در گروه اول تزریق واکسن قرار گیرند و پیش از همه واکسن دریافت کنند. علیرضا وهاب‌زاده که خود را خبرنگار سلامت و پزشکی می‌داند تا مشاور وزیر بهداشت، چنین توییت کرد: «سلبریتی محترم، اولویت تزریق واکسن کرونا با پرسنل بیمارستان‌ها، بیماران و سالمندان است. لطفا تقاضای خارج از نوبت نکنید؛ حتی شما حامی انتخاباتی ۱۴۰۰.» این توییت با استقبال خوب کاربران توییتر همراه شد و بسیاری از مردم شیوه نگاه وزارت بهداشت را به ماجرای واکسن کرونا به‌ویژه در اولویت‌دار نبودن سلبریتی‌ها تایید کردند.

از ماسک تا واکسن
اما این نکته را نباید دور از نظر داشت که روزگاری در جبهه‌ها وقتی بمب شیمیایی جلوی پای رزمندگان به زمین می‌نشست و دنبال طعمه می‌گشت تا آینده و حال آنها را از بین ببرد، کم نبودند رزمندگانی که ماسک از صورت برمی‌داشتند و بر دهان دوستان زخمی و بدون ماسک‌ها می‌گذاشتند...حالا اما بیش از سه دهه از این اتفاقات گذشته‌است. حالا افرادی که باید الگوی مردم باشند یا بلیت فرست‌کلاس می‌گیرند تا وقتی شیمیایی آمد مثل بقیه مردم بدون ماسک نباشند و آنها که بلیت گیرشان نیامده تقاضا دارند ماسک از صورت مردم بردارند و بر صورت آنها بگذارند... حالا و با این رویکرد از این پس باید ببینیم نگاه‌ها هربار به سمت کدام گروه از سرمایه‌های ملی می‌چرخد و کدام طبقه الگو قصد دارند خارج نوبت واکسن بگیرند... روزگاریست
 
منبع: کیوان امجدیان - دبیر فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها