jamejamonline
اقتصادی اقتصاد ایران کد خبر: ۱۲۹۹۷۴۵   ۱۶ دی ۱۳۹۹  |  ۱۳:۰۳

اوایل سال ۹۷ بود که آمریکا از برجام خارج شد و همه تحریم‌ها علیه ایران بازگشت. آن‌طور که کارشناسان اقتصادی و سیاسی تحلیل می‌کنند، تحریم‌های آمریکا علیه ایران بی‌سابقه بوده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف شامل شرکت‌های نفتی، خودرویی، لوازم خانگی و غیره از ترس تحریم‌های آمریکا بعد از خروج آنها از برجام، چمدان‌های خود را بسته و کشورمان را ترک کردند.

پس از برجام با این‌که ۳۵تا ۴۰میلیون دلار از سوی طرف ایرانی برای همکاری با شرکت‌های لوازم خانگی کره‌ای سرمایه‌گذاری شد، اما به دلیل تحریم‌ها این شرکت‌ها مجبور به ترک ایران شدند. در زمان همکاری شرکت‌های ایرانی و کره‌ای پلتفرم‌هایی طراحی شدند که بلا استفاده ماندند.

در این میان شرکت‌های ایرانی به دنبال فناوری‌های جدید بودند تا راه برای دوران پس از تحریم‌ها باز شود اما به دلیل طولانی شدن این زمان و عدم اصلاح در رفتار و سیاست‌های طرف غربی، خودشان دست به کار شدند تا به تقاضای بازار پاسخ دهند.

در این مدت، قطعه‌سازی در ایران رشد بسیار خوبی کرد، به طوری که کیفیت محصولاتی که اکنون تولید می‌شوند نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.

این در حالی است که اکنون زمزمه‌های رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا شنیده می‌شود. در این شرایط برخی معتقدند پس از تحریم‌ها نیز نباید اجازه ورود شرکت‌های خارجی به ایران داده شود، در حالی که ایزوله کردن تولید، کار صحیحی نیست و در نهایت به ایجاد انحصار در بازار منجر خواهد شد.

در واقع ایران در شرایط پس از تحریم نباید خود را از فناوری‌های روز محروم کند اما طبیعتا بازگشت شرکت‌های خارجی به بازار ایران باید همراه با شروط مشخصی باشد. یکی از راه‌های حمایت از تولید داخلی صادر نکردن مجوز برای واردات کالاهای آماده و نهایی است.

از سوی دیگر باید برای حضور شرکت‌های خارجی شروط مشخصی تعیین شود. از جمله این شروط، به روز بودن بخش تحقیق و توسعه و آموزش این شرکت‌ها در ایران است.

اگر این شرکت‌ها، موارد را قبول نکردند نباید به آنها اجازه فعالیت داده شود. در شرایطی که ایران اکنون توانسته با تحریم مقابله کند و در این راستا دپارتمان قطعه‌سازی راه بیندازد نباید پس از تحریم‌ها با ورود کالای آماده، فعالیت و زحمات بخش تولید را که در دوران تحریم سختی‌های زیادی کشیده‌اند، فراموش شود. اکنون تولیدکنندگان ایرانی بیش از ۹۰درصد تقاضای بازار را پاسخ می‌دهند و ۱۰درصد باقیمانده از طریق قاچاق تامین می‌شود. باید به شرکت‌هایی که قصد بازگشت به ایران را دارند گفته شود برای فعالیت در ایران قالب‌های روز دنیا را در کشور به کار گیرند و یک تیم آموزش‌دهنده در داخل ایران مستقر کنند.

ایران باید به دنبال برندهای ملی در مقیاس‌های اقتصادی باشد و اگر می‌خواهیم در افق۱۴۰۴ در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم باید در این مسیر قرار بگیریم.

اگر این برندهای ملی بتوانند با مقیاس اقتصادی و بدون قیمت‌گذاری دستوری فعالیت کنند می‌توانند به صورت گسترده در بازارهای جهانی حضور داشته باشند و با رقبای خود به رقابت بپردازند. البته مستلزم رسیدن به این جایگاه، حمایت از تولید برای پایین بودن قیمت تمام شده و همچنین تامین مواد اولیه با نرخ مناسب است.

عباس هاشمی - دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران / روزنامه جام جم 

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

سفر رئیس‌مجلس ایران به روسیه ابعاد مختلفی دارد؛ یک بعدش به روابط دوجانبه ایران و روسیه مرتبط است به این معنا که دو کشور تمایل دارند روابط خود را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای توسعه بخشند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر