بررسی علل موثر در احساس درد در چشم ها

بگو کجای چشمت درد می کنه تا علتش رو بگم

احساس درد در نقاط مختلف چشم علت مختلفی دارد و با آشنایی با علت درد چشم در هر قسمت آن می توانید به سادگی برای درمان آن اقدام کنید.
کد خبر: ۱۳۰۰۵۶۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، چشم درد ممکن است ناراحتی زیادی را روی چشم، پشت چشم و یا در اطراف چشم ایجاد کند. این درد در چشم راست و چشم چپ اتفاق می افتد و ممکن است گاها هر دو چشم را به طور همزمان درگیر کند. هیچ شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که چشم راست بیشتر از چشم چپ درگیر این مشکلات شود و یا برعکس. در بعضی از موارد مشکلاتی مثل آسیب دیدگی چشم، علت مشهود این درد است اما گاهی اوقات نمی توان به راحتی فهمید که علت این درد چیست.

علت درد چشم

شدت درد چشم همیشه هم نشان دهنده میزان جدی بودن بیماری زمینه ای یا ناراحتی آن نیست. به عبارت دیگر ممکن است مشکلاتی در چشم فرد وجود داشته باشد که عامل ایجاد این درد هستند. مشکلاتی مثل زخم قرنیه درد شدیدی را ایجاد می کند اما چنانچه پیش از این در بخش بهداشت و سلامت گفتیم وضعیت های جدی مثل آب مروارید، تباهی لکه زرد و همچنین گلوکوما، جداشدگی شبکیه یا بیماری چشم دیابتی هم هستند که در بعضی موارد هیچ دردی هم ایجاد نمی کند. چشم درد، احساسات و علائم مختلفی را در فرد ایجاد می کند که چشم پزشک می تواند با استفاده از آن علائم مشکلات را تشخیص داده و دارو تجویز کند. 

علت درد چشم

علائم چشم درد

علائم چشم درد شامل موارد زیر است:

  • یک نوع احساس که انگار چیزی داخل چشم است 
  • سوزش چشم
  • درد شدید
  • چشم درد به طور مکرر همراه با تاری دید، قرمزی و حساسیت به نور

 علل چشم درد در قسمت های مختلف آن

در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک بنا به درخواست شما کاربران علل رایج چشم درد را به شما معرفی می کنیم که روی سطح چشم اثر گذار هستند: 

درد و سوزش در بدنه خارجی قرنیه 

اصلا جای تعجب نیست بدنه خارجی قرنیه می تواند حس سوزش را داخل چشم ایجاد کند. ممکن است به دلیل وارد شدن چیز های ریزی مثل شن و حتی سنگ های ریز، گرد و غبار وارد شده در چشم، این حساسیت را ایجاد کند. این ناراحتی در قرنیه ممکن است از خفیف تا شدید باشد و هنگام پلک زدن درد زیادی را ایجاد خواهد کرد.

تاری دید و حساسیت به نور هم جزء مشکلات رایج آن است. اکثر این افراد معمولاً باید توسط چشم پزشک تحت مراقبت باشند  زیرا فلزی که داخل قرنیه آن ها گیر می کند، عفونت جدی را در چشم این افراد ایجاد خواهد کرد. معمولاً چشم پزشک در مطب به راحتی این وضعیت را بهبود می بخشد. قطره های آنتی باکتریال چشم ها می تواند برای جلوگیری از عفونت و بهبود قرنیه موثر واقع شود. 

چشم درد

علت درد در پشت چشم 

علل رایج درد در پشت چشم می تواند سردرد های میگرنی و عفونت های سینوسی باشد. سردرد های میگرنی دردی را در پشت چشم، آن هم فقط در یکی از چشم ها ایجاد می کنند و ممکن است همان قسمت سر شما نیز درد بگیرد. درد در پشت چشم به دلیل عفونت سینوسی، معمولا شدت کم تری از درد میگرنی دارد و هر دو چشم را درگیر می کند. معمولاً این درد ها اورژانسی نیستند اما اگر شدید شدند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. 

علت درد در اطراف چشم

یکی از رایج ترین علت های درد اطراف چشم، گل مژه روی پلک است. گل مژه نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک ندارد اما به راحتی از طریق قرار دادن کمپرس گرم روی پلک به اندازه چند بار در روز درمان خواهد شد. 

بلفاریت هم یکی دیگر از علت های رایج ورم پلک و ناراحتی در اطراف چشم است. سندروم بینایی کامپیوتری هم یکی دیگر از علت های درد در اطراف چشم است که نیاز به مراقبت مراجعه اورژانسی ندارد اما به راحتی می توانید با در پیش گرفتن مراحلی آن ها را بهبود ببخشید. 

وضعیت دیگر چشم درد که رواج کمتری دارد اما جدی تر است، وضعیتی است که به آن نوریت اپتیک می گویند که باعث کاهش بینایی دائمی می شود. علائم آن معمولاً روی کاهش بینایی در تشخیص رنگ ها و درد اطراف چشم که بر اثر حرکت چشم تشدید می شود، تمرکز دارد. چنین وضعیتی نیاز به مراجعه اورژانسی به چشم پزشک و نورولوژیست دارد. ام اس و دیگر وضعیت های نورولوژی برای افراد زیر 40 سال رایج ترین علت های نوریت اپتیک است.

چشم درد

علت درد و خارش گوشه چشم 

در بعضی موارد ممکن است خارش در گوشه های داخل چشم در نزدیکی مجرای اشکی یا در گوشه های خارجی چشم وجود داشته باشد. علت درد و خارش گوشه چشم عبارتند از:

خشکی چشم ها که با افزایش سن شایع تر شده زیرا غدد کناری چشم اشک کمتری تولید می کنند.

آلرژی که باعث یک واکنش التهابی در بدن می شود و نه تنها در گوشه چشم بلکه بر پلک ها نیز تاثیر می گذارد.

چشم صورتی که بر اثر آن، چشم منجر به عفونت آلرژیک می گردد و همراه با خارش اطراف مجاری اشک می باشد.

گاهی اوقات خارش، ناشی از گرد و غبار یا ماسه یا افتادن مژه در چشمان شما می باشد که مجرای اشک را مسدود کرده و باعث خارش چشم می شود.

لنز های طبی، اگر که طریقه نگهداری آنها را به درستی انجام ندهید باعث خشکی و خارش چشم می شوند.

خارش گوشه چشم

درد مربوط به زخم قرنیه 

زخم یا خراش قرنیه معمولاً وضعیت جدی نیست اما ناراحتی و حساسیت به نور و آبریزش چشم را برای فرد ایجاد می کند. بسیاری از این خراش های قرنیه بعد از 24 ساعت بهبود پیدا می کند اما خراش های عمیق تر ممکن است عاملی برای ایجاد عفونت باشند و یا زخم های شدیدتر را ایجاد کند. از آن جا که نمی توان گفت که آیا درد مربوط به یک خراش خفیف است یا خیر، در نتیجه زخم عمیق در این قسمت توسط پزشک مورد بررسی قرار می گیرد تا هرگونه ناراحتی را به سرعت تشخیص داده و وضعیت های مختلف و بیماری زمینه ای را متوجه شود. 

درد قرنیه به دلیل خشکی چشم 

یکی دیگر از علت های رایج ناراحتی چشم، خشکی چشم است. خشکی چشم معمولاً به تدریج و به آرامی شروع می شود و درد را در قرنیه ایجاد می کند. گاهی اوقات خشکی چشم عاملی برای خراشیدگی قرنیه هم هست  زیرا چشم به اندازه کافی اشک تولید نمی کند تا رطوبت و لغزندگی را در این ناحیه حفظ کند. اگر از قطره های چشم برای نرم کنندگی استفاده می کنید، احتمالا وضعیتتان بهبود پیدا می کند. در اکثر موارد خشکی چشم نیاز به درمان خاصی ندارد اما پزشک می تواند از شما آزمایش بگیرد و شدت خشکی را تشخیص دهد و یک درمان موثر برای تان تجویز کند.

خشکی چشم

دلایل دیگر چشم درد

 برخی علل چشم درد که رواج کمتری دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • چشم صورتی 
  • عفونت چشم 
  • آماس عنبیه 
  • ناراحتی لنز چشم 

علت خیلی جدی چشم درد، وضعیتی به نام عفونت داخل چشم یا اندوفتلامیت است که یک نوع التهاب در داخل چشم می باشد. معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی بر اثر آسیب دیدگی به چشم ایجاد می گردد و ممکن است بعد از جراحی آب مروارید یا هر گونه جراحی چشم ایجاد شود. این وضعیت علاوه بر قرمزی و ورم پلک و کاهش بینایی، درد شدیدی ایجاد می کند. اگر بعد از جراحی آب مروارید یا دیگر جراحی های چشم، این وضعیت را داشتید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. 

عفونت چشم

درمان صحیح چشم درد بعد از آسیب دیدگی چیست؟

درمان صحیح این است که توسط پزشک معاینه شوید. فقط متخصص می تواند علت اصلی آن را بفهمد و درمان صحیح را برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر برای شما تجویز کند. اگر شرایط عنوان شده در ادامه ی این بخش از نمناک را همراه با درد چشم داشتید، حتما به متخصص مراجعه کنید:

  • دردی که بعد از مواجه شدن یا پریدن فلز یا چوب یا حتی فعالیت هایی که باعث آسیب دیدگی به قرنیه می شود، ایجاد می گردد؛ مخصوصاً زمان هایی که عینک ایمنی نداشته اید. 
  • درد به دلیل آسیب دیدگی چشم.
  • درد شدید همراه با تاری دید و حساسیت به نور. 
  • جراحی که اخیرا انجام شده باشد ؛ مثل جراحی لیزیک یا آب مروارید. 
  • قرمزی و ترشح چشم.
  • درد ناگهانی و شدید چشم و سابقه گلوکوما که نشان دهنده یک حمله حاد در چشم است و بینایی را بعد از آن به شدت کاهش می دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها