با علل متفاوت ایجاد غبغب آشنا شوید

وقتی غبغب علامت خطر میده!

غبغب اکثرا در افرادی که اضافه وزن و چربی دارند ایجاد می شود اما در برخی موارد ممکن است نشانه وجود یک بیماری در بدن باشد که نمیدانید.
کد خبر: ۱۲۹۶۹۹۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، غبغب یکی از علائم اضافه وزن یا چاقی است و همچنین می تواند به دلیل یک رژیم غذایی ضعیف اتفاق بیفتد البته همیشه هم مربوط به رژیم غذایی نیست و علل دیگری هم برای غبغب وجود دارد، مثل مشکلات ژنتیکی که محدود هم نیستند.

علت غبغب

برخی از دلایل مستقیم و غیر مستقیم برای ایجاد آن وجود دارد که علل مستقیم شامل تجمع چربی به دلیل یک رژیم غذایی ضعیف یا سبک زندگی غلط است و علل غیرمستقیم شامل وضعیت های دیگر مربوط به بیماری در فرد است که در این قسمت از بهداشت و سلامت آن ها را به شما توضیح می دهیم.

علت غبغب

علل جدی و نگران کننده ایجاد غبغب

عفونت سینوسی

سینوزیت های مزمن می توانند عاملی برای ورم غدد لنفاوی باشند که باعث پف کردن صورت و گردن می شود.

اختلالات کلیوی

هر اختلالی در کلیه ممکن است عامل ایجاد غبغب باشد و مشکلات ظاهری دیگر را نیز ایجاد کند. معمولا تکنیک های مختلفی برای درمان این وضعیت قابل انجام است که پیش از این به طور کامل درباره آنها صحبت کرده ایم.

مشکل تیروئید

قطعاً تیروئید می تواند نا تعادلی ها و موارد غیر طبیعی را روی پوست ایجاد کند. در چنین حالتی ابروها هم نازک می شوند و علت آن هم این است که تیروئید به خوبی کار نمی کند. همچنین ممکن است که فرد به دلیل عملکرد ضعیف خود تیروئید به غبغب دچار شود.

تیروئید و غبغب

سندروم کوشینگ

غبغب همچنین علامت سندروم کوشینگ است که به دلیل قرار گرفتن در معرض کورتیزول بالا ایجاد می شود.

التهاب غده بزاق

غدد بزاق همچنین ممکن است به دلیل عفونت و التهاب دچار مشکل شوند. به همین دلیل ناحیه صورت و فک ورم می کنند. این ورم ممکن است عامل ایجاد غبغب روی صورت باشد.

عوامل دیگری که در ایجاد غبغب نقش دارند:

چربی اضافه

زمانی که افزایش وزن دارید، احتمالاً چربی را در کل بدن می بینید. متاسفانه این چربی می تواند روی صورت و زیر چانه هم ایجاد شود و غبغب را به وجود بیاورد. بسته به نوع بدن و شکل اندامی که دارید، ممکن است که این اضافه وزن خودش را روی صورت نشان دهد و کمتر در اطراف شکم یا باسن تجمع کند.

عوامل ایجاد غبغب

پیری و افزایش سن

علت رایج دیگر که باعث ایجاد غبغب می شود، بالا رفتن سن است. بخشی از این فرایند کاملاً طبیعی است. تقریباً بعد از 20 سالگی، سطح تولید کلاژن پوست کاهش پیدا می کند و در نتیجه انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و شل می شود. هرچقدر که سن ما بالاتر برود، کلاژن کمتری تولید می شود و اثر آن مشهودتر از قبل می گردد.

وقتی هم که پوست شل می شود، چربی های اضافه در یک فضای مشخصی تجمع پیدا می کنند و تفکیک عضلانی از بین می رود و تاثیر خودش را روی غبغب نشان می دهد. از آن جایی که پیری یک فرایند طبیعی است اما عواملی هم هستند که می توانند این فرآیند را سرعت ببخشند و مشکلات این چنینی را زودتر از حد موعد در فرد ایجاد کنند.

مواردی مثل سیگار کشیدن، رژیم غذایی ضعیف و قرار گرفتن در معرض نور خورشید همگی عوامل تهدیدکننده سلامت پوست هستند. پس در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم و عادات مراقبت از پوست، عاملی برای جلوگیری از پیری زودرس و همچنین جلوگیری از ایجاد غبغب است.

افزایش سن

موقعیت بدنی اشتباه

همه ما زمانی که در حال کار کردن با موبایل هستیم، طبیعی است که گردن خود را خم کنیم و به صفحه موبایل نگاه کنیم. اصلاح این وضعیت می تواند عاملی برای جلوگیری از تشکیل غبغب باشد.

جدا از اینکه خم کردن گردن عاملی برای درد و ناراحتی است، همچنین می تواند زیبایی این ناحیه را نیز به هم بریزد، چانه ما را افتاده کند، عضلات را ضعیف کند، انعطاف پذیری پوست را بکاهد و غبغب را ایجاد نماید.

ساختار صورت

برخی از عوامل مرتبط با تشکیل غبغب خارج از کنترل ما هستند. یعنی گاهی اوقات شکل صورت ما خودش دارای غبغب است؛ دقیقا همانطور که اندام هر فرد با دیگری متفاوت است.

افرادی که چانه های نهفته و فک ضعیف دارند، احتمالاً بیش از بقیه در معرض ایجاد غبغب روی صورت هستند زیرا پوست آن ها در نواحی کوچکی کش می آید و در قسمت هایی از صورت فرو می رود. همچنین این افراد ممکن است چربی بیشتری را در پوست نگه دارند که باعث کاهش انعطاف پذیری آن می شود.

علت بزرگی غبغب

ژنتیک

اگر یکی از اعضای خانواده شما غبغب داشته باشد، احتمال ایجاد آن در شما بیشتر است. اگر چه هیچ ژن خاصی برای ایجاد غبغب در بدن افراد وجود ندارد اما در هر صورت می توان گفت که ژنتیک در این قضیه موثر است. جدا از ساختار استخوانی صورت، افزایش وزن، لاغری یا چاقی و انعطاف پذیری پوست هم همگی ژنتیکی هستند که می توانند روی ایجاد غبغب تاثیرگزار باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها