jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۲۹۵۷۹۷   ۳۰ آذر ۱۳۹۹  |  ۰۹:۲۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، اخترشناسان احتمالا اولین سیگنال‌های رادیویی از یک سیاره خارج از منظومه شمسی را دریافت کرده‌اند که می‌تواند یک راه جدید برای بررسی و درک جهان در اختیار دانشمندان قرار دهد.
این سیگنال‌ها از صورت فلکی «گاوران» که در آسمان شمالی قابل مشاهده است، به دست اخترشناسان رسیده، اما به اعتقاد آن‌ها این انفجارهای رادیویی از یک سیاره فراخورشیدی و خارج از منظومه شمسی ارسال می‌شود و برای اولین بار در حال دریافت آن‌ها هستیم.

شناسایی اولین سیگنال‌های رادیویی یک سیاره فراخورشیدی+عکس

دکتر «جیک دی ترنر»، محقق دانشگاه «کرنل» که پژوهش جدید را رهبری کرده، در همین رابطه گفت:
«ما یکی از اولین نشانه‌های تشخیص یک سیاره فراخورشیدی در قلمرو فرکانس‌های رادیویی را ارائه می‌کنیم. سیگنال از سیستم ستاره «تاو گاوران» ارسال می‌شود که شامل یک ستاره دوتایی و سیاره فراخورشیدی است. این سیگنال باید مربوط به خود سیاره باشد و با توجه به قدرت، قطبش سیگنال رادیویی و میدان مغناطیسی سیاره، چنین موضوعی با پیش‌بینی‌های نظری سازگار است.»
برای تایید منبع این سیگنال‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما اگر چنین کشفی درست باشد یک راه کاملا جدید برای درک دنیاهایی که بسیار از ما دور هستند به وجود خواهد آمد. محققان برای شناسایی این انفجارها از یک تلسکوپ رادیویی در هلند استفاده کردند.
پژوهشگران به این موضوع پی برده‌اند که این سیگنال‌ها از یک سیستم ستاره‌ای که میزبان نوعی از سیاره معروف به نام «مشتری داغ» است، ارسال می‌شود. این سیاره بزرگ و گازی شبیه به مشتری در منظومه شمسی است، اما فاصله بسیار کمتری با خورشید خود دارد.

شناسایی اولین سیگنال‌های رادیویی یک سیاره فراخورشیدی+عکس

یکی از نویسندگان این پژوهش و استاد دانشگاه کرنل به نام «ری جاووردانا» درباره این کشف گفته:
«اگر چنین موضوعی از طریق مشاهدات بعدی تایید شود، این تشخیص رادیویی پنجره جدیدی برای کشف سیارات فراخورشیدی باز خواهد کرد و راه جدیدی برای بررسی جهان‌های بیگانه که ده‌ها سال نوری از ما فاصله دارند، در اختیارمان قرار می‌دهد.»
اگر محققان بتوانند سیگنال‌های رادیویی سیارات دور را بررسی کنند، قادر به درک میدان مغناطیسی آن‌ها خواهند بود. این دستاورد می‌تواند به کشف خصوصیات داخلی و اتمسفر یک سیاره و همچنین تعاملات آن با ستاره‌ها و سیارات دیگر کمک کند. در حال حاضر سیگنال‌ها ضعیف هستند و تایید نشده‌اند، اما با بررسی‌های بیشتر به وسیله دیگر تلسکوپ‌های رادیویی می‌توان به جزئیات بیشتری از آن‌ها پی برد.