به گزارش جام جم آنلاین، علی درخشان در گفتگو با ایسنا در رابطه با اخلاق و سلامت روان، اظهار کرد: هر فردی به طور کلی پنج نیاز اصلی دارد و هر رفتاری که از خودش نشان میدهد، برای برطرف کردن این نیازهاست که گاهی سازنده و گاهی هم نامؤثر و غیرسازنده است.
وی با بیان اینکه این نیازها به ترتیب بقا، عشق و احساس تعلق، قدرت، آزادی و تفریح و سرگرمی است، گفت: معمولاً برای برطرف کردن این نیازها سه مدل رفتار ازجمله سازمان یافته، نیمه سازمان یافته و خلاقانه توسط افراد صورت میگیرد.
درخشان ادامه داد: افراد از زمانی که یاد میگیرند برای برطرف کردن نیازهای اساسی راههای اخلاقی بکارگیرند، خواستههای آنها به شکل قانون مدارتر و اساسی پیش میرود، در واقع گذشتگان هم این موضوع را آموختند و تمدن از همان زمان شروع به شکل گیری کرد.
این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه دین نقش بسیار پررنگ و مؤثری در معقوله ایجاد اخلاق داشته، افزود: شعر و فلسفه نیز افراد را به سمت و سوی اخلاق مداری سوق میدهد و با تقویت خردمندی میتوان در افراد ارزشهای انسانی و اخلاقی را تقویت کرد.
وی با اشاره به اینکه با بهره مندی از موضوع اخلاق میتوانیم نقش مؤثری در تربیت بهتر فرزندان ایفا کنیم، عنوان کرد: آموزش مباحث اخلاقی از طریق گنجینه اطلاعاتی اصیل مانند کتاب و کلاسهای روانشناختی والدین را توانمند میکند و باعث میشود که از دوران کودکی، این موضوع را در فرزند خود نهادینه کنند و نقش مؤثری در بهبود کیفیت زندگی کودک داشته باشند.
درخشان با تأکید بر نقش اخلاق والدین بر سلامت روان کودکان، افزود: والدین خوش خُلق و اهل مطالعه در این عصر اطلاعات و محرکهای آموزشی کاذب فرزندان بسیار سالمتری به لحاظ روحی دارند و نباید از نقش اخلاق در جامعه غافل ماند چراکه با استفاده از این موضوع میتوان سلامت روان کودکان را تضمین کرد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت