jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۳۰۱۰۳۰ ۲۳ دی ۱۳۹۹  |  ۱۵:۵۹

پژوهشگران "ناسا" و "آژانس فضایی اروپا"، تصاویری را از شش کهکشان منتشر کرده‌اند که حاصل ادغام دو کهکشان هستند و "تلسکوپ فضایی هابل" آنها را ثبت کرده است.

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، هنگامی که کهکشان‌ها به یکدیگر برخورد می‌کنند، منحرف می‌شوند و عجیب به نظر می‌رسند.

ستاره‌شناسان ناسا و "آژانس فضایی اروپا"(ESA) در بررسی مشترکی، شش تصویر از ادغام‌های کهکشانی را که با "تلسکوپ فضایی هابل"(Hubble Space Telescope) به ثبت رسیده‌اند، منتشر کردند.

در توضیح این پروژه آمده است: طی رویدادهای نادر ادغام، تغییرات چشمگیری در ظاهر و محتوای ستاره‌ای کهکشان‌ها رخ می‌دهد. این سامانه‌ها، آزمایشگاه‌های بسیار خوبی برای ردیابی تشکیل خوشه‌های ستاره‌ای تحت شرایط مفرط فیزیکی هستند.

شش برخوردی که در اینجا به نمایش درآمده‌اند، به پروژه هابل موسوم به "HiPEEC" تعلق دارند که برای درک بهتر تشکیل ستاره در این فضاهای کیهانی صورت می‌گیرد.

خوشه‌های متراکم ستارگان، به صورت چشمگیری در میان این کهکشان‌های در حال ادغام تشکیل می‌شوند. این خوشه‌های ستاره‌ای، بسیار درخشان هستند و شواهدی گویا را در مورد برخوردهای کیهانی که مدت‌ها پیش روی داده‌اند، ارائه می‌دهند.

پژوهشگران هابل در این مورد نوشته‌اند: حتی هنگامی که سامانه کهکشانی به مرحله آرام‌تری وارد می‌شود، این خوشه‌های بزرگ ستاره‌ای به عنوان شاهدان رویدادهای گذشته، در سرتاسر کهکشان خود خواهند درخشید.

در این گزارش، کهکشان‌هایی را می‌بینیم که در اثر همین برخوردها به وجود آمده‌اند.

انحراف مسیر 2 کهکشان بر اثر برخورد با یکدیگر

کهکشان "ان‌جی‌سی ۳۲۵۶" (NGC ۳۲۵۶) که حدود ۱۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

انحراف مسیر 2 کهکشان بر اثر برخورد با یکدیگر

کهکشان "ان‌جی‌سی ۱۶۱۴" (NGC ۱۶۱۴) با بازوهای مارپیچی و یک دنباله مستقیم در قسمت بالا سمت راست.

انحراف مسیر 2 کهکشان بر اثر برخورد با یکدیگر

کهکشان "ان‌جی‌سی ۴۱۹۴"(NGC ۴۱۹۴) که نتیجه برخورد یک کهکشان بزرگ‌تر با یک کهکشان کوچک‌تر است.

انحراف مسیر 2 کهکشان بر اثر برخورد با یکدیگر

به گفته ناسا و آژانس فضایی اروپا، کهکشان‌های "آی‌سی ۶۹۴" (IC ۶۹۴) و "ان‌جی‌سی ۳۶۹۰" (NGC ۳۶۹۰)، حدود ۷۰۰ میلیون سال پیش از کنار یکدیگر عبور کردند و در نتیجه آن، انفجار شدیدی از تشکیل ستاره صورت گرفت.

انحراف مسیر 2 کهکشان بر اثر برخورد با یکدیگر

به گفته ناسا، "ان‌جی‌سی ۶۰۵۲" (NGC ۶۰۵۲)، یک جفت کهکشان است و حدود ۲۳۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد.

انحراف مسیر 2 کهکشان بر اثر برخورد با یکدیگر

کهکشان "ان‌جی‌سی ۳۴" (NGC ۳۴)، نتیجه برخورد دو کهکشان در چند میلیون سال پیش است.