با بهترین توزیع‌های لینوکس برای گیمرها بیشتر آشنا شوید

لینوکس‌های بازیگوش

وقتی یک بازی فانتزی به حقیقتی تلخ تبدیل شد

وقت درمان

حدود هشت سال پیش یک بازی متفاوت برای پلتفرم‌های موبایل توسط استودیو کوچک و مستقل انگلیسی روانه بازار شد. این بازی ساده ایده پیچیده و نسبتا عجیبی دارد.
کد خبر: ۱۳۰۴۲۶۲

همین باعث شد به‌سرعت بتواند وارد فهرست محبوب‌ترین بازی‌ها در فروشگاه اپ‌استور در کشورهایی مانند چین، ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن و آمریکا شود و تا الان همان‌جا بماند.

Plague Inc. بازی سناریو محوری بود که در آن هدف بازیکن منقرض کردن نسل بشر از طریق گسترش هرچه بیشتر یک بیماری بود! پس از موفقیت در بازار موبایل برای کامپیوترهای شخصی هم عرضه شد و اکنون یک عنوان کراس‌پلتفرم واقعی است.

نیازی به توضیح نیست که با بروز همه‌گیری کرونا، این بازی با حواشی متعددی روبه‌رو شده است. به‌ همین دلیل هم سازندگان این بازی نسخه جدیدی به‌نام درمان منتشر کرده‌اند که هدفی متفاوت دارد و از شما می‌خواهد درمان و راهی برای پایان وضعیت نابسامان جهان پیدا کنید.

به‌ بهانه عرضه این نسخه، مروری بر سیر تکامل این عنوان و ویژگی‌های آخرین نسخه آن خواهیم داشت.

یک بازی خطرناک

در این بازی گیمر با انتخاب نوع عامل بیماری یعنی ویروس، باکتری، قارچ، انگل و... انتخاب نام بیماری و یک کشور برای ابتلای بیمار شماره صفر، کار را شروع می‌کند.

گیم‌پلی بازی ظاهرا ساده است، اما به‌صورت پویا و از مکانیک‌های شرطی با الگوریتم‌های پیچیده برای شبیه‌سازی رفتار مردم در برابر بیماری شما استفاده می‌کند.

برای مثال می‌توانید سرعت گذر زمان را کم، زیاد و حتی متوقف کرده تا برای قدم بعدی برنامه‌ریزی کنید. انتخاب‌های بازیکن ازجمله نوع قابلیت‌هایی مثل جهش ژنتیکی که به‌تدریج به عامل بیماری‌زا افزوده می‌شوند، خود در روند رفتار و گسترش بیماری تاثیر می‌گذارد.

شما می‌توانید با صرف امتیازهای محدودی که دارید، نسبت به ابعاد مختلف بیماری خود از مقاومت عامل سرایت به سرما و گرما و دارو تا راه‌های انتقال و سرایت و در نهایت علائم بیماری و میزان کشندگی آن تصمیم بگیرید. هر تصمیم شما با توجه به درجه سختی بازی تاثیر خاصی در روند بازی خواهد گذاشت.

مثلا افزایش مقاومت بیماری در برابر سرما باعث شیوع بیشتر بیماری در کشورهای سردسیر می‌شود. تمام این مکانیسم‌ها و ده‌ها مورد دیگر که در طول بازی با آن روبه‌رو خواهید شد، همگی از عوامل جذابیت این بازی به‌ظاهر ساده بوده‌اند البته این تمام داستان نیست؛ از طرف دیگر دانشمندان و پزشکان با کشف بیماری شما دست‌به‌کار یافتن درمان برای آن می‌شوند. برنده نهایی، کسی است که بتواند در این نبرد نفسگیر پیروز شود، هرچند شاید پیروزی در این نبرد چندان افتخاری ندارد.

انگشت اتهام

نزدیک به یک‌سال است که همه‌گیری ویروس جدید کرونا و بیماری کووید ۱۹ تاثیرات گسترده‌ای در دنیا گذاشته و باعث شده این برهه زمانی به برگ مهمی از کتاب تاریخ تبدیل شود.

با توجه به ماهیت خاص این بازی نیز شیوع ویروس کرونا از همان ابتدا باعث جلب توجه‌های زیادی شد و فضای مجازی را از اشارات مردم با لحن طنز و جدی به این بازی پر کرد حتی برخی شایعات مبنی بر پیش‌بینی و دخالت این بازی در این اتفاق مهم جهانی را منتشر کردند! آقای وان در واکنش به افزایش توجه مردم دنیا به ساخته‌اش گفت: «فکر کردن به این‌که این موقعیت جدی جهانی باعث محبوب‌ شدن بازی ما شده برایم خوشایند نیست.»

و در ادامه اشاره کرد که «در مقابل آن به نظر می‌آید که بازی ما توانسته به مردم احساس بهتری نسبت به این موقعیت بدهد.» با این‌که این بازی سال گذشته در چین به علت محتوای غیر مجاز ممنوع اعلام شد و طبق گزارش شرکت سازنده هیچ فروشی در چین نداشته همچنان جزو بازی‌های پرفروش دنیا محسوب می‌شود.

شرکت Ndemic Creations گفته که در مورد ممنوع شدن بازی در چین هیچ توضیحی از طرف عاملان این ممنوعیت دریافت نکرده‌اند و برداشت از این اتفاق را به‌عهده مردم گذاشته‌اند!

پاسخ هوشمندانه

ایده این بازی سال‌ها قبل از شیوع ویروس جدید کرونا پیاده‌سازی شده و قطعا سازندگان بازی اطلاعی از آینده نداشتند.

با این حال آنها علاوه‌ بر اهدای ۲۵۰هزار دلار کمک برای ساخت واکسن کرونا، با مشاوره چند پزشک و دانشمند معتبر بزرگ‌ترین افزونه قابل دانلود برای این بازی را که The Cure یا درمان نام دارد عرضه کردند.

این بار در برابر شعار «آیا می‌توانی دنیا را آلوده کنی؟» و فضای قرمز و دلهره‌آور بازی، با شعار «آیا می‌توانی دنیا را نجات دهی؟» با فضایی آرامش‌بخش و رنگ‌بندی آبی آسمانی روبه‌رو هستیم. در این افزونه، بازیکن باید برای نجات بشریت در برابر یک بیماری همه‌گیر و خطرناک، با توجه به منابع محدودی که برای شناخت بیماری و تولید دارو و واکسن دارد اقدام کند.

در این میان درجه‌های سختی بازی به‌زیبایی رفتار واقعی مردم دنیا را از نظر رعایت بهداشت فردی، باور شایعات و همکاری و اعتماد به دولت و اخبار و قوانین شبیه‌سازی کرده است.

این افزونه جدید با حمایت از کادر درمان جهانی و با آرزوی کنترل سریع‌تر همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ از طرف سازندگان تا پایان حضور و تهدید این بیماری برای دارندگان بازی اصلی به صورت رایگان عرضه شده است.

دانیال جعفری مقدم - محقق هوش مصنوعی / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها