تلفن‌های هوشمند امروزی به‌لطف دسترسی به سیستم مکان‌یابی جهانی یا جی‌پی‌اس و اینترنت پرسرعت، همواره از مختصات دقیق جغرافیایی خود آگاه هستند و حتی براساس این اطلاعات مکانی به شما خدمات مختلفی ارائه می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۹۵۹۲۳

یکی از این خدمات که اپلیکیشن‌های مختلفی برای آن توسعه یافته و در دسترس شماست، امکان مشاهده موقعیت مکانی دوستان و اعضای خانواده به‌صورت زنده روی نقشه است.
 
این قابلیت برای کسانی که می‌خواهند همیشه از وضعیت سالمندان یا فرزندان خانواده مطلع بوده یا پیگیر حال دوستی باشند که تنها به طبیعت‌گردی رفته و قرار است چند روزی از همه دور باشد، ایده‌آل است.
 
در ادامه نگاهی می‌اندازیم به بهترین اپلیکیشن‌های رایگان موقعیت‌یاب که می‌توانند کارتان را در چنین شرایطی راه بیندازند.

دسترسی آنی
 
اپلیکیشن Glympse امروزه به یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مکانی در فروشگاه پلی‌استور تبدیل شده‌است. هدف اصلی این اپلیکشن فراهم کردن امکان اشتراک‌گذاری سریع و راحت موقعیت دقیق مکانی شما با دوستان، خانواده یا همکاران است.
 
یکی از بهترین مزیت‌های این نرم‌افزار قابلیت نمایش موقعیت مکانی در یک صفحه وب است. این یعنی خانواده یا دوستان شما به نصب کردن اپلیکیشن برای مشاهده موقعیت مکانی روی نقشه نیازی نخواهند داشت و کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشند. این تفاوت اصلی Glympse با اپلیکیشن‌هایی مثل گوگل‌مپز یا واتس‌اپ است که بین کاربران ایرانی رایج‌تر هستند. 
 
یک نکته مثبت دیگر، زمان‌دار بودن نقطه‌هایی است که از خود روی نقشه به‌جا می‌گذارید. این نقاط در فواصل زمانی معینی که تعیین می‌کنید روی نقشه ثبت می‌شوند و پس از مدتی هم به‌صورت خودکار پاک می‌شوند، بنابراین اگر فراموش کنید که ردیاب را خاموش کنید و چند ساعتی هم موقعیت‌ خود را با اطرافیان به‌اشتراک بگذارید، خطری حریم خصوصی شما را تهدید نمی‌کند. 
 
برای خانواده‌ها
 
اپلیکیشن Sygic Family Locator بهترین پیشنهاد برای خانواده‌هایی است که می‌خواهند همیشه از وضعیت فرزندان خود باخبر باشند.
 
این ویژگی به‌خصوص برای والدین شاغل که ممکن است نتوانند در تمام ساعت‌های روز از نزدیک مراقب فرزندانشان باشند، بسیار کاربردی است.
 
برای این کار کافی است اپلیکیشن را روی گوشی خود و دیگر اعضای خانواده نصب کرده و آنها را به هم متصل کنید. این اپلیکیشن حتی یک پیام‌رسان داخلی هم دارد که می‌توانید از آن برای پیغام دادن به یکدیگر استفاده کنید. 
 
نکته مهم بعدی این نرم‌افزار، وجود یک دکمه وضعیت اضطراری برای اطلاع‌رسانی فوری به والدین در شرایط خاص بسیار به‌درد می‌خورد. با فشردن این دکمه توسط فرزند، موقعیت مکانی وی روی نقشه ثبت شده و یک هشدار برای والدین ارسال می‌شود. 
 
این ویژگی به‌ویژه در سفرها یا جاهای شلوغ می‌تواند برای پیدا کردن بچه‌ها که معمولا خیلی زود شروع به گشت و گذار می‌کنند، عالی باشد.
 
همچنین در این برنامه می‌توانید مناطق امن و ناامن برای بچه‌ها تعریف کنید تا از محدود خاصی خارج نشوند یا اعلان‌های برنامه را تنظیم کنید تا وقتی فرزندتان به مکانی مشخص (مثل مدرسه یا خانه دوستش) رسید، برای شما یک هشدار ارسال شود.
 
برعکس Glympse، برای مشاهده موقعیت مکانی، Sygic Family Locator باید روی همه گوشی‌های اعضای خانواده نصب باشد.
 
برای ماجراجویان
 
اپلیکیشن A-GPS Tracker در اصل برای دنبال کردن موقعیت زنده بچه‌ها توسط والدین توسعه پیدا کرد، اما به‌مرور یک کاربرد دیگر هم پیدا کرده است.
 
این اپلیکیشن برای ماجراجویانی که زمان زیادی را در طبیعت به راهپیمایی، کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی می‌گذرانند، یک ابزار ضروری است.
 
گشت و گذار در مناطق ناآشنا می‌تواند بسیار خطرناک باشد و ممکن است خراب شدن ناگهانی هوا باعث شود راهتان را گم کنید، بنابراین بهتر است قبل از آن‌که عازم سفر بعدی خود شوید، اپلیکیشن A-GPS Tracker را روی گوشی‌تان نصب کنید. 

توسعه‌دهندگان این نرم‌افزار نقشه‌های داخل برنامه را با نگاهی ویژه به ماجراجویان ساخته‌اند و تمام آنها اطلاعات تغییرات ارتفاع و مختصات دقیق جغرافیایی را نمایش می‌دهند.

همچنین می‌توانید مسیرهایی را که دیگر کاربران قبلا در این برنامه ثبت کرده‌اند مشاهده کنید و با فعال کردن هشدار صوتی اگر از جایی که باید باشید خیلی فاصله گرفتید یک اخطار دریافت کنید.

به تمام اینها رایگان‌بودن و نمایش ندادن هیچ‌گونه آگهی را هم اضافه‌کنید تا متوجه شوید، چرا این اپلیکیشن اینقدر 
محبوب است. 
 
تحلیل مسیر
 
اپلیکیشن Geo Tracker پیشنهاد بعدی ما به کسانی است که زیاد سفر می‌کنند. درست مثل A-GPS Tracker، این اپلیکیشن هم با نگاهی ویژه به ماجراجویان و طبیعت‌گردان ساخته شده، اما در هر محیطی کاربردی است.

این برنامه موقعیت شما را به‌صورت پیوسته روی نقشه ثبت می‌کند، اما در کنار آن دریایی از اطلاعات دیگر از جمله سرعت، ارتفاع، جابه‌جایی عمودی (برای صعود یا پایین آمدن از کوه‌ها) و شیب مسیر را هم ثبت می‌کند و نمایش می‌دهد. 
 
تمام مسیرهای ثبت شده در فایل‌هایی با فرمت GPX و KML ذخیره می‌شوند که به شما امکان می‌دهد در اپلیکیشن‌هایی مثل Google Earth و Ozi Explorer هم آنها را باز کنید.

این اپلیکیشن همچنین با Yandex Maps هم سازگار است و حتی به شما اجازه می‌دهد موقعیت‌های جالب در‌طول‌مسیر را هم علامت‌گذاری کنید. 
 
همان همیشگی
 
اگر به استفاده از اپلیکیشن‌های طرف‌سوم اعتقادی ندارید، می‌توانید از همان Google Maps که از سرویس‌های داخلی اندروید به‌شمار می‌رود استفاده کنید البته برای مشاهده موقعیت مکانی کاربران در این سرویس، آنها باید خودشان این اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارند، ولی کماکان با استفاده از همین ابزار آشنا هم می‌توانید کارتان را راه بیندازید. 
 
کافی است وارد اپلیکیشن شده، روی عکس پروفایل خودتان ضربه بزنید و از فهرست گزینه‌ها Location Sharing را انتخاب کنید. 
 
حالا New Share را لمس کرده و مدت زمانی را که می‌خواهید موقعیت‌تان مشخص باشد تنظیم کنید. سپس از فهرست مخاطبان افرادی را که می‌توانند به اطلاعات مکانی شما دسترسی داشته باشند مشخص کنید.
 
ضمیمه کلیک روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها