آنچه باید در مورد قولنج گردن و شکستن آن بدانید

قولنج گردن وقتی صدای خطر میدهد

بسیاری از افراد اقدام به شکستن قولنج های انگشت، کمر و پا می کنند اما از عوارض و نشانه های نگران کننده در مورد شکستن قولنج گردن بی اطلاع هستند.
کد خبر: ۱۲۹۸۹۵۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، هر مفصلی می تواند "قولنج " کند و برای مردم عادی است که قولنج بند انگشت کمر، مچ پا وانگشتان را بشکنند. افراد اغلب این کار را خودشان انجام می دهند، اگرچه این کار می تواند توسط یک متخصص انجام شود. به طور کلی، در مورد قولنج گردن، پزشک مفصل حرفه ای که این مانور را انجام می دهد است. در این بخش از سلامت نگاهی می اندازیم به وضعیت بدن برای زمانی که قولنج گردن ممکن است رخ دهد.

قولنج گردن

چرا قولنج گردن رخ می دهد؟

سه دلیل اصلی وجود دارد که چرا مفاصل و به طور خاص گردن، قولنج خواهند کرد:

خارج شدن گاز:

مایعی در مفاصل وجود دارد که به استخوان ها و بافت کمک می کند تا به آرامی با هم حرکت کنند. این مایع حاوی اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن است.

در گردن، مفاصل جفت شده به عنوان مفاصل مهره ای شناخته شده که در هر طرف وجود دارند و بالا و پایین می روند هر یک از این مفاصل مهره ای دارای یک کپسول در اطراف آن است که پر از مایع و گاز است.

هنگامی که کپسول مفصل کشیده می شود، گاز به سرعت به شکل حباب ها آزاد می شود این انتشار گاز صدای ترکیدن و یا صدای شکستن را ایجاد می کند.این فرآیند همچنین به "جوش" یا "حباب زایی " منسوب است.

حرکت:

زمانی که مفاصل حرکت می کنند، این امر بر تاندون و رباط ها تاثیر می گذارد که فیبرها و ماهیچه ها را در مفاصل به هم متصل می کنند. اگر تاندون ها کمی به سمت خارج حرکت کند، وقتی که به موقعیت اصلی خود باز می گردد، سرو صدا ایجاد می کند. به طور مشابه، رباط ها می توانند زمانی که مفصل جابجا می شود صدای شکستن(قولنج) را ایجاد کند این کار معمولا در زانو یا قوزک رخ می دهد.

قولنج گردن

برخی از دلایلی که ممکن است موجب قولنج گردن شوند عبارتند

  • افزایش سن
  • تورم یا سفتی
  • حرکتی ناگهانی و یا ناشیانه
  • آسیب به بافت نرم
  • کشش بیش از حد بر روی رباط ها یا تاندون ها
  • تغییرات ناشی از جراحی

ورم مفاصل:

اگر مفاصل دچار ورم شوند، غضروف می تواند یکنواختی خود را از دست بدهد. وقتی سطح مفصل خشن تر می شود، وقتی حرکت می کند، می تواند سر و صدا ایجاد کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید ؟

به طور معمول به فرد توصیه می شود که اگر درد یا مشکلی با این بخش از بدن خود دارند، سعی نکنند قولنج گردن خود را بشکنند این به این دلیل است که اعصاب و رگ های خونی وجود دارند که از گردن عبور می کنند و اگر شکستن قولنج به درستی انجام نشود ممکن است آسیب ببینند به جای آن به عنوان یک درمان خانگی، کشش ملایم توصیه می شود.

اگر کسی درد و یا عدم تحرک در گردن خود را تجربه می کند، به آن ها توصیه می شود که به پزشک مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند.

هر گونه درد، بی حسی در اندام ها و یا از دست دادن قدرت تجربه شده توسط قولنج گردن باید توسط یک متخصص پزشکی ارزیابی شود پزشکان اغلب درمان یا مراجعه به یک جراح ارتوپد را توصیه کنند.

فرد را مورد بررسی قرار می دهند تا ببیند چه چیزی موجب این مشکل می شود. آن ها سپس تلاش خواهند کرد تا حرکات عادی بدن را از طریق تکنیک های دستکاری ملایم باز گردانند.

علائم قولنج گردن

خطرات و عوارض احتمالی شکستن قولنج گردن:

تمرین شکستن قولنج گردن روش رایجی است که توسط پزشک مفصل بکار می رود این فرآیند به عنوان دستکاری ستون فقرات گردنی شناخته می شود. برخی ازپزشکان مفصل بر این باورند که این ریسک بالا نیست و میزان آسیب ناشی از آن بسیار پایین است. با این حال، خطرات و اثرات جانبی مرتبط با آن وجود دارد. برخی دیگر بر این باورند که این خطرات بیشتر از مزایای احتمالی قولنج گردن هستند.

سکته

اگرچه موارد نادری هستند، شکستن قولنج گردن می تواند سرخرگ مهره ای که خون را به مغز منتقل می کند را پاره کند این پارگی می تواند باعث سکته شود.افرادی که عادت به شکستن قولنج گردن دارند بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند این امر به ویژه در افراد زیر 60 سال رایج است.

لخته شدن خون

شکستن قولنج گردن باعث لخته شدن خون در گردن شده است این بسیار خطرناک است زیرا می تواند منبع اکسیژن مغز را متوقف کند.

آرتروز

قولنج گردن، فشار را روی مفاصل ایجاد می کند وقتی این کار زیاد انجام شود، می تواند منجر به بی ثباتی در گردن و به نوبه خود به آرتروز شود، وضعیتی که در آن بافت در انتهای استخوان ضعیف تر می شود آرتروز یک وضعیت دردناک و غیرقابل بازگشت است.

درمان قولنج گردن

عدم تحرک

هر بار که قولنج گردن می شکند، می تواند باعث آسیب به بافت ارتباطی در ستون فقرات شود در طول زمان، این می تواند تحرک را کاهش داده و منجر به آرتروز شود.

فاکتورهای خطرناک :

سن نقش مهمی در خطرات و مشکلات ناشی از شکستن قولنج گردن بازی می کند جوانان نیروی عضلانی،رباط و استخوان بیشتری نسبت به افراد مسن تر دارند در نتیجه شکستن قولنج گردن برای آن ها نسبتا مشکلی ندارد همانطور که افراد مسن تر می شوند، رگ های خونی آن ها سخت تر می شود این باعث می شود خطر بزرگی از پاره شدن سرخرگ به وجود آید. همچنین استخوان ها ممکن است در حرکت سریع و قوی در افراد مسن تر بشکنند.

آیا شکستن قولنج گردن فایده ای دارد؟

شکستن قولنج گردن برای تسکین درد یک روش رایج است که تنها توسط پزشک مفصل انجام میشود. در حالی که احتمال وقوع خطرات ناشی از آسیب عروقی، شکستگی و یا آسیب عصبی آن کم است. خطر در میان افرادی که دارای استخوان های سالم، رباط ها و ماهیچه ها هستند کمتر است.

دستکاری گردن، که اغلب منجر به شکستگی قولنج، از طریق ماساژ و کشش بافت نرم می شود، نشان داده شده است که موقعیت ستون فقرات را اصلاح می کند و درد را تسکین می دهد.آن هایی که به نفع این فرآیند هستند می گویند که موثرتر از سایر درمان ها هستند، مانند ورزش کردن ماهیچه ها که از ستون فقرات پشتیبانی می کنند.

مشکلاتی که براثر این عادت غلط ایجاد شده است شامل موارد زیر است:

  • میگرن
  • درد گردن
  • کم کردن درد کمر
  • برخی بیماری های مفاصل

مهم است به یاد داشته باشید که اگر کسی این درمان را انتخاب کند، فقط یک متخصص مفاصل باید دستکاری را انجام دهد.

آن هایی که درد گردن و یا عدم تحرک در گردن خود را تجربه می کنند می توانند به دنبال روش های دیگر یا تغییر سبک زندگی مانند:

  • ماساژ حرفه ای
  • داروی ضد درد
  • یک تشک محکم تر و یا موقعیت خواب جدید
  • تمرین های کششی و تقویت گردن
  • قرار دادن یخ و یا گرم کردن قسمت دردناک
  • حمل نکردن چمدان و کوله پشتی سنگین

 قولنج گردن

نشانه های نگران کننده در مورد شکستن قولنج گردن:

زمانی که درد به همراه دارد :

اگر شکستن قولنج گردن همراه با درد باشد، ممکن است نشانه آرتروز یا انحطاط دیسک باشد. اگر شما درد، تورم و یا احساس خرد شدن را در گردن تجربه می کنید، قطعا باید به دنبال توجه پزشکی باشید.

وقتی احساس عجیبی دارید:

اگر قولنج گردنتان شکسته شود و یا کمی سرگیجه یا حالت تهوع داشته باشید، ممکن است شکستگی با عملکرد یک یا چند اعصاب اختلال ایجاد کند.

شکستن قولنج گردن

زمانی که قولنج کردن ثابت باشد:

صدای شکستن عجیب و غریب قولنج گردن خوب است اما آیا گردن شما هر بار که آن را به طریقی خاص تکان می دهد، قولنج می شکند، حتی اگر در عرض چند ثانیه باشد؟ در این نقطه، حباب نیست، چون زمان کافی برای تشکیل مجدد ندارند. اگر گردن شما تقریبا هر زمانی که آن را حرکت می دهید قولنجش بشکند، می تواند نشانه یک اتصال کوتاه یا محدود باشد.

هنگامی که پس از جراحی و یا پس از تصادف اتفاق می افتد:

اگر شما اخیرا جراحی گردن یا تصادف داشته اید (حتی فقط یک تصادف کوچک ) هر گونه تغییر در سلامتی مفاصل باید توسط پزشک ارزیابی شود تا مشخص شود که آیا مشکلات عمده ای وجود دارد.

زمانی که هدف قرار می گیرد:

حرکت گردن در محدوده عادی حرکت برای شل شدن ماهیچه ها خوب است اگر آن با صدای شکستگی عجیب قولنج همراه باشد، آن هم خوب است. چیزی که خوب نیست به صورت فیزیکی چرخیدن و یا فشار آوردن به سر برای شکستن قولنج (یا بدتر، اینکه کسی این کار را برای شما انجام دهد). انجام این کار می تواند موجب آسیب جدی به ستون فقرات شما و رباط ها در گردن شود. اگر پزشک شما هیچ گونه آسیب جدی یا شرایطی را تشخیص نداده باشد، بیماران می توانند به حل درد گردن کمک کنند تا احساس خوبی داشته باشید.

قولنج گردن

درمان های قولنج گردن :

اگر شکستن قولنج گردن به یک اعتیاد تبدیل شود، مرحله اول توقف است. اگر چه خطر بسیار جزئی است، اما این عمل ریسک سکته را افزایش می دهد. همچنین می تواند مانع گرفتن کمک واقعی که به آن نیاز دارید شود.

اگر با کامپیوتر کار می کنید و یا زمان زیادی را صرف آن می کنید (و این روزها چه کسی این کار را نمی کند؟) نگاه مکرر را از روی صفحه بردارید و به طور مرتب جای دیگر را نگاه کنید به آرامی گردن را کشش دهید تا کمی آسودگی به شما بدهد و جایگزینی ایمن تر برای شکستن قولنج گردن است.

با یک پزشک متخصص و یا جراح ارتوپد در مورد درد یا قولنج گردن خود ملاقات کنید آیا شما ترجیح می دهید یک درمان بدون عمل جراحی داشته باشید؟

گاهی اوقات شکستگی قولنج، آزاردهنده است. بعضی وقت ها این نشانه یک حرکت جدی تر در مفاصل گردن است اگر به مفاصل آسیب وارد شود، درمان نشدن کا را بدتر می کند اگر در طی بازی ورزشی آسیب دیدید، ممکن است آسیب بیشتری از آنچه که متوجه شده اید داشته باشید. حتی اگر علت این صداها و درد در گردن شما قابل درمان نباشد، منبع علائم را تشخیص سپس خواهید دانست که گام بعدی برای تسکین و احیای ستون فقرات چیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها