واقعیت مجازی برای گشت‌و‌گذار در جهان

اپلیکیشن‌های جهان‌نما

ضمیمه کلیک روزنامه جام جم نوشت: همه‌گیری کرونا، دورکاری، محدودیت‌های تردد، قرنطینه و از همه بدتر ترس مردم از سفرهای هوایی در این دوران باعث رکود بی‌سابقه صنعت گردشگری شده ‌است.
کد خبر: ۱۳۰۰۷۸۳

در ادامه این گزارش ضمیمه کلیک روزنامه جام جم آمده است: گرچه پیشرفت‌های فناوری واقعیت مجازی و افزوده در سال‌های اخیر و قدرت پردازش بسیار بیشتر گوشی‌های کنونی، به ما امکان می‌دهد این محدودیت‌ها را تا حدی دور بزنیم. در این سال‌ها هدست‌های مخصوص تبدیل گوشی‌های هوشمند به هدست‌های واقعیت افزوده پیشرفت‌ فراوانی کرده‌اند. همچنین ژیروسکوپ‌های دقیق و پردازنده‌های سریع گوشی‌های هوشمند نسل جدید به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تجربه‌های بسیار واقعی‌تری برای کاربران خلق کنند. درواقع با داشتن یک گوشی میان‌رده و بالاتر که در یکی دو سال اخیر ساخته شده باشد و ساده‌ترین هدست‌های واقعیت مجازی، یعنی قاب‌های مقوایی مثل Cardboard هم می‌توانید این جهان موازی را به‌نحوی مطلوب تجربه کنید. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم این هفته اپلیکیشن‌هایی را معرفی کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند بدون هزینه‌های آنچنانی و خروج از منزل، دنیا را بگردید.

 

قبل از آن که دست‌به‌کار شوید

قبل از این که بخواهید با استفاده از گوشی هوشمندتان جهان را بگردید، چند نکته را باید بدانید. اول این که هدست‌های واقعیت مجازی رده‌های مختلف عملکردی و فناوری با قیمت‌های متنوع دارند، پس نمی‌توانید تجربه هدست‌هایی مثل HTC Vive

را با هدست‌های قابل‌حمل مثل Oculus Quest مقایسه کنید. ساده‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین روش دسترسی به فناوری واقعیت مجازی، استفاده از هدست‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند است. این هدست‌ها درواقع یک قاب و دو لنز هستند که به‌کمک صفحه نمایش و پردازنده گوشی‌ هوشمندتان به شما امکان تجربه فضای واقعیت مجازی را می‌دهند.

مزیت این رده از هدست‌های واقعیت مجازی، قیمت نسبتا پایین و انعطاف‌پذیری بالایی است که به شما می‌دهند. البته از آنجا که قابلیت‌های این هدست‌های مخصوص گوشی و خود سخت‌افزار گوشی‌ها با هم تفاوت‌های بسیاری دارند، نمی‌توانید انتظار تجربه یکدستی از آنها داشته باشید و ممکن است تجربه شما با دوستی که از سخت‌افزار متفاوتی استفاده می‌کند بسیار متفاوت باشد. به‌هر حال، برای تجربه واقعیت مجازی روی گوشی باید این حداقل‌ها را آماده کرده باشید:

 *گوشی هوشمند با پشتیبانی از VR و مجهز به حسگر ژیروسکوپی

 *هدست مخصوص گوشی که با گوشی هوشمند شما و ابعاد آن سازگار باشد

 *نرم‌افزارهای تکمیلی مثل اپلیکیشن Cardboard گوگل که به‌راحتی از فروشگاه‌های اپلیکیشن قابل تهیه است

* اپلیکیشن‌های اختصاصی یا محتوای سازگار با واقعیت افزوده مثل عکس‌ها و ویدئوهای ۳۶۰ درجه‌ای

 

   دنیای درون

اپلیکیشن Within VR یکی از بهترین نرم‌افزارهای موجود برای تجربه واقعیت مجازی روی گوشی‌های هوشمند است که مجموعه ویدئوهای گسترده‌ و جذابی در اختیارتان قرار می‌دهد. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید به سفرهای مجازی در جهان‌های واقعی و خیالی بروید و از محیطی کاملا زنده و متحرک با صداهای واقعی لذت ببرید. کافی است ویدئویی که نظرتان را جلب می‌کند انتخاب کرده و آن را لمس کنید تا پروفایل آن برای شما نمایش داده شود. در این محیط علاوه‌بر توضیحی کوتاه درباره تجربه واقعیت مجازی که قرار است تجربه کنید، دکمه‌هایی برای اشتراک‌گذاری، دانلود و استریم‌ کردن محصول وجود دارد. با انتخاب گزینه آخر می‌توانید انتخاب کنید که ویدئو را به‌صورت معمولی یا برای هدست‌های VR مشاهده کنید.  مجموعه گسترده تصاویر و تجربیات واقعیت مجازی موجود در کتابخانه این اپلیکیشن از انواع مستند تا راهپیمایی‌های فضایی و داستان‌های ترسناک را شامل می‌شوند. این تجربیات می‌توانند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشند و از مکان‌های واقعی مثل کره شمالی، هنگ‌کنگ و رواندا تا جهان‌های تخیلی در بین آنها پیدا می‌شود. به‌علاوه همواره ویدئوهای جدیدی به مجموعه این اپلیکیشن اضافه می‌شوند که باعث حفظ جذابیت آن در درازمدت می‌شود. یک نکته نهایی هم این که اپلیکیشن Within VR که برای آی‌او‌اس و اندروید عرضه شده کاملا رایگان است.

  

دیدنی‌های جهان

اگر اهل سفر به مناطق مختلف برای دیدن نقاط خاص و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آنها هستید، اپلیکیشن Sites in VR برای شما ساخته شده است. در این اپلیکیشن رایگان که هم برای اندروید و هم آی‌او‌اس عرضه شده می‌توانید مجموعه‌ای از مقاصد توریستی در سراسر جهان را در گوشی خود داشته باشید. کافی است مقصد موردنظرتان را انتخاب کنید تا تصویری باکیفیت و ۳۶۰درجه از مکان موردنظر شما روی صفحه گوشی نمایش داده شود. اگر تنها به‌دنبال تجربه واقعیت مجازی باشید، می‌توانید یکراست وارد زبانه VR شوید و تصویر موردنظرتان را انتخاب کنید تا با گذاشتن هدست واقعیت مجازی روی سرتان تجربه‌ای مشابه حضور در مکان موردنظر را به‌دست آورید. یکی از نکات مثبت این اپلیکیشن، امکان شخصی‌سازی گسترده و تنظیمات متعددی است که در اختیار شما قرار می‌دهد. این تنظیمات از کیفیت تصویر و روشنایی تا رابط کاربری در حالت VR را شامل می‌شود و به‌شما اجازه می‌دهد بهترین تجربه ممکن را براساس سخت‌افزارتان به‌وجود بیاورید.

  

سفری به بام جهان

کشور نپال به‌دلیل داشتن طبیعت خاص و قرار گرفتن رشته‌‌کوه‌های سر به ‌فلک کشیده هیمالیا در آن یکی از دیدنی‌ترین و توریستی‌ترین مناطق کره‌زمین محسوب‌می‌شود. اپلیکیشن Nepal VR تمام تمرکز خود را روی ایجاد تجربه‌ای جذاب از این کشور دیدنی در محیط واقعیت مجازی قرار داده و می‌توان گفت تا حد زیادی موفق بوده است. این اپلیکیشن حاوی مجموعه‌ای از تصاویر ۳۶۰ درجه باکیفیت از نقاط دیدنی نپال است که می‌توانید به‌صورت معمولی یا با استفاده از هدست واقعیت مجازی مخصوص گوشی ببینید. البته رابط کاربری این نرم‌افزار کمی بددست است و برای کار کردن راحت با آن به کمی زمان نیاز خواهید داشت، اما تجربه بسیار ارزشمندی در اختیارتان قرار می‌دهد که مسلما با توجه به رایگان بودن این اپلیکیشن اندرویدی ارزشش را دارد. البته اپلیکیشن‌های مشابه دیگری مثل Egypt۳۶۰ و Tour It Virtually هم وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها سری به مصر و هند بزنید و زیبایی‌های آنها را به‌نحوی متفاوت تجربه کنید.

  

رودخانه آرامش

یکی از مزایای واقعیت مجازی، امکان تجربه جهان‌های ساختگی مانند دنیای واقعی است. در نتیجه می‌توانید به‌جای رفتن به مکان‌های واقعی به دنیاهایی سفر کنید که وجود خارجی ندارند و برنامه‌نویس‌ها از صفر آنها را ایجاد کرده‌اند. یکی از بهترین نمونه‌های این اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزار رایگان Relax River VR است که هم برای آی‌او‌اس و هم برای اندروید عرضه شده و به‌ شما امکان می‌دهد سوار بر یک قایق از میان محیط‌های زنده و سرشار از جزئیات عبور کنید. این اپلیکیشن تنها از فناوری VR پشتیبانی می‌کند و به‌همین دلیل بدون یک هدست واقعیت مجازی نمی‌توانید از آن استفاده کنید. به‌علاوه رایگان بودن این اپلیکیشن به‌ این معنی است که هرازگاهی ممکن است تبلیغات آنلاین آرامش سفر شما را به‌هم بزند، هرچند سادگی کاربرد و گرافیک فوق‌العاده محیط برنامه این آزارهای گاه و بیگاه را تحمل‌پذیر می‌کند.

خشایار مریدپور - روزنامه‌نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها