شبکه‌های رادیویی بیش از ۲۰۰عنوان برنامه را برای دهه فجر تدارک دیده‌اند

استقبال رادیویی از دهه فجر

همزمان با دهه فجر از ۱۲تا۲۲بهمن طبق رسم هر سال‌ برای یادآوری آنچه گذشته و در تاریخ ثبت شده است، برنامه‌های مختلفی تدارک دیده می‌شود. ماجرایی که خیلی از ما از زمان مدرسه آن را به یاد داریم و همیشه برنامه‌هایی را برایش تدارک می‌دیدیم.
کد خبر: ۱۳۰۳۰۱۱

امسال هم به مناسبت دهه فجر رادیو و تلویزیون مثل همیشه دست به کار شده‌ و آثار مختلفی را آماده کرده‌اند تا این روزها روی آنتن ببرند.

از مستند‌ها و آثار آرشیوی که خیلی واقعی آن زمان‌ها را روایت می‌کنند گرفته تا برنامه‌هایی که با حضور چهره‌هایی که آن روزها را دیده‌اند، شکل گرفته‌اند.

در گزارش‌های قبلی که منتشر ‌شد از کارهای دنیای تصویر و برنامه‌هایی که تدارک دیده شده گفتیم و این‌بار قرار است سراغ رادیو و دنیای صدا برویم؛ مجموعه‌ای که خیلی وقت‌ها در تاکسی، خانه، مغازه‌ و... خواه ناخواه با آن همراه می‌شویم.

رادیو به مناسبت دهه فجر تدارک ویژه‌ای دیده است. در این فضا در کنار رادیو انقلاب که به‌صورت ۲۴ساعته از ابتدای بهمن به مدت یک‌ماه به عنوان صدای گفتمان انقلاب اسلامی برنامه‌هایی را روی آنتن برد، ۱۴شبکه رادیویی نیز در مجموع با ۱۹۱۳برنامه در قالب ۲۱۸ عنوان و به مدت ۸۵۲ساعت و ۵۱دقیقه به استقبال دهه فجر رفته‌اند.

رادیو ایران

در این راستا رادیو ایران با ویژه برنامه۴۲ سالگی در ساختار گفت‌وگو محور که هر روز به مدت ۵۰ دقیقه، از ساعت ۱۲ و۳۰دقیقه الی ۱۳ و۳۰دقیقه روی آنتن می‌رود، بستری برای گفت‌وگو و مرور خاطرات ۴۲ ساله انقلاب اسلامی است.

پژوهشی برگرفته از زندگی مهمان شاخص هر برنامه و پیوند بخش‌های مختلف زندگی مهمان با اتفاقات ۴۲ ساله انقلاب، پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، دستاوردهای انقلاب و کسب موفقیت‌های جهانی.

همچنین در برنامه زنده گفتار محور «گلبانگ پیروزی» در روز ۲۲ بهمن که ساعت ۸ و۳۰ دقیقه پخش می‌شود، نغمات و موسیقی‌های مرتبط با ایام دهه فجر شنیده می‌شود.

این شبکه نمایشی رادیویی را نیز با عنوان «ساعت خنده» هرشب برای ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه در جدول پخش خود قرار داده است.

رادیو تهران

رادیو تهران نیز مستند رادیویی «جعبه سیاه» را ۱۱ الی ۲۱ بهمن ساعت ۲۰ به مدت ۲۵ دقیقه پخش می‌کند که روایتی مستند از اوضاع ایران در رژیم پهلوی است و بر اساس مجموعه خاطرات اسدا... علم، وزیر دربار تولید شده و اوضاع و شرایط ایران را بررسی و عملکرد شاه و دربار پهلوی را در ایجاد نابسامانی‌ها و معضلات موجود بازخوانی می‌کند. مجله رادیویی «ویژه ۱۲ بهمن» هم ساعت ۹صبح به‌طور زنده روی آنتن می‌رود.

رادیو سلامت

مستند «مثبت ۵۷» در راستای رسالت رادیو سلامت روایتی از فراز و نشیب کادر درمان و دستاوردهای قابل‌توجه حوزه سلامت کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که با نگاهی روایت‌گونه بازگو می‌شود و همبستگی و مشارکت با بازخوانی روایت انقلاب در مجله رادیویی «عصرتون گلباران» نیز در ایام دهه فجر ساعت ۱۷ به‌طور زنده بیانگر همبستگی و مشارکت و افزایش سرمایه‌های اجتماعی و برجسته‌سازی دستاوردهای سلامت در عمر بیش از ۴۰سال نظام، نقش پزشکان و مراکز درمانی در دوران انقلاب، دستاوردهای پزشکی و نقش پزشکان نسل چهارم انقلاب در دوران کرونا خواهد بود.

رادیو اقتصاد

محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیر رادیو اقتصاد گفت: رادیو اقتصاد امسال پربارتر از سال‌های گذشته به مرور روزهای ماندگار و فراموش‌ناشدنی تاریخ ملت بزرگ و انقلابی و حماسه‌ساز ایران می‌پردازد و در این راستا بیش از ۷۰برنامه در قالب ۹عنوان به مدت ۴۴ساعت پیش‌بینی کرده است.

در برنامه «روز از نو» که شنبه تا چهارشنبه ساعت ۶و۳۰ دقیقه تا ۸ پخش می‌شود آیتم روزشمار انقلاب اسلامی را خواهیم داشت و هر روز یکی از دلایل اقتصادی و اجتماعی که سقوط رژیم پهلوی را رقم زد با حضور کارشناسان مجرب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: دهه مبارک فجر، فرصت مناسبی برای بازخوانی ارزش‌ها و آرمان‌ها انقلاب است و این که چه بودیم و چه می‌کردیم و چه می‌خواستیم و اکنون کجاییم و چه می‌کنیم. استمرار هر انقلابی به زنده نگه‌داشتن انگیزه‌های اصلی آن انقلاب وابسته است از این‌رو در برنامه ایستگاه۹۸ توانمندی‌های انقلاب اسلامی در حوزه زنان، نقش و تاثیر انقلاب اسلامی در سبک زندگی مردم و نیز احیاء منزلت معنوی خانواده به‌خصوص جایگاه ویژه زن و مادر موردبررسی قرار می‌گیرد. این برنامه شنبه تا چهار شنبه ساعت۹ روی آنتن می‌رود.

وی با اشاره به ماموریت برنامه چالش در دهه فجر گفت: در برنامه چالش روز‌های زوج ساعت۱۵ به انعکاس پیشرفت‌های اقتصادی کشور پس از پیروزی انقلاب می‌پردازیم و نقش عدالت‌طلبی، مقابله با فساد، افزایش قدرت نرم ایران و چشم‌انداز آتی انقلاب را مورد بررسی قرار می‌دهیم.مدیر شبکه رادیویی اقتصاد افزود: برنامه خانواده اقتصادی نیز نقش زنان در پیروزی انقلاب را مورد بررسی قرار می‌دهد .

ایرانصدا

رادیو ایرانصدا با «کتاب گویای چغک» وقایع تاریخی انقلاب اسلامی ایران در شهر مشهد را که به زبان مردم کوچه و بازار و مرتبط با تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۵۷ می‌باشد روایت می‌کند که برگرفته از خاطرات رهبر معظم انقلاب است.

«کتاب گویای عبد صالح خدا» نیز برش‌هایی از زندگی مبارزاتی امام خمینی در بیانات آیت‌ا... خامنه‌ای می‌باشد که بخش اعظم آن مربوط به مصاحبه اختصاصی رهبری با مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۱ است که به همراه پادکست ویژه دهه فجر و ۲۲ بهمن که مجموعه‌ای از موسیقی‌های مناسبتی دهه فجر است در سایت ایرانصدا شنیده می‌شود.

رادیو جوان

معاونت صدا در حرکتی جدید در رادیو جوان در مجله زنده رادیویی «میدان آزادی» دردهه فجر با برنامه‌ای میدانی که هر روز در یکی از میادین تهران اجرا می‌شود به بررسی نقش و تاثیر جوانان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، معرفی جوانان نخبه در زمینه‌های علم، فرهنگ و اقتصاد، مستندهای محل تولد اشخاص مهم انقلاب اسلامی و به تصویر کشیدن موزه عبرت به روایت گزارشگر برنامه می‌پردازد.

این شبکه مستندی نیز با عنوان «فجر»آماده کرده است که در این ایام مبارک به صورت شناور در فواصل برنامه‌ها پخش می‌شود. مسابقه و آیتم‌های متنوع درباره انقلاب و دهه فجر نیز از دیگر فعالیت‌های این شبکه برای عموم مخاطبان است.

رادیو ورزش

اهالی ورزش هم با توجه به مخاطبان خاص خود مجله رادیویی میدان پیروزی را به مدت ۵۵ دقیقه از ۱۱ تا ۲۱ بهمن، ساعت ۱۱ بابیان دستاوردها و افتخارات نظام اسلامی در حوزه ورزش همگانی و قهرمانی به‌خصوص ورزش بانوان، بازگویی خاطرات ورزشکاران مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای ورزشی ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در استان‌های محروم کشور روانه آنتن می‌کنند.

برنامه گفت‌وگومحور «دستاورد» نیز باهدف بررسی دستاوردهای ورزش ایران بعد از انقلاب در رشته‌های مختلف ورزشی در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود.

رادیو صبا

رادیو صبا ویژه‌برنامه‌ای را تدارک دیده است با عنوان «یک سرود یک روایت» که به مدت ۲۰دقیقه در ایام دهه فجر در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود که به معرفی، نحوه تولید و پخش ترانه‌های خاطره‌انگیز و سرودهای انقلابی می‌پردازد.

مجله رادیویی «فجر صبا» نیز که هر روز به طور زنده ساعت ۷ صبح در راستای نشاط‌آفرینی برای مخاطبان پخش می‌شود به موضوع این ایام می‌پردازد.

رادیو قرآن

مجله رادیویی «قرآن کتاب انقلاب» که به مدت ۵۰ دقیقه هر روز از دوازدهم تا بیست‌ودوم بهمن به تبیین مبانی قرآنی و بنیان‌های فکری انقلاب اسلامی، نقش رهبری عالمانه ولی‌فقیه در هدایت انقلاب و حفظ ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و نقش مردم به‌ویژه نسل جوان در پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد، ویژه‌برنامه‌ای است که همکاران رادیو قرآن برای این ایام تدارک دیده‌اند.

همچنین کاروان قرآنی انقلاب به همت جامعه قرآنی کشور و با همراهی شبکه قرآن در شهرهای مختلف ایران سفر می‌کند و هر شب یک محفل قرآنی را به‌صورت زنده و مستقیم ساعت ۲۳ پوشش داده و پخش می‌کند.

رادیو گفت‌وگو

رادیو گفت‌وگو نیز که برنامه گفت‌وگومحور تنگه احد را به مدت ۶۰ دقیقه از اول بهمن‌ماه آغاز کرده و تا ۲۲ بهمن ادامه خواهد داد سعی در پیگیری مطالبات ۲۰‌گانه رهبر معظم انقلاب درخصوص «فضای مجازی» در دهه پنجم انقلاب؛ تبیین و بررسی پیش‌نیازهای فضای مجازی و تبیین و بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی می‌نماید.

این شبکه از ۲۶ دی‌ماه نیز در برنامه گفتارمحور «دستاورد» که ساعت ۲۱ پخش می‌شود و تا ۲۳ بهمن ادامه خواهد داشت، به معرفی و تبیین ابرپروژه‌های اقتصادی در انقلاب اسلامی مانند فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت صدرا می‌پردازد.

رادیو نمایش

هنرمندان رادیو نمایش نیز ضمن تولید نمایش‌های رادیویی با رویکرد‌های مختلف مناسب با گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مانند نمایش «ریشه‌ها نمی‌میرند» که داستان مبارزه یک ترکمن با استبداد و اختناق در دوره پهلوی است و نمایش «ایران ایران» با روایت داستان ساخته‌شدن ترانه «ایران ایران» که در این شبکه و دیگر شبکه‌های رادیویی پخش می‌شود، برنامه گفت‌وگو محور رادیو روزگار را نیز با حضور هنرمندان قدیمی تدارک دیده‌اند تا ضمن بازگویی خاطرات دوران انقلاب هرروز مراسم جشنی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استودیوی خاطره‌انگیز هشت رادیو در میدان ارگ برگزار کنند.

رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ نیز با مجله رادیویی «هفت کوچه انقلاب» روز‌های شنبه، دوشنبه و پنجشنبه از ساعت ۹ صبح به مدت ۹۰ دقیقه با همراهی بازیگران مطرح عرصه صدا با شعار صدای اقوام ایرانی و تمرکز بر معرفی آیین‌ها و فرهنگ مردم و همچنین معرفی پیشرفت‌ها و خدمات انقلاب اسلامی در شهرها و روستاهای کشور، با هدف افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای امید و نشاط برنامه‌ریزی و پخش می‌شود.

از دیگر تولیدات این رادیو برنامه گفتارمحور «از همدلی تا همزبانی» است که از ۱۱ تا بیست‌وچهارم بهمن‌ماه، صحبت‌های حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب با موضوع دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی را مرور می‌کند.

رادیو معارف

این رادیو در مجله رادیویی «عطر بهاران» در دهه فجر همه‌روزه از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه به مدت ۹۰ دقیقه به بررسی بیانیه گام دوم انقلاب با نگاهی به کارآمدی نظام اسلامی، استقلال و عزت ایران اسلامی و منطقه در پرتو انقلاب اسلامی، اخلاق و معنویت در سایه پیروزی و استقرار نظام اسلامی و فساد و ستم دستگاه پهلوی می‌پردازد.

پیام و آوا

رادیو پیام و آوا با پخش ترانه‌ها و قطعات خاطره‌انگیز یاد آن دوران را زنده می‌کند و همچنین مسابقه «آوای انقلاب» را برای تعامل بیشتر با مخاطب به‌صورت همخوانی با سرودهای انقلابی طراحی کرده است، ضمن این‌که ویژه‌برنامه کوتاه «پیام خدمت» را که به معرفی دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در ۴۱سال انقلاب شکوهمند اسلامی از زبان مسؤولان نظام و مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌پردازد در قالب و ساختار نوین برنامه‌سازی در جدول پخش خود قرار داده است.

«سرود انقلاب» نیز برنامه‌ای مستند گزارشی است که با سازندگان سرودهای نوستالژیک و خاطره‌انگیز انقلاب اسلامی گفت‌وگو می‌کند. «سکانس انقلاب» نیز گزیده‌ای از صوت فیلم‌های تولیدشده با موضوع انقلاب اسلامی است که در فواصل پخش قرار دارد.

فاطمه شهدوست - رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها