یکی از مشکلات در مواقع همه‌گیری بیماری‌ها، گندزدایی مناسب محل‌هایی است که وجود ویروس یا باکتری در آن محتمل است. در عالمگیری کرونا همان‌گونه که در یافته‌های جدید به آن اشاره شده این ویروس از طریق تماس سطوح مشترک انتقال پیدا می‌کند؛ لذا ضرورت دارد این سطوح به‌طور مرتب گندزدایی شود.
کد خبر: ۱۳۰۰۶۱۱

این سطوح از قبیل سطوح سرویس‌ های بهداشتی، محل‌های ورود و خروج، سطح میز، صندلی، درها و پنجره‌ها، کلید و پریز، گوشی تلفن و سایر نقاطی که به‌طور روزمره در تماس با افراد مختلف هستند.

برای گندزدایی صحیح و مناسب این سطوح، مواد مختلفی هم برپایه الکل و هم بر پایه کلر در بازار موجود است ولی آنچه مسلم است در همه خانوارها آب‌ژاول یا همان وایتکس پیدا می‌شود که می‌توان با رقیق‌سازی از این ماده برای گندزدایی استفاده کرد.

روش صحیح تهیه محلول‌های کلر برای گندزدایی محیط، سطوح و ظروف به این شرح است‌: مطالعات نشان می‌دهد برای گندزدایی این سطوح لازم است از محلول کلر با غلظت 0.1 درصد برای سطوح آلوده و 0.05 درصد برای سطوح تمیز استفاده کرد، کلر در این غلظت در مدت حداقل یک دقیقه قادر به نابودی میکروارگانیسم‌هاست.

وایتکس موجود در منازل شهروندان، آب ژاول دارای کلر فعال ۵درصد یا ۵/۳درصد است. برای تهیه محلول کلر 0.1 درصد از آب‌ژاول‌، وایتکس به این صورت عمل کنید: درصد غلیظ را به درصد رقیق تقسیم کنید، حاصل را منهای یک کنید.

در این حالت پاسخ، نشان‌دهنده میزان قسمت آبی است که باید استفاده کنید. برای مثال اگر آب ژاول، مایع سفید‌کننده ۵درصد کلر فعال داشته باشد، در این صورت ۵ را بر 0.1 تقسیم می‌کنیم که می‌شود ۵۰ و ۵۰ منهای یک، برابر با ۴۹ خواهد بود؛ بنابراین لازم است یک واحد این محلول را به ۴۹ واحد آب سرد و معمولی در ظروف دردار ترجیحا پلاستیکی اضافه کرد و اگر غلظت کلر محلول غلیظ خریداری شده 3.5 درصد باشد در این صورت لازم است یک واحد محلول را با ۳۴ واحد آب سرد معمولی اضافه کرد. کلر ماده‌ای فرار، سمی و به‌شدت خورنده است؛ لذا هنگام استفاده از آن داشتن لوازمی نظیر ماسک و دستکش ضروری است و هنگام گندزدایی محل با محلول کلر، محل مذکور باید تهویه مناسب داشته و درها و پنجره‌ها باز باشند.

قبل از عمل گندزدایی برای تمام سطوح، ابتدا سطوح را با پارچه مرطوب به‌منظور حذف گردوغبار تمیز کرده و سپس اقدام به گندزدایی شود چون کلر در اثر موادآلی موجود در گردوغبار و... غیرفعال می‌شود.

عمل گندزدایی در جاهایی که احتمال آلودگی می‌رود باید به‌صورت روزانه تکرار شود و محلول آماده شده بهتر است برای کارایی بیشتر پس از هر ۲۴ساعت دوباره تهیه شود.

مهندس رضا روحی - مسوول واحد بهداشت‌محیط مرکز بهداشت شمال تهران / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها