به گزارش جام جم آنلاین، رپتور در طول عمر کوتاه خود به خودرویی نمادین و محبوب تبدیل شده است تا جایی که به گفتهٔ فورد، این سوپر تراک در نسل قبلی خود از همهٔ محصولات پورشه و همینطور از شورلت کوروت فروش بیشتری داشته است.
برخلاف چیزی که انتظار میرفت، رپتور جدید در ابتدا با نسخهٔ بروز شدهای از همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی قبلی به بازار عرضه میشود.
فورد فعلاً اعداد خروجی این موتور را اعلام نکرده اما گفته است که نسبت به ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور نسل قبلی نسبتاً بدون تغییر مانده است.
این پیشرانه به یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک متصل میشود و بهطور استاندارد با قفل الکترونیکی دیفرانسیل عقب همراه است درحالیکه دیفرانسیل جلوی لغزش محدود تورسن هم برای آن قابل سفارش خواهد بود.
به گفتهٔ فورد، موتور رپتور جدید نسل سوم موتور V6 اکوبوست است که از پیشرفتهترین توربوشارژرها و همینطور فنهای قدرت بالای جدید برای سیستم خنککننده استفاده میکند.
به این موتور یک سیستم اگزوز کاملاً جدید فعال با طول برابر و لولهٔ داخلی X شکل هم متصل شده که خصوصاً در حالتهای رانندگی اسپرت و باجا امکان تولید صدای خشنتری را به موتور میدهد.
علاوه بر این، باک سوخت ۱۳۶ لیتری هم امکان پیمودن بیش از ۸۰۰ کیلومتر را با هر بار سوختگیری فراهم میکند.
در همین حال، فورد رسماً از عرضهٔ مدل قویتر و هشت سیلندر رپتور R در سال ۲۰۲۲ هم خبر داده است که پاسخی به رم TRX خواهد بود و بهاحتمالزیاد به نسخهٔ تضعیف شدهٔ موتور ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ موستانگ شلبی GT500 مجهز میشود. سازندهٔ آمریکایی فعلاً اطلاعاتی بیشتری در مورد این مدل اعلام نکرده است.
نسل جدید رپتور به تم تهاجمی پیشینیان خود ادامه داده و از استایلی الهام گرفته از جت جنگنده استفاده کرده تا چشمها را به خود خیره کند.
ازجملهٔ ویژگیهای ظاهری اصلی این ماشین میتوان به دریچهٔ برجستهٔ روی کاپوت، جلوپنجرهٔ مشکی و چراغهای جلویی اشاره کرد که گویی در کل عرض جلوی خودرو کشیده شدهاند.
کاپوت برجستهٔ خودرو نیز به یک خارجکنندهٔ گرمای جدید مجهز است که مکمل خروجیهای هوای جانبی در بالای گلگیرهای جلو خواهد بود.
در عقب خودرو نیز تریم مشکیرنگی روی درب قسمت بار و بین چراغهای عقب کار شده تا نمای متمایزی به رپتور ببخشد.
علاوه بر این، سپرهای جلو و عقب هردو از فولاد ساخته شدهاند تا دوام بالایی داشته باشند. این در حالی است که سپر عقب بهطور خاص برای فاصلهٔ زیاد از سطح زمین طراحی شده است و سر اگزوزها را به خود چسبانده است.
در نسل جدید رپتور تکنولوژیهای زیادی برای کمک به خریداران در فعالیتهای آفرودی ارائه شده است. یکی از این تکنولوژیها سیستم مدیریت زمین است که هفت حالت مختلف شامل لغزنده، بکسل، اسپرت، معمولی، آفرود، باجا و کرال صخره را به همراه دارد.
این حالات احساس فرمان، رفتار گیربکس کمکی، کنترل پایداری، سوپاپ فعال اگزوز، کمکفنرهای فعال، برنامهریزی پدال گاز و تعویض دندهها را تنظیم میکند.
رپتور همچنین از یک ویژگی جدید و اختصاصی بنام «رانندگی یک پدال» هم برخوردار است که برای کمک در شرایط بسیار خشن آفرود طراحی شده است.
این سیستم با ترکیب عملکرد پدالهای گاز و ترمز در یک پدال، کار پای راننده را ساده میکند زیرا برای حرکت پدال را فشار میدهد و برای ترمز پدال را رها میکند. این سیستم بهطور استاندارد با تریل کنترل همراه است که در اصل یک کروز کنترل برای آفرود محسوب میشود.
برای اولین بار در تاریخ تراک های فورد، نسل جدید رپتور با لاستیکهای ۳۵ یا ۳۷ اینچی به بازار عرضه میشود که بزرگترین لاستیکهای کارخانهای در یک پیکاپ فول سایز سبک تولیدی محسوب میشوند.
با لاستیکهای ۳۷ اینچی، فاصلهٔ رپتور از زمین ۳۳۲ میلیمتر، زاویهٔ حملهٔ آن ۳۳.۱ درجه، زاویهٔ فرار ۲۴.۹ درجه و زاویهٔ شکست ۲۴.۴ درجه خواهد بود.
با لاستیکهای کوچکتر ۳۵ اینچی اما فاصله از زمین به ۳۰۵ میلیمتر، زاویهٔ حمله ۳۱ درجه، زاویهٔ فرار ۲۳.۹ درجه و زاویهٔ شکست به ۲۲.۷ درجه کاهش پیدا میکند.
بااینحال، لاستیکهای ۳۵ اینچی فضای نوسان بیشتری شامل ۳۵۵ میلیمتر در جلو و ۳۸۱ میلیمتر در عقب دارد.
بزرگترین خبر در مورد رپتور مدل ۲۰۲۱ زیر پوست آن است زیرا نسل جدید این سوپر پیکاپ روی یک فریم فولادی مقاومت بالای تمام جعبهای ساخته شده که در قسمتهای مهم تقویت شده است.
علاوه بر این، بهمنظور کنترل بیشتر و اطمینان بیشتر راننده در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار با سرعتهای بالا، فورد در عقب خودرو از سیستم تعلیق جدید پنج اتصالی با فنرهای پیچشی استفاده کرده است.
رپتور جدید همچنین به کمکهای جدید فاکس با کنترل الکترونیکی مجهز شده که با توجه به موقعیت تنظیم میشوند.
این بزرگترین کمکهایی است که تاکنون روی رپتور نصب شده است. نسل جدید فورد رپتور از تابستان آینده به بازار عرضه خواهد شد.
منبع: پدال
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد